Ranskaan brittimiehensä
kanssa muuttanut amerikanjuutalainen lehtinainen Pamela saa lapsen ja alkaa
kiinnittää huomiota siihen, miten ranskalaiset onnistuvat kasvattamaan
lapsistaan paljon paremmin käyttäytyviä kuin hänen Piponsa. Ranskalaislapset
eivät vaadi vanhemmiltaan jatkuvaa huomiota, he nukkuvat yönsä parin kuukauden
vanhasta ja istuvat ruokapöydässä neljän ruokalajin läpi kaikkea maistellen.
Pamela kysyy, miksei ranskalainen kasvatus ole käsite kuten ranskalainen muoti
tai ranskalainen juusto. Hän alkaa kulkea silmät ja korvat auki, muistikirja
hoitolaukussa. Vähän aikaa tarkkailtuaan hän tulee siihen johtopäätökseen, että
ranskalaisilla ei ole niinkään kopioitavia kasvatuskikkoja vaan aivan erilainen
käsitys siitä, mitä lapsi on.
Raskaana oleminen
Amerikan malliin tarkoittaa kokopäivätyötä: oppaiden ja raskauslehtien
lukemista, tsättäilemistä toisten huolestuneiden odottajien kanssa ja
antautumista herkutteluun. Ranskalaiset eivät tee raskaudesta numeroa. He
saattavat kysyä ohimennen "odotteletko lasta?". He syövät kuten
muutkin eivätkä väitä, että sikiö haluaa juustomakaronia ja jäätelökakkua.
Ranskalaisäideillä ei ole edes termiä luonnonmukaiselle synnytykselle. He eivät
ymmärrä, että joku haluaa kärsiä synnyttäessään ja tehdä synnyttämisestä jonkin
suoriutumisen tai ihmeellisen elämyksen. Pian synnyttämisen jälkeen he tapaavat
gynekologin, joka tarkistaa, että kaikki on kunnossa niin, että Monsieur voi
olla edelleen tyytyväinen.
Kun vauva tuodaan
synnytyslaitokselta kotiin, vanhemmat esittelevät kodin hänelle, uudelle
perheenjäsenelle. He selittävät lapselle, mitä tekevät - vien sinut kohta
kylpyyn, sitten nukumme koko yön - se ei ole vain rauhoittavaa lepertelyä vaan
myös tiedonvälitystä. Ranskalaiset uskovat vauvojen ymmärtävän puhetta jo hyvin
varhain ja pystyvän toimimaan sen mukaan järkevästi. Kun vauva herää yöllä,
hänen luokseen ei mennä heti, koska niinhän me aikuisetkin heräämme unirytmimme
eri vaiheissa ja osaamme vaipua uneen uudelleen. Jos vauvan luo pompataan
ensimmäisestä inahduksesta, hän alkaa luulla, että hänen kuuluu herätä valveille
vanhempiensa takia.
Ranskassa kohtaan usein
näyn, jota voi pitää pienenä ihmeenä: aikuisia pienten lasten seurassa
kotioloissa juomassa kokonaisia kahvikupillisia ja keskustelemassa
keskeytyksettä keskenään. Odottaminen kuuluu jopa vanhemmuuden kieleen. Sen
sijaan, että ranskalaisvanhemmat sanoisivat levottomille lapsille
"hiljaa" tai "lopeta", he yleensä vain sanovat terävästi attend,
"odota".
Kun ranskalaiset
opettavat lapsensa odottamaan ja leikkimään itsekseen he eivät tee sitä vain oman
mukavuutensa vuoksi vaan sivistääkseen lastaan.
"Nauttiminen"
on täällä tärkeä sana. Ranskalaisvanhemmat eivät odota, että lapset olisivat
äänettömiä, ilottomia ja tottelevaisia. Vanhemmat eivät vain ymmärrä, miten
lapset voisivat nauttia olostaan, jos he eivät pysty hillitsemään itseään.
Amerikkalaislapset syövät
lastenruokaa ja napostelevat välipaloja, ranskalaislapset syövät samaa ruokaa
aikuisten kanssa selkeinä ateria-aikoina.
Amerikkalaiset vanhemmat
ajavat lapsiaan kilpailuun ja suorittamiseen, ranskalaislasten harrastukset tähtäävät
sosiaalisuuteen ja asioihin tutustumiseen.
Amerikkalaiset kehuvat
lapsiaan ylenpalttisesti, ranskalaiset vain aiheesta.
Ranskalaisäidit eivät
imetä pitkään, koska he menevät töihin pari kuukautta synnyttämisen jälkeen. He
myös katsovat, että imettäminen sotkee perhe-elämää ja rakkauselämää miehen
kanssa. Amerikkalaisäidit saattavat linnoittautua imettämisen ja
mammavaatteiden taakse pitkäksi aikaa kadottaen raskautta edeltävän
identiteettinsä.
Ranskassa arvostetaan
yleistä päiväkotijärjestelmää. Crèche (tarha) on niin arvostettu, että kotona
olevat äiditkin vievät lapsensa sinne koulutettujen hoitajien kasvatettavaksi
muutamaksi tunniksi päivässä. Amerikkalaisilla vähäinen, yleinen päivähoito
tarkoittaa köyhäinapua. Työssä käyvät äidit hankkivat kotiin ulkomaalaisen
lapsenvahdin.
Äidit ja isät eivät ole Ranskassa
niin paljon fyysisesti lastensa kanssa kuin USA:ssa. Jo nelivuotias voidaan
lähettää viikon leirille yhteismajoitukseen. Leikkipuistossa aikuiset eivät mene
liukumäkeen antamaan vauhtia ja kannustamaan, he seurustelevat keskenään
leikkipuiston laidalla. Lapsilla uskotaan olevan aivan omaa elämää ja omia
salaisuuksia, teini-ikäisillä myös omaa seksielämää.
Asioita, joiden
laiminlyönnissä ranskalaisvanhemmilla on nollatoleransi on tervehtiminen,
kiittäminen ja kauniisti pyytäminen. Kuinka ollakaan juuri tätä kirjaa
lukiessani huomasin maaliskuun me-lehdessä Riikka Ala-Harjan kolumnin Bonjour
Madame. Siinä hän kertoo, miten alkuaikoina Ranskassa asuessaan luuli teinien
pottuilevan hänelle keski-ikäiselle, kun nämä tervehtivät kohteliaasti ”Bonjour
Madame”.
Druckerman kirjoittaa
hauskasti, kärjistäen ja yksinkertaistaen. Kirja on sekä journalistinen että
omaelämäkerrallinen. Hän ihailee selvästi ranskalaista kasvatusta, mutta tasapainoilee
kahden kulttuurin välissä. Hän haastattelee useita henkilöitä ja kertoo
ranskalaisista kasvatusguruista Rousseausta alkaen. Kirjan lopussa hän saa myös
kaksospojat Joelin ja Leon ja joutuu todellakin koettelemaan teorioitaan. Poikien
kasvatuksessa Pipokin auttaa äitiään seimessä ja esikoulussa saamiensa topakoiden
mallien mukaan. Kun pojat eivät tottele, Pipon ohje äidilleen kuuluu:”Sanot
vaan yksi kaksi kolme.”
Mitä itse ajattelen tämän
kirjan opeista? Kasvatusmalleissa Atlantin molemmin puolin on hyvät ja huonot
puolensa. On hyvin kulttuuri- ja trendisidonnaista, miten me kasvatamme
lapsemme. On tietenkin hyvä tiedostaa, mitä omien käyttäytymismallien takana
on.
Itse olen kasvattanut lapseni vain elämällä heidän kanssaan ja tekemällä
päätöksiä tilannekohtaisesti, sen hetkisen parhaan kykyni mukaan. Se, mikä on
uupunut johdonmukaisuudessa, on toivottavasti korvautunut rakkaudessa. Minun
kasvatusfilosofiani voisi olla nimeltään ”vaistonvaraista tempoilua”.
Tietenkin
kasvattajalla aina vaikuttaa oma lapsuus ja kaikki koettu, noin minäkin teen ja
noin en ainakaan tee. En lukenut yhtään kasvatusopasta ennen kuin Anna
Wahlgrenin Lapsikirjan lasten ollessa jo isoja. Mitenkähän minä oikein
onnistuin kasvattamaan kolme Maailman Parasta Poikaa!
En pidä amerikkalaisesta
kilpailemisesta. Tästä on hyvä kuvaus Amy Chuan Tiikeriäidissä. Tälle äidille tosin amerikkalainenkin
lasten sparraaminen oli liian lepsua. Hän toi omien tytärtensä kasvatukseen lisämausteeksi
aasialaisen ankaruuden.
Se, mitä mielellään
ottaisin mukaan suomalaisten käyttäytymiseen lapsista vanhuksiin on
tervehtiminen. Tervehtiminen silmiin katsoen on alkua sille, että ottaa toiset
huomioon. On ehkä vaikeampaa vähätellä, sivuuttaa ja heittää läppää toisesta,
jos on huomioinut hänet. On hassua, että meillä pidetään jotenkin junttina, jos
puhuu tuntemattomille. Porukka saattaa kerääntyä joka aamu samalle
bussipysäkille edes nyökkäämättä toisilleen. Suomalaistunut saksalainen Roman Schatz on sanonut tästä
piirteestä leppoisan ironisesti, että suomalaiset ovat niin kohteliaita, että
eivät häiritse toisen rauhaa turhilla huomenilla ja anteeksipyynnöillä.