![]() |
| Stefan Bremer, Aamutervehdys Kolmen sepän patsaalla 1983 |
Kun muutimme Kainuusta Kymenlaaksoon, niin ajattelin, että Helsinkihän on aivan vieressä, (puolitoista tuntia junalla)samaa lääniä, ja minä piipahtelen siellä päntiönään (yleissuomeksi yhtenään), ostan kausikortin Kansallisteatteriin ja katson kaikki näyttelyt.
No, jotenkin käsitys välimatkoista on muuttunut ja mukavuudenhalukin kasvanut. Kun on kulkenut parissa isossa näyttelyssä, tekee mieli mennä lämpimään hotellihuoneeseen rentoutumaan, joten näyttelyretkistämme on tullut kahden päivän ja useamman näyttelyn pituisia.
Tällä kertaa yövyimme Lönnrotinkadun Omenahotellissa, joka on näitä halpoja ilman henkilökuntaa toimivia paikkoja. Mikä yllätys, missään fiinimmässä majoituksessa ei ole ollut yhtä hyviä valoja. Näki hyvin lukeakin. Huoneessa oli myös sopivan lämmin, raikas ilma ja mukava peti. Olen välttänyt näitä hotelleja siitä asti, kun hikoilin eräässä Ompussa liian paksun keinokuituisen peiton alla, mutta se olikin varmaan niitä rintasyöpävuosiani jolloin taudin jatkohoito aiheutti monenlaista epämukavuutta.
Ensimmäisenä päivänä kävimme katsomassa Stefan Bremerin ison Helsinki by Night -näyttelyn Hakasalmen huvilalla. Bremer hoksasi kuvata 1970- ja 1980-lukujen katoavaa nuorisokulttuuria öisessä Helsingissä, kaduilla klubeilla ja bändien matkassa. Joukossa oli myös korkealta kuvattuja kaupunkikuvia, sitä maisemaa jossa öiset liikkujat toimivat.
![]() |
| Stefan Bremerin kaupunkikuvia ja kuvia Lepakosta (tekstit jäivät minulla kuvaamatta) |
![]() |
| Stefan Bremer, ylin kuva: Pelle Miljoona Lepakko 1983, alla: Måsse Kuhlman ja Jimi Sumén Vanha ylioppilastalo 1982, vasemmalla olevasta kuvasta unohdin tarkistaa tekstin |
Lounastauon jälkeen oli vuorossa juuri monen vuoden tauon jälkeen uudelleen avattu Meilahden Taidehalli, upea näyttelytila, jossa oli kaksi näyttelyä Nanna Suden Toisella puolella rantaa ja Pekka Ala-Pietilän Dr. Heisenberg, me and the meaning of life.
![]() |
| Nanna Susi, Rantaan ajautuneet tähdet 2025 |
Nanna Suden kookkaat öljyvärimaalaukset (180 x 180 cm) olivat hyvin toisteisia. Hän on sanonut kuvanneensa mielensä maisemia ja ahkeroineensa kaikki kuutisenkymmentä taulua tänä vuonna. Minusta kiire näkyi näissä tauluissa juuri siinä, että ne eivät poikenneet paljon toisistaan.
![]() |
| Pekka Ala-Pietilä, Eero |
Tiedemies Werner Heisenbergillä oli epätarkkusperiaate, jonka mukaan atomin osaa ei voi tutkia tarkasti nopeuden ja paikan suhteen.
Ala-Pietilä katsoo, että sama epätarkkuus pätee elämään. Hän on halunnut irrottaa asioita aikayhteydestä ja liittänyt kuviinsa tekstikertomuksen ajan kulusta, lineaarisesta ja syklisestä aikakäsityksestä ja siitä, mikä on tärkeää elämässä.
Minusta tämä Heisenbergin mukaan ottaminen ja tarina sekä haaleat Pariisin kuvat olivat jotenkin liikaa ja väkisin mukaan liitettyä.
Komeat muotokuvat olisivat riittäneet sellaisenaan. Vanhin kuvattava oli 104-vuotias Jaakko ja nuorin 7 kuukauden ikäinen Kerttu. Kuvissa olisi voinut olla koko nimi ja tittelikin, esim. piispa Eero Huovinen. Pelkän etunimen käytöllä halutaan varmaan korostaa sitä, että me olemme ajan virrassa kaikki vain jaakkoja ja kerttuja, mutta minua jäi askarruttamaan monen kuvan kohdalla, mistä tämä henkilö olikaan tuttu.
Illalla kävimme katsomassa elokuvan Chuckin ihmeellinen elämä, joka oli jäänyt kotiteattereissa katsomatta. Elokuva koostuu kolmesta osasta ja ajassa edetään takaperin. Kolmannessa osassa, jolla elokuva alkaa, oli mielestäni mukana turha teema, vähän samalla tavalla kuin Ala-Pietilällä Heisenberg. Kaksi muuta osaa olivat lumoavia.
![]() |
| Helsingin Keskikadun valoja, 11.11. 2025 |
Kylläpä oli prameita valoja pääkaupungissa. Ei meillä Mylsällä vaan kulta näin paljon loista.
Kaipailen perinteisiä kadun ylle ripustettavia kuvioita, kelloja, nauhoja, enkelihahmoja ja tähtiä. Pieni ledisilppu, jota nykyään käytetään lähes yksinomaan kaamoskoristelussa, ei ole ollenkaan yhtä kaunista. Makkaratalon koko makkara yhtenäisenä valopötkylänä ei näyttänyt viehättävältä.
Toisena päivänä meillä oli ohjelmassa Ateneumin tasokas näyttely Gallen-Kallela, Klimt & Wien ja Amos Rexin illuusiot.
Ateneumin näyttely on todella hyvin rakennettu. Aikakausi ja sen taidesuunta sesessionismi (irtautuminen vanhasta jäykästä taidekäsityksestä) selitetään ja näytetään monipuolisesti.
Pidin videosta, jossa näytetään peräkkäin Gustav Klimtin maisemataulut ja valokuvat samoista paikoista, joita taiteilija on töihinsä kuvannut. Miten upeasti taiteilija onkaan saanut talteen veden väreilyn, kesän lämmön, kaiken.
Voisin käydä katsomassa videon ja koko näyttelyn toisenkin kerran.
Suomalaisista taiteilijoista Akseli Gallen-Kallela toimi aktiivisesti Wienin kansainvälisissä taidepiireissä.
![]() |
| Akseli Gallen-Kallela. Kirjailija Adolf Paulin muotokuva, 1905 |
Näyttelyssä oli useampia koululaisryhmiä ja minusta lapset ovatkin tämän näyttelyn otollisin kohderyhmä.
Molempina päivinä tuli kävellyksi 8 - 9 kilometriä. Kiasma ja Valokuvataiteen museo jäivät toiseen kertaan.
Kävin lopuksi vielä keräämässä ideoita joululahjoiksi kirjakaupasta ja muualta, mutta jätin ostamisen Kouvolaan, koska meillä on suurin piirtein samat liikkeet ja tavarat.
Lahjojen paketoiminen on maailman ihaninta puuhaa, lukemisen ohella tietenkin.
Tässä on minun kannanottoni kuumaan keskusteluun kirjaposeerailusta. Äidinkielen opettaja Silvia Hosseini on Imagen esseessään epäillyt, että ihmiset vain fiilistelevät kirjojen kanssa ja teeskentelevät lukemista ja lukeneisuutta ja tämä touhu on rappion merkki.
Hyi hyi, lukeminenhan on vakava asia, vai kuinka? Minusta tämä toisten motiivien epäileminen kuulostaa todella elitistiseltä, pikkumaiselta ja ryppyotsaiselta.
Yleensä kuvaan otetaan sellaista rekvisiittaa mitä pidetään tärkeänä: luksuskäsilaukku, lemmikki, kukkia. Hyvä että se on kirja!
Toivottavasti kirjahyllyistäkin tulee taas suosittuja; niiden sisältö onkin sitten jokaisen oma valinta, siihen ei tarvita ohjailua.
Tiedän, että kaikilla lukemisen harrastajilla ei ole aikaa lukea paljon ja kirjoittaa pitkiä höpinöitä kuten bloggaaja Marjatalla, eikä taitoa laatia sellaisia hienoja esseitä, joita jotkut blogiystäväni kirjoittavat. Tietenkin toivon, että kaikki lukemisen harrastajat kerääntyisivät blogeihin ja hylkäisivät lyhyitä tekstejä suosivan Instagramin - saa blogiinkin muuten kirjoittaa lyhyesti - mutta tiedän, että se ei ole mahdollista.
Kirjaselfie on kiva asia, ei mitään paheksuttavaa siinä.
Minulla oli mukana Helsingin reissulla yksi tämän vuoden tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaista, Hannu Salmen Frans Leijon, Kuurosokean ihmeellinen elämä. Luin tätä kirjaa junassa uppoutuen, eikä tullut ollenkaan mieleen nolostella kirjarakkauttani tai pelätä sitä tulkittavan teeskennellyksi. Palaan tähän upeaan elämäkertaan myöhemmin.
Kuvassa esittelemäni kirja, Lena Anderssonin Tutkielma inhimillisestä käyttäytymisestä, sopii tämän kulttuurikiristelyn oheen erinomaisesti, koska näen tilanteessa pörhistelyä ja naurettavaa kilpailua siitä, kuka lukee oikein.








Ehdittepä nähdä paljon ja mielenkiintoista. Meilahden uusitut taidetilat ovat vielä näkemättä ja Myös Bremerin valokuvat Hakasalmessa kiinnostavat. Kiitos vinkeistä, innaVaara
VastaaPoistaBremerin näyttely on hyvä kokonaisuus ja kertoo ajastaan.
PoistaMeilahden tila on upea, väljät tilat ja hyvä valosuunnittelu.
Ateneum jäi eniten mieleeni.
Kiitos Marjatta, jälleen kerran olen kanssasi samaa mieltä
VastaaPoistaKiitos!
PoistaMinusta kirjaselfieissä ja lukemisessa ei ole mitään pahaa. Päinvastoin, ihmiset ovat erkaantuneet lukemisesta ja itsensä sivistämisestä, se muuten näkyy PISA-tuloksissa jotka ovat menneet alamäkeä viime vuosina.
VastaaPoistaKiitos muuten laajasta taidekattauksesta. Näitä on hieno katsella koska en oman terveydentilani ja myös rahallisen tilanteen takia pääse katsomaan paikan päällä.
Toivottavasti tilanteesi paranee molemmilta osin.
PoistaLukeminen on ollut poissa muodista, mutta trendit vaihtuvat. Jos lukuharrastus vaikka alkaakin kirjan kanssa keimailuna, jota termiä Hosseini käyttää, niin onhan siinä suuri mahdollisuus, että samalla alkaa sisältökin kiinnostaa.
Tietämättömiin ihmisiin pystyy aina vaikuttamaan toisin kuin sivistyneisiin, se on selvä.
Kiitos!
PoistaTotta turiset, jotenkin tuntuu siltä että huolestuttavasti ihmiset uskovat tai sisäistävät kaiken mitä netissä julkaistaan ja se on huolestuttava piirre.
Juuri eilen kävin katsomassa Bremerin näyttelyn, oli kyllä upea. Niin sävykkäitä mv-kuvia.
VastaaPoistaMeilahden taidehalli on vielä katsastamatta. Ihmetyttää kyllä tuo Nanna Suden 60 maalausta vuodessa.
Helsingissä on kyllä niin paljon nähtävää, niin museoissa, näyttelyissä kuin kaduilla.
Niin ja oikeastaan vajaassa vuodessa. Hänen taulunsa olivat kyllä edukseen tässä tilassa, värit loistivat ja tauluja pystyi katsomaan kaukaa.
PoistaHelsingissä on enemmän turisteja kuin muualla, paitsi ehkä Lapissa joulun aikaan. Tykkään katsella ihmisiä ja nyt kiinnosti katsella pukeutumista. Joku harva kulki shortseissa ja joillain oli paksut untuvatakit, vaikka lämpöä oli lähes + 9 astetta.
Itsekin pitää miettiä mitä panee päälleen tässä syksyn ja talven välitilassa.
Muhkea kattaus näyttelykokemuksia. Itse olen nähnyt vain Ateneumiin esille asetellut teokset. Hyvältä tuntui lukea Helsinki-reissusi muustakin annista.
VastaaPoistaJa mehän luetaan, vaikka kuinka nokiteltaisiin!
Vähän jo herpaannuin Ateneumin kohdalla. Olisi pitänyt jakaa tämä useammaksi jutuksi, mutta jotenkin olen päätynyt kasaamaan monta asiaa samaan kirjoitukseen.
PoistaNokittelu on hyvä sana tässä yhteydessä.
On siinä Hosseinin esseessä paljon sellaistakin, mistä olen samaa mieltä, esim. maininta Hesarin kulttuurisivujen pinnallistumisesta ja äärioikeiston nuivasta suhtautumisesta yliopistoihin. Mutta se ylimielisyys ja Piiri-kirjallisuusmedian perustajien vähättely kammoksuttaa minua. Huomaan, että hän ei ymmärrä tai haluaa tahallaan ymmärtää väärin Tuija Siltamäen ronskin itseironisen tyylin. Se esimerkki, minkä hän esseessään kuvaa, viittaa juuri samaan huumoriin, mitä Siltamäellä on esim. yhdessä Jyrki Lehtolan kanssa kirjoittamissaan kirjoissa.
Mietin, miten esim. käsityöpiireissä tajutaan aivan hyvin, että vasta-alkaja ei neulo samanlaisia upeita paitoja kuin pitkään neulonut ja voi silti näyttää somessa saavutuksiaan.
Mitä vaaraa siinä muka on, jos vasta lukuharrastuksen aloittanut nostaa näytille jonkin kevyen kirjan, jonka on lukenut, kirjoittaa "hyvä minä" , lisää peukkuhymiön ja julkaisee kuvan!
Tuon Stefan Bremerin näyttelyn olisin halunnut nähdä! Sitä tulee nostalgiseksi omaa synnyinkaupunkiaan kohtaan, kun on sieltä poissa. Ja toisaalta muutenkin rakkaan kaupungin hurjaa muuttumista on kiinnostavaa nähdä kuvissa: miten oli joskus ja miten nyt. Yleensä käyn vähintään yhdessä näyttelyssä Helsingissä käydessäni, mutta tänä kesänä jäi kaikki väliin.
VastaaPoistaMinusta nuo Keskuskadun valoöverit on just ihanat! On niin pimeää muutenkin, niin kunnolla vaan valoa edes osaksi aikaa vuodesta. :D Muutenkin tykkään katsella joulukoristeita ja -valoja, vaikken siis niitä omaan kämppääni halua enkä joulua vietä.
Ei minullakaan ole mitään valoja vastaan, mutta pitäisin kuvioista enemmän kuin kokonaan täytetyistä pinnoista. Tuo Makkaratalon makkara, josta osa näkyy kadun päässä vasemmalla oli yhtenä valopintana ja vielä omituisen punertava. Se olisi mielestäni paljon kauniimpi esim. ornamenttipintaisena.
PoistaAluksi kun ledejä alettiin käyttää, niin usein niillä reunustettiin kömpelösti puita ja saatiin aikaan pelottavia, kummitusmaisia hahmoja.
Meillä on parvekkeella itämainen lamppu ja tähtiä, kuin tähtitaivaana, niistä pidän. Myös pienet jääkukat ovat mielestäni kauniita.
Onneksi meidän taajamassa on kadun valopylväisiin löytynyt lämmintä valoa välittäviä kelloja.
Kai näihin valopintoihinkin tottuu, kuten kaikkeen muuhunkin.
Luin myös sieltä täältä tuosta "kuumenneesta" keskustelusta. Olin pettynyt Silvia Hosseinin ulostuloon. Olin haistelevinani jonkinlaista omahyväisyyttä myös tuolla kirjamessujen Sivistys ja ilo-teemaisessa keskusteluosuudessa. Ilo loisti poissaolollaan, hän arvosteli aihetta ja oli haluton kertomaan itselleen merkityksellisistä kirjoista. Niitä oli siis liikaa. Erkki Tuomioja vaikutti samassa keskustelussa innostuneelta kuin pikkupoika, kun sai listata omia eri elämänvaiheissa vaikuttaneita kirjojaan. Miinuspisteitä rapisi mielessäni Hosseinille. Vallantäyteyttä näytti kehittyneen ikävällä tavalla.
VastaaPoistaJos ihminen tuntee itsensä ylivoimaiseksi kaikkiin muihin nähden, niin hän saattaa jäädä yksin erinomaisuudessaan.
PoistaLuulisi, että opettajan työ, joka kuitenkin on Hosseinin päätyö, saisi ymmärtämään moninaisuutta, mutta voihan siinä käydä niinkin, että kun on oppilaisiin nähden tiedoissaan ylivoimainen niin luulee omaavansa ylivoimaisen sivistyneisyyden tason myös aikuisten maailmassa.
Minusta tuon Imagen esseen päätarkoitus oli muutaman nimeltä mainitun aikalaisen mollaaminen, vaikka he olivatkin ikään kuin esimerkkeinä tyhmyydestä - kun tämän sanoo näin, niin huomaa, miten epäkohteliasta, sivistymätöntä jopa tällainen esseetyyli onkaan.
Taitaa olla asia kuin asia, niin siihen nousee aina muita parempia asiantuntijoita, joiden oma anti on se, että he kertovat, kuinka muut tekevät asioita väärin. Suomessa somessa ja muussa mediassa kokataan väärin (liian yksinkertaisia reseptejä), urheillaan väärin (aloittelijan perusteet on turhasta), matkustetaan väärin (pakettimatka), hoidetaan pihaa väärin (ei kannata leveillä, että tänä vuonna joku kesäkukka kesti koko kesän) ja nyt myös sitten luetaan väärin (ellei peräti valehdella siitä). Silvia Hossein päätti sitten liittyä tähän väärintekijöitten paljastajien jatkuvasti kasvavaan joukkoon :(
VastaaPoistaHyvin koottu, Rva Kepponen!
PoistaAiemmin mainitsin, että käsityöharrastajilla olisi toisin, mutta eiköhän sielläkin löydy samanlaista, somessa ainakin.
Jännä, että usein juuri ihmiset, jotka puhuvat suvaitsevaisuudesta ja moninaisuuden arvostamisesta, paljastuvatkin tiukan paikan tullen erittäin valikoiviksi arvostuksiltaan.
Oi että, teillä on ollut ihanan kultturellit päivät Helsingissä. Minulla on aikeissa nuo samat museot yhteen päivään tungettuna - enköhän tähän silti kykene. Hakasalmen huvilan valokuvanäyttelyt ovat aina upeita.
VastaaPoistaParempi, kun en lähde alkuunkaan tätä sivistyskeskustelua analysoimaan. Pelleä touhua puolin ja toisin.
Ihminen rakastaa arvostella toisia, se tuskin tulee minään aikakautena muuttumaan. Siksi on parasta tehdä niin rakentavasti blogissa, jos siihen kokee tarvetta. Ei ainakaan haihdu mielipiteet kuin pierut Saharaan, kuten instagramissa😂
Sinä kyllä nuorempana klaaraat nämä päivässä. Meille on tullut semmoinen tyyli, että yhden näyttelyn jälkeen tarvitsee sulattelutauon, kahvin tai lounaan.
PoistaJoo, aikamoista "kerro kerro kuvastin, ken on meistä älykkäin" -taistelua.
Kyllä, niin, ettei tarvitse katua, pyrkimyksenä ottaa kantaa maltillisesti, mutta ei kuitenkaan laimeasti. Aina se ei onnistu innostuksen keskellä.