Tämä kirja
jos mikä kiinnostaa lukemisen harrastajaa. Itse olen monesti pohtinut rakkauttani
lukemiseen. Viime syksynä kirjoitin elämäni ensimmäisellä kirjoittamiskurssilla
esseen, jolle annoin nimeksi ”Lukemisesta ja vähän kirjoittamisestakin”.
Melender on
aivan erilainen lukija kuin mitä itse olen. Hänen ”lukutuntosarvensa puhkesivat”
(Melenderin oma ilmaisu) vasta lukiossa hänen tutustuttuaan Tuomas Anhavan
runoihin. Itse aloin lukea kaunokirjallisia teoksia hyvin varhain. Ennen Anhavaa Melender oli lukenut urheiluelämäkertoja ja sotaromaaneja.
Alkuun Melender nautti perinteisistä romaaneista – kirjoitti
itsekin kolmen runokokoelman jälkeen
kolme romaania, joista Ranskalainen
ystävä oli peräti Finlandia-palkintoehdokkaana v. 2009 – mutta kyllästyi
sitten fiktiiviseen proosaan ja siirtyi sekä lukemaan että kirjoittamaan lähes
yksinomaan asiaproosaa. Itse olen melko kaikkiruokainen lukemisessani, paitsi
kaupallista hömppää tyyliin Fifty Shades
of Grey en jaksa lukea. Tavoittelen eläytymistä lukemisessani – onhan
bloginikin nimeltään Marjatan kirjaelämyksiä. Melender taas pahoittelee, että
on erheytynyt välillä huomaamattaan eläytyvään lukemiseen. Hän keskittyy
mielellään katkelmiin ja yksityiskohtiin eikä välitä perinteisestä
juonikerronnasta.
Yleensä en
halua kirjoittaa negatiivisesti, mutta nyt on pakko. Yhden hengen orgiat on kiehtova, virikkeitä antava (poimin
tekstistä monta kiinnostavaa kirjailijaa, joihin en ole aiemmin tutustunut) ja
ajatteluun tuuppiva teos, josta nautin, mutta MUTTA . . . Elämänkatsomustiedon
opettajana toimiessani keskustelin oppilaiden kanssa, pitääkö olla niin
suvaitsevainen, että suvaitsee suvaitsemattomuutta, ja päädyimme vastaukseen EI
PIDÄ. En voi arvostaa Melenderin tapaa morkata nimeltä mainiten
aikalaiskirjailijoita, siis kollegojaan. Ei se ole mitään asioiden käsittelyä,
jos vaikeroi ylimielisenä, miksi pitäisi vaivautua kirjoittamaan mitään, kun lukijat
haluavat liikuttua ja huvittua sellaisten kevytsarjalaisten kuin Juha Itkosen,
Miika Nousiaisen ja Petri Tammisen tekstien äärellä. Ulkomaiset kirjailijat Melender myös jakaa
mustavalkoisesti hyviin ja huonoihin. Hyvät ovat vimmaisia, "kirjallisuuden pahoja poikia", kohua herättäviä
oman tiensä kulkijoita. Minulle tulee sellainen tunne, että Melender odottaa
kirjallisuudelta liikaa. Hän kirjoittaa useaan otteeseen suurten teosten
kaipuustaan ja ihailee menneitä suuruuksia. Hän on käyttänyt nuorena runoutta
ahdistuksen voittamiseen ja diivailuun, nojaillut koulun seinään T.S. Eliotin
kirja kädessään ja halunnut tulla nähdyksi kapinallisena. Haluaako hän sitä
yhä?
Melender kuvaa rehellisesti itsensä addiktoituneeksi lukijaksi. Tarvitsen kirjoja normaalien elintoimintojeni ylläpitämiseen, ja olisi liikaa vaadittu, että kirjat vielä tekisivät minusta onnellisen. Minulle kirjakauppias on diileri, jolta saan kipeästi tarvitsemani annoksen kamaa. Mutta onko huumeen vaikutus väljähtynyt? Jospa aikalaiskirjat eivät olekaan niin huonoja vaan syy on lukijassa? Melender mainitsee pelkäävänsä lukijan blokkia, halvauksenkaltaista olotilaa, jossa ei pystyisi nauttimaan mistään lukemastaan. Kirjan valtavan upea nimi on lainaus Gustave Flaubertilta: ”Ainoa tapa elää on hukuttaa itsensä kirjallisuuteen kuin loputtomiin orgioihin.”
Melender kuvaa rehellisesti itsensä addiktoituneeksi lukijaksi. Tarvitsen kirjoja normaalien elintoimintojeni ylläpitämiseen, ja olisi liikaa vaadittu, että kirjat vielä tekisivät minusta onnellisen. Minulle kirjakauppias on diileri, jolta saan kipeästi tarvitsemani annoksen kamaa. Mutta onko huumeen vaikutus väljähtynyt? Jospa aikalaiskirjat eivät olekaan niin huonoja vaan syy on lukijassa? Melender mainitsee pelkäävänsä lukijan blokkia, halvauksenkaltaista olotilaa, jossa ei pystyisi nauttimaan mistään lukemastaan. Kirjan valtavan upea nimi on lainaus Gustave Flaubertilta: ”Ainoa tapa elää on hukuttaa itsensä kirjallisuuteen kuin loputtomiin orgioihin.”
Olen samaa
mieltä Melenderin kanssa siitä, että lukeminen on maallistunutta rukousta, joka
auttaa sietämään elämää. Minäkin pidän kirjoja välttämättömyytenä, mutta toisin
kuin Melender saan lukemisesta paljon iloa ja elämyksiä. Nautin myös kirjoittamisesta
ihan kirjoittamisen vuoksi. Mielestäni lukeminen ja kirjoittaminen ovat
paljolti samaa mietiskelyä. Jokainen
kirjailija on alun perin lukija, jokainen kirjailija kirjoittaa lukemansa
päälle.
Essee tulee
ranskankielisestä sanasta essayer,
yrittää. Essee on siis yritys, vanhassa suomessa koelma. Esseisti pohtii, kun taas
mielipidekirjoittaja väittää. Esseistiä
ei aja halu olla oikeassa vaan halu
ilmaista itseään. Esseistin päämääränä
ei ole kirjoittaa mahdollisimman painokkaasti vaan mahdollisimman tyylikkäästi.
Hänen valuuttaansa on hyvä maku .
. . Voi Melender, miksi sitten jaottelet kirjallisuuden lajit, kirjailijat ja
lukemisen tavat niin jyrkästi jyviin ja akanoihin! Miksi? Sanot ihailevasi Antti Nylénin
tapaa kirjoittaa esseitä. Niin minäkin. Nylén kirjoittaa nöyrästi tarkkaillen.
Monien
Melenderin esittelemien kirjoittajien joukossa on David Foster Wallace, joka on
pahoitellut television ironisoivaa vaikutusta. Televisioaikakauden ihmiset ovat oppineet suhtautumaan vakavaan ja
ihanteelliseen kyynisesti vähätellen. Vapauttavaksi tarkoitettu ironia onkin orjuuttanut.
Tämä kolahti minuun. Edellisessä postauksessani kopioin vanhan äitienpäiväkirjan yleviä runoja. Ne ovat hartaita ja vilpittömiä ilman mitään koukkua, vitsiä tai parodiaa. Ennen kirjoitettiin niin.
Melender
mainitsee kaksi kirjailijaa, joiden tulkintoja 60-luvun seksuaalisesta vallankumouksesta
pidän oivaltavina. Martin Amis ja Michel Houellebecq osoittavat
romaanihahmoissaan, että seksin vapautuminen ei tuottanutkaan mitään uutta
ihmistä vaan johti fasistisiin arvoihin, voiman, kauneuden ja nuoruuden palvontaan.
Charles
Baudelaire, Louis-Ferdinand Céline, Curzio Malaparte, Thomas Bernhard, Philip
Roth, John Updike, Norman Mailer, Jonathan Franzen, Jeffrey Eugenides, Veijo
Meri, Jari Tervo, Kari Hotakainen . . . HEI missä ovat naiskirjailijat?
Huomasin Melenderin kirjasta mainoksen ja haluaisin lukea tämän. Esittelet kirjan hienosti. Mikähän mahti maailmassa saisi minut hylkäämään kaunokirjallisuuden ja lukemaan pelkkää asiaproosaa? Ehkä kirjoihin pitää kasvaa kiinni jo lapsena ja lukea niin paljon kuin ikinä ehtii jo pienenä, että jää koukkuun tarinoihin. Ehkä se on sitten sitä "kamaa", jota tarvitsee tällainen tavallinen himolukija.
VastaaPoistaMinua vähän naurattaa, kun mietin, kuinka paljon blogistit pohtivat sitä, kuinka suoraan voi ilmaista pettymyksensä kirjaan ilman että kirjaillijat pettyvät tai loukkaantuvat. Nyt kirjailijoiden oma kollega haukkuu siis aivan suoraan aikalaisiaan.
Taidanpa marssia kirjaston uutuushyllylle etsimään tämän käsiini.
Niin, vähän sosiaalisessa mediassa liikkuneena olen ajatellut, että negatiiviset huomiot toisista ihmisistä ovat aina nimettömänä jossakin epämääräisillä foorumeilla. Antiaikalainen on sentään arvostettu kirjallisuusblogi, jossa keskustellaan älykkäästi. Mutta eihän se mollaamista sen paremmaksi tee, jos se tehdään sivistynein sanakääntein esseekirjassa ja arvostusta saaneessa blogissa! Jäi sellainen tuntu, että Melender on kirjailijana malttamaton. Kirjailijan olisi parasta näyttää oma etevyytensä töidensä kautta, ja kirja syntyy julkaisemisen jälkeen lukijan lukemisen kautta,siinä ei auta kuin odottaa.
PoistaMinusta tuntuu, että jätän tämän kirjan lukematta. Tavallaan hieman kiinnostaisi, mutta kuitenkin tuntuu enemmän siltä, että en pitäisi tästä. On niin monta minua houkuttelevampaa kirjaa, joten ehkä luen vain suosiolla niitä. Aika ei riitä kaiken lukemiseen... Noista mainituista kirjailijoista minä olen nauttinut suuresti hetkistä Juha Itkosen kirjan parissa. Mielestäni se, kuka on hyvä ja huono kirjailija on makukysymys. Oikeastaan aivan sama, millaiset kirjailijat Melender luokittelee hyviksi.
VastaaPoistaTuo elämänkatsomustiedon opettajuus hyppäsi silmiin, ja en voi olla kommentoimatta sitä. Olen vasta ensimmäistä vuotta yliopistossa, joten tulevaisuudensuunnitelmat ovat hieman auki, mutta tänä ensimmäisenä vuonna olen käynyt esim. elämänkatsomustiedon peruskurssin siltä varalta, jos päätyisin siihen opettajavaihtoehtoon.
Suosittelen!Hyviä ET:n opettajia tarvitaan. Sitäpaitsi se on todella kiinnostava ja omaa ajattelua avartava aine. Itse kävin vain muutaman viikon kursseja ja suoritin itseopiskelua 80-luvun lopussa, kun tarjouduin opettamaan tätä ainetta silloisessa koulussani. Silloin ainetta vasta suunniteltiin ja innostus oli kova. ET:n yliopettaja Pekka Elo kävi henkilökohtaisesti kurssittamassa opettajia eri puolilla Suomea.
PoistaKorjaus äskeiseen. Pekka Elo oli opetushallituksen ylitarkastaja ET:ssä ja filosofiassa. Oli kodikasta, kun sai opetusta tällaiselta henkilöltä ja opettajat melkein tunsivat kaikki toisensa.
VastaaPoistaTaisin kirjoittaa vähän hätäisesti Melenderin kirjasta. Nyt kun olen sulatellut sitä pitempään, lukenut välillä harmikseni huonoja kirjoja ja seurannut keskustelua kirjablogeista ja lukemisesta, alan nähdä Yhden hengen orgiat hyvin oivaltavana kirjana. Ehkä luen sen vielä uudelleen uusin silmin...
VastaaPoista