perjantai 31. tammikuuta 2025

Huumorista


Kuva on perhealbumista 80-luvulta


Tänään tapahtui pieni tapahtumasarja, tilannehuumoria, joka sai minut ajattelemaan, että olisko itselle nauraminen yhdessä sitä palkitsevinta huumorin lajia. 

Huomasin lähikaupan kassajonossa seisoessani, että toisen lenkkarini nauhat lojuivat auki pitkin lattiaa. Edelläni oleva asiakas oli jo kohta maksamassa ja minun tavarani valmiina hihnalla, mutta päättelin, että paras solmia ne nauhat nyt äkkiä, kumarruin. 
- Moooi...
- Moi, täällä minä oon, lattian rajassa, solmimassa kengännauhoja.
- Joo, hyvähän ne on solmia.

Nousin ylös, jee.
Aattelin vaan, että paras solmia ne nyt, etten unohda tavaroita pakatessa ja sitte kompastun tossa lattialla ja saatte soittaa ambulanssin ja...
- Niin, ja mikäs se tämä on?

Takanani seisova herrasmies riiputtaa maasta nostamaansa lokeroavainta. 
- Ooi, kiitos. Ai jaa, se putos. Mulla taitaa ollakin oikea epäonnen päivä, hih heh.... 
Näppäilen höpöttäessäni tunnuslukua laitteeseen.
- Mitäh, väärä pin. He heh hee. 
Siinä vaiheessa nauroimme jo kaikki, kassapoika, toiset asiakkaat jonossa ja tyrijä itse ihan mahanpohjanaurua.
- Hei kuulkaa, toivottavasti selviän kotiin ilman isompia vammoja. 

Tuli ihan lämpöinen olo.
 Ajatella, minä hauskutin. Varmaan stand-up-koomikolla on upea tunne, kun saa onnistuessaan salillisen ihmísiä nauramaan.

Toiseksi parasta naurua on ehkä sellainen, kun hyvässä seurassa muistellaan jotain hauskaa ja joku keksii siihen jotain lisää ja joku panee vielä paremmaksi ja lopuksi kaikki vääntelehtivät yhteisessä ilossa. 

Ilkeä nauru on sitä, kun nauretaan toisille tai jopa jollekin samassa porukassa olevalle.
Kaikkein viisainta on ottaa huumorin kohteeksi itsensä tai jokin fiktiivinen olento. Olen ollut joskus seurassa, jossa nauretaan jollekin ihmisryhmälle, olettaen että kohde on kaikkien mielestä naurettava, ja minä olen ollut eri mieltä, mutta en ole halunnut olla epäkohtelias vaan olen hymyillyt valjusti mukana. Ikävä tilanne.

Huumori on tärkeää elämässä, koska se helpottaa elämistä ja rentouttaa, mutta sen tuottaminen ei ole helppoa. 
Huumori on sekä kirjallisuudessa että elokuvassa ehkä vaikein laji. Olennaista on rytmitys. 
Minunkin kauppakohelluksessani oli rytmi, jota en saa täysin tuossa dialogissani esiin. Kaikki kävi nopeasti. Teksti "väärä pin" ilmestyi juuri kun olin sanomassa "oikea epäonnen päivä". 

Tärkeää on myös, että naurun kohde on sellainen, että hänelle voi nauraa ja hän nauraa itse edellä ja mukana.
Jos olisin vanhempi ja kömpelömpi, huumori olisi tässä tilanteessa mahdotonta. Minua ei nähtäisi koomisena vaan säälittävänä, mutta minähän olen - vielä - tämmöinen simpsakka ja notkea multitaskaaja. (Hih!)
Entä jos olisin lapsi, vammainen tai huonosti suomea puhuva ulkomaalainen? Ei puhettakaan, että tilanne naurattaisi, ellei mokailija itse näyttäisi hyvin voimakkaasti, että saa nauraa. 
Entä jos olisin tosikko enkä olisi nähnyt tilanteessa mitään koomista? Kaikki olisivat pidättäneet nauruaan ja minä olisin katsellut heitä paheksuvasti tai luikkinut nolona pois tilanteesta.

Huumori on hyvin väärinymmärrykselle altista ja sävyjen sanelemaa. Sen kanssa epäonnistuu helposti. 

Joskus vastustamaton nauru purkautuu ulos tilanteissa, joissa ei saisi nauraa -
joku kaatua kupsahtaa ja se vain näyttää niin koomiselta. Kaatuja itsekin on ensimmäiseksi huolissaan siitä, näyttikö hassulta ja näkyikö alushousut.

Muistan kouluajalta tilanteita, joissa me oppilaat seisomme kuuntelemassa päivänavausta, aamuhartauksia ne silloin olivat, ja koko rivi hytkyy pidätetystä naurusta. Koulun lähellä oli maalaistalo, jonka isäntä hätyytettiin usein sijaiseksi ja hän piti myös mielellään aamuhartauden, aina saman, tarinan ahkerista muurahaisista. Kaikki opettajat seisoivat edessä rivissä ja rehtori mulkoili meitä kasvatettaviaan kotkan katseella. "Ahkerat pikku muurahaiset... ". En uskaltanut katsoa ketään, purin huultani, painoin kynsillä kämmeniä, puristin jalat ristiin. Opettajien on täytynyt nähdä meidän tukala ja huvittava tilamme. Ihmettelen, ettei heille kellekään tullut nauruhepulia näissä tilanteissa. Ehkä tulikin, en uskaltanut katsoa. 

Eräs tuttu pariskunta menetti lapsensa hyvin traagisesti. He olivat molemmat sairauslomalla lapsen äkkikuoleman jälkeen ja istuivat saunassa, jos vaikka saunominen helpottaisi oloa. Jompi kumpi alkoi matkia silloin telkkarissa menevän Hymyhuulet sarjan Aki ja Turo -teinipoikia hokemalla "auts-töks-töks" ja tämä absurdi ja jotenkin sopimaton teko sai heidät remahtamaan nauruun, joka sitten muuttui itkuksi tietenkin.

Nauru ja itku ovatkin lähellä toisiaan. Olen huomannut sen joskus vitsaillessani kipeästä muistosta. Kipeät asiathan kestää parhaiten, kun ne näkee huumorin läpi, mutta siellä pohjalla on paljon surua. 
 
Monissa parhaista muistelmissa on juuri huumorinäkökulma, voi minua ja meitä. 

Usein kirjoista kirjoittaessani unohdan huumorin. Käsittelen kirjan kieltä ja rakennetta, kehun dialogia ja pohdin mikä on kirjan sanoma minulle, mutta vasta kommenteissa muistan - ai niin, kirjassahan on myös hienoa huumoria. 
Mistä tämä unohdus kertoo? Onko huumori vähemmän arvostettua kuin asia?
 

PS
Koitin etsiä kuvia tähän kirjoitukseeni. Aina tuli vastaan ei voi, kun on ne tekijänoikeudet (kirjojen kuvat) ja ei voi, kun on ne somen vaarat (henkilökuvat).
Somen viaton aika on mennyt. Harmi. Mutta - koitetaan ottaa sekin huumorilla.  


31 kommenttia:

  1. Huumorin kukka on kaunis kukka, sanotaan. Olen samaa mieltä, että huumori on vaikea laji. Kuitenkin sen viljely on hyväntahtoinen elämän suola, joka synnyttää naurua.
    Jotkut meistä ovat armoitettuja humoristejä, toisilta taas ei synny muuta, kuin puujalkavitsejä.
    Minua hymyilytti sinun sähläilysi kaupan kassalla, mutta hienostihan se meni ja kengätkin tuli solmituksi.
    Minulla on ns. kuiva huumori. Joskus irtoaa, useimmiten unohdan vitsiä kertoessani juuri sen tärkeimmän.
    Huumori on loistava pelastaja usein kotonakin. Sillä lopetetaan ainakin meillä monet kireäksi menneet tilanteet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin totta kaikki mitä sanot.
      Huumorillahan sitä. Kun asettuu esim riitatilanteen ulkopuolelle katsomaan sitä ikään kuin elokuvan kohtauksena, niin huomaa asetelman pikkumaisuuden ja koomisuuden. Tämä pätee myös usein vain vakavan kautta nähtyyn. Kun kerroin pojalleni tilanteesta, jossa preppasimme hoivakotisiskoani puhelimen käyttöön - mieheni soittamassa vessasta kerta toisensa jälkeen ja meitä useampi kuiskimassa "Hei, vihreästä kohtaa" ja Tarja katselemassa puhelimen näyttöä epäluuloisena - niin päädyimme rentouttavaan nauruun. Kaikki olisi sujunut paikan päälläkin paremmin ilon kuin huolen kautta.

      Liika selittäminen vesittää aina huumorin. Minullakin olisi tuossa kauppajutussa vielä tiivistämistä.

      Poista
  2. Kaikki on vakavaa, melkein kaikki on tärkeää, mutta samalla kaikki on loppujen lopuksi hyvin koomista: melkein kaikelle voi nauraa. Tv:ssä pyörii nyt sarja Kafkasta. Kafkastahan tulee, kun niin olemme oppineet, niin kuin meille on opetettu, välittömästi mieleen jonkinlainen tummakulmainen vakavuus ja lataus että nyt ollaan todella syvän merkityksen äärellä. Tiedäthän, nuoruuden angst jne.
    Kyseinen sarja on kuitenkin tehty täysin toisin, vaikka vakavaakin osaa on. Franz on sarjassa hyvin hassu, koominen, huvittavan neuroottinen, lähes pellemäinen. Tämä on virkistävää, koska Kafkan teokset voi lukea juuri myös noin. Absurdin huumorin läpi. Ja niin voi lukea suurimman osan myös koko elämästämme. Olemme hyvin suurelta osin hyvin huvittavia kaikki. Kafkasta alkaen.
    Beatlesin vakavimpina pidetty tekijä John Lennon oli oikeastaan täysiverinen pelle. Katsokaapa Youtubesta vaikka Mind games. Huumori ei ole koskaan ihmisen syvyydestä ja traagisuudesta mitään pois. Vakavasti otettavuus ei ole huumorittomuutta.
    Niin ajattelen.

    Meillä Marjatta o-huoneessa yritetään nauraa melkein kaikelle. Tiedät varmasti. Joskus menee yli, useimmiten ali, kaikki eivät aina ole mukana, riippuu päivän fiiliksistä. Sijaiset saattavat pyöritellä päätään, että mitä täällä tapahtuu. Leikkaussalihuumori on tuhansilla työpaikoilla aivan välttämätöntä. Muuten ei vain jaksa.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työpaikkahuumori on kivaa. Muistan parikin tapausta, joissa sijaiset loukkaantuivat tavasta jolla vakiopettajat puhuivat tasokursseista ja joistain oppilaista. He, vain pistäytyjinä, eivät ymmärtäneet, että se puhe oli voimien keräämistä ja eräänlaista terapiapuhetta mahdottoman tehtävän suorittajiksi määrätyiltä. Siis - ei pahempaa paikkaa kuin se, että kerätään kolmisenkymmentä kaikkein haluttominta teiniä yhteen ja opettajan pitäisi opettaa heille ruotsia. Huumorilla siitäkin selvittiin ja sillä, että opeteltiin hetki mopon osien nimiä på svenska ja sitten vaikka piirrettiin niitä mopoja.

      Kafka-sarjan aion katsoa. Yleensä taiteilijoista ja muista kuuluisista henkilöistä valitaan jokin puoli, jolla heidät sitten nähdään ja jota vahvistetaan toistoilla, esim. Marilyn - tyhmä blondi, halusi vakavia rooleja ja luki klassikkoromaaneja. Sama on tosi-tv-ohjelmissa, jotka leikataan niin, että osallistujat päätyvät edustamaan tiettyjä tyyppejä.

      Kävin eilen katsomassa elokuvan Maria, joka kertoo Maria Callaksen viimeisistä päivistä ennen kuolemaa ja takaumina hänen parhaista vuosistaan. Siinä ei ole huumoria yhtään, mutta se on silti todella hyvä elokuva. Tuntuu, että tunnen tämän henkilön nyt ja tunnen syvästi hänen aran puolensa. Hänen median välittämä imagonsa on ollut traaginen diiva, mutta eihän sellainen ole koskaan kuin osa totuutta.

      Poista
  3. Hauska postaus täynnä asiaa 🙂 Siinä sulle hymiö ja tässä tulee "naurio" 😀 (En tiedä näkyvätkö emojit kaikille, mutta hymyilkää ja naurakaa sopivissa kohdissa itse.) Hymyilen ja nauran pitkin päivää joka päivä. Mukava työ, iloinen puoliso, kivat kaverit. kirjoja, telkkaria, bloggausta. 🍎
    Arkielämän mukavia kohtaamisia vieraiden ihmisten kanssa minullekin sattuu usein, vaikka väitetään että suomalaiset ovat tuppisuita ja pidättyväisiä. Sinulla Marjatta oli ihan ratkiriemukas kaupassa käynti. Mekin saimme siitä nauttia kun täällä kerroit 🌸 Hih, kivaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rita, uskon ja tiedän kirjoitustesi ja kommenttiesi perusteella, että sinulla on hymy ja nauru herkässä. Kun opetat aina uusia ulkomaalaisryhmiä, niin annat myös hyvän kuvan iloisesta suomalaisesta ihmisestä ja panet hyvän kiertämään.

      Positiivisuus on luonteenpiirre, mutta kyllä se voi olla myös omaksuttu asenne. Kun päättää nähdä ympärillään kivoja asioita ja kohdata mukavia ihmisiä, niin sellaista myös tapahtuu.
      Me lähdemme tänään katselemaan uutta sohvaa, eilen jo vähän vilkuilimme elokuviin mennessä. Siitä voi tehdä ryppyotsaisen projektin tai sitten ihanan asian. Lähden liikkeelle jälkimmäisellä asenteella ja luulen, että näin tulee myös tehdyksi hyvä valinta.

      Poista
    2. Olen lukenut että optimismi on synnynnäinen ominaisuus mutta sitä voi todellakin halutessaan oppia jos ei ole valmiiksi optimisti. Minä olen sekä syntynyt että oppinut / opiskellut myönteiseksi. Kestää paremmin elämän kolhut.

      Onnea uudelle sohvalle. Siitä(kin) tulee iloa elämään 🌷

      Poista
    3. Kiitos, tilattu on, ja nyt katselen arvioiden meidän sohvatyynyjä ja torkkupeittoja, mikä sopii yhteen metsänvihreän sohvan kanssa.

      Poista
  4. Onpa jotakin, kun lenkkarin auki jääneistä nauhoista saa aikaan jotain niin hauskaa kuin juttusi tässä postauksessa! Oli kiva lukea myös vakaviksi kääntyneet pohdiskelut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Ajattelin nyt jättää kirjat vähemmälle ja kirjoittaa tämmöisen lyhyen jutun ikään kuin täkyksi huumoripohdinnoille.
      Päätin myös, että huomioin kirjoja lukiessani ja niistä kirjoittaessani huumorin paremmin kuin ennen.

      Poista
  5. Katselin Kafkasta kertovan tv-sarjan. Minusta se oli "hauska", siinä oli kosolti huumoria, niin kuin Kafkan kirjoituksissakin on. Siksi niin usein lainaan Kafkan mietteitä kirjasta Keisarin viesti. Ilmeisesti monen mielestä niissä, Kafkan kirjoituksissa ei ole huumoria. Hesarin arvostelija lyttäsi koko sarjan, koska hänen mielestään se oli liian kevyt vakavamielisen Kafkan kuvauksena. Mutta sarjassahn kerrotaan että Kafkan elämä oli "tavallista", hauskaakin eikä traagista, paitsi kieleen ja keilenkäyttöön liittyen. Ja tietysti siksi että kirjailija, mies kuoli nuorena.

    Hesarin artikkelien kommentointiohjeissa opastetaan ettei saa olla ironinen. Ironia on yksi huumorin laji, vaikea tosin. Itseironia huumorina on kaikkein haastavinta mutta myös älykkäintä, vaikka mukana olisi tippa itsesääliä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ironia on sen taitajan käsissä todella upea huumorin laji.
      Elämäkerroissa sopiva määrä itseironiaa lämpimän näkökulman ohella tekee niistä vastustamattomia. Näen tällaista huumoria esim. Claes Anderssonin, J.M. Coetzeen, Stephen Fryn ja Pirkko Saision muistelmissa. Varmaan monella muullakin, mutta nämä tulevat tällä kertaa ensimmäisinä mieleeni.
      Kaikkein epämiellyttävimpiä ovat ruikutustyyliset elämäkerrat sekä kirjoina että elokuvina. Samoin sellaiset omaelämäkerrat joissa oma persoona otetaan kauhean vakavasti.

      Nuorena kuollut taiteilija esitetään usein vain traagisena, esim. Aleksis Kivi, Vincent van Gogh ja Kafka.
      Hienoa, että tämä sarja lisää nyansseja kuvaan Kafkasta. Illalla saunan jälkeen alan katsella.

      Poista
    2. Ekaosa katseltu: kiinnostava rakenne eri aikatasoineen ja tärkeä kysymys kirjallisen jäämistön toimittamiseen liittyvästä etiikasta.
      Kohta katson lounaan jälkiruuaksi osan 2 päiväkahvin kera.
      Varasin kirjastosta Keisarin viestin ja Tuberkuloosifragmentit. Onkohan se synkkä imago jäänyt Kafkalle noista sairastamisvuosista - ikävää sairastaa tällaista hivuttavaa tautia.

      Poista
    3. Katsoin loppuun. Tuo mainitsemani hulluttelu ja hassuus loppui kyllä. Itkukin tuli, siis katsojalle. Niinhän elämässäkin sitten lopuksi käy. Tai sitten ei.

      Mutta Kafka-kuvaani sarja tökki toiseen asentoon. Sarjassa Kafkalla oli paljon hienoja ystäviä (ei ollut yksinäinen nero Prahan räystäshuoneissa ), Max Brod oli upea tyyppi, jokaisella pitäisi olla sellainen ystävä, ja mikä parasta: lähellä myös monia kauniita, sensuelleja ja viisaita naisia. Niin kuin jokaisella miehellä pitäisi olla:) Ja päinvastoin.
      Jäin toivomaan ja uskomaan että niin Franzilla oli myös todellisessa todellisuudessa.
      jope

      Poista
    4. Hieno sarja. Todella kiva Prahan kaveriporukka ja suloiset naiset, mutta pelkäsi sitoutua. Myös se oli kiva kuulla, että Kafka oli niin arvostettu paitsi kirjailijana niin myös lakimiehen työssään.

      Lopussa liikutti näkövammaisen kaverin pohdinta siitä, että sairaana Franz sai sen, mihin ei terveenä tohtinut ryhtyä, elämän hyvässä parisuhteessa.

      Poista
  6. Karjalaisluonteen omaavana olen tajunnut, miten lähellä itku ja nauru ovatkaan toisiaan. Nauru kajahtaa ilmoille pienestäkin ilosta, mutta itku tulee aivan heti - vaikka telkkaria katsoessa kun liikuttuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama minulla, vaikka ei tuota naurua ehkä ole niin paljon kuin nuorena, itku taas on herkemmässä kuin silloin. Tämä vaikka olen syntyjään satakuntalainen ja sen seudun väestä sanotaan, että kuolevat huumorintajuihinsa tulematta. No, mutta huumorintaju onkin eri juttu kuin tunteellisuus.
      Omaa huumorintajua on vaikea arvioida, välillä sitä on enemmän ja välillä vähemmän elämäntilanteesta riippuen.
      Huumorintaju edellyttää rentoa mieltä.

      Poista
  7. Hyvä kirjoitus.

    Vilpitöntä iloa, naurua ja oikeaa läsnäolevaa yhdessäoloa pitää vaalia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, näin pitää tehdä, ettei kaikki menisi somemaailman ehdoilla viestein ja kaikenlaisin etätoiminnoin.

      Poista
  8. Huumori on tärkeimpiä voimavarojamme, ehtymätön luonnonvara suorastaan? Silti yhä harvempi mielestäni hyväntahtoisesti nauraa. Ikävät maailmanajat, suomalaisuus? Onneksi sinä pidät lippua korkealla! Tätä oli kiva lukea, kuten toki kaikkia tekstejäsi.

    Sellainen vanhan ajan viaton leikinlasku, kaskut, sitä kaipaan. Etsin nyt tätä maailmaa Mauri Sariolan dekkareista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyväntahtoisuus kunniaan!
      Varsinkin somemaailmassa kilpaillaan sillä, kuka parhaiten letkauttaa - jospa sekin jo kävisi kyllästyttäväksi ja vanhanaikaiseksi.

      Poista
  9. marjatta

    huumorintaju pelastaa paljosta. olikohan se neil hardwick, joka sanoi että kannattaa opetella nauramaan itselleen - aiheita ei tule puuttumaan. olisi hyvä, jos ihmisellä olisi kyky laskea leikkiä asioista, joita hän rakastaa - tähän luettuna myös oma tärkeä minä.

    brittihuumori on tuonut elämääni nokkeluuksien ja monimielisyyksien tajua. yhtenä esimerkkinä psychoville-niminen sarja, joka on täynnä mustaa huumoria ja absurdia röhellystä. se on brittiläisen komediaperinteen voimannäyttö: on vaikea uskoa, että vastaava onnistuisi missään muualla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Psychoville on minulle ihan uutta. Se näyttää löytyvän Areenasta, aion kokeilla.

      Nykyään ei enää ole niin epäkohteliasta nostaa itseään esille paskantärkeästi (anteeksi ruma sana) kuin joskus ennen.
      Omassa lapsuudenaikaisessa miljöössäni monen nykyisen julkisuuden henkilön (muittenkin kuin Trumpin ja Elon Muskin) käytös olisi nähty naurettavana ja mahdottomana tosielämässä, vain fiktiiviset hahmot käyttäytyivät niin avoimen itserakkaasti.

      Poista
  10. Hauska kirjoitus! Tartuin tällä kertaa ajatukseen huumorista kirjallisuudessa, sepä onkin harvinaisen vaikea laji! Kirjat, joissa mennään ns. huumori edellä ovat mielestäni todella rasittavaa luettavaa. Esimerkkinä menköön tässä nyt vaikkapa Miika Nousiainen ja kirjansa Vadelmavenepakolainen, jota en kerta kaikkiaan ymmärtänyt. Sen sijaan arvostan kirjoja, joissa huumori väreilee taustalla, enemmän sellaisena kertojan elämänasenteena, jonka turvin maailmaa katsellaan. Sitä ei ehkä tule edes huomanneeksi eikä siten myöskään maininneeksi kun kirjoittaa näitä blogipostauksia.

    Pirkko Saisio on juuri tällainen kirjailija - häntä ei varmastikaan luonnehdita kirjailijana "humoristiksi" mutta lämmin huumori (usein juuri kertojaan itseensä kohdistuvana) löytyy punaisena lankana hänen kirjoistaan. Tällaista huumoria arvostan eniten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä.

      En ole muistaakseni lukenut Vadelmavenepakolaista, mutta pidin Kom-teatterin sen pohjalta tekemästä näytelmästä, joka kääntyi aika vakavaksi draamaksi. Olen nähnyt myös kirjasta tehdyn elokuvan, joka ei yltänyt teatteriesityksen tasolle.

      Huumori taustalla ei töki lukiessa kuten sellainen jatkuva vitsailu, jolla pyritään naurattamaan. Tähän sortuu mm Jari Tervo, jonka romaaneja lukiessa toivon, että hän olisi malttanut karsia osan sutkauksista ja rönsyistä, koska kirjat ovat muutoin niin hyvin rakennettuja.

      Luen nyt uudelleen parinkymmenen vuoden jälkeen Pirkko Saision elämäkertatrilogiaa, vain Punainen erokirja vielä lukematta.
      Pienen Pirkon elämässä on kutkuttavan koomisia tilanteita. Esimerkiksi tutustuminen Jeesukseen on kuvattu niin lempeällä tavalla, että se hymyilyttää lukijaa. Uskonnottoman perheen lapsena Pirkko saa koulussa uuden kaverin, Jeesuksen, ja kun hän kotona sitten vakuuttaa opettajan näyttäneen valokuviakin, niin isä sanoo voitonriemuisesti, ettei kameraakaan ole vielä silloin keksitty ja korjaa "tai siis silloin kun ne väittää että se eli".
      Teini-ikäiselle Pirkolle naisen valinnat, kuten itsellinen Ulla-täti ja äiti ne hänelle esittävät, on kuvattu hykerryttävän hauskasti. Ulla-tädistä naisseura on ylivertaista, koska naisen kanssa voi viettää iltaa ilman, että hänen paitansa pitää silittää seuraavana aamuna - ja äidistä "Reiska nyt on mikä on", mutta eipä ryyppää eikä hakkaa perhettään. Pirkko päättää omaksua parittoman ihmisen imagon.

      Sinikka Nopolan huumori on ihanaa. Se menee suullisesti esitettäessä pilalle silloin, jos korostetaan liikaa Tampereen murretta.

      Poista
    2. Jari Tervo, tosiaan!! Olen yrittänyt lukea, mutta en pysty yleensä 50 sivua enempää...

      Ulla-tädistä oli myös siinä Saisio-elämäkerrassa todella hykerryttäviä episodeja. Ihailen Saision kykyä katsoa elämää humoristisesti ja sitten varsinkin hänen kykyään saattaa nämä humoristiset havainnot paperille.

      Poista
    3. Minä olen kyllä lukenut aika paljon Tervolta.
      Monissa hänen romaaneistaan minua häiritsee se, että henkilöt eivät oikein erotu toisistaan, koska heidän kaikkien puheessa välittyy kirjailijan oma velmuilu ja nokkelat sanaväännöt. Elämäkerrallisissa romaaneissa tätä ei ole ja siksi pidän niistä eniten: Esikoinen , Revontultentie ja Pyrstötähti. Niissä on myös kivaa haikeutta.

      Poista
  11. Hai un bel blog Marjatta,da oggi ti seguo.Se vorrai visitare i miei 2 blog sarò felice.Buona serata.

    VastaaPoista
  12. Ystäväni jonkun verran suomea puhuva mies sanoi, että huumorin kukko on paras kukko.😃

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä onkin - ja kukko melkein parempi tässä kuin kukka, koska kukolla on ääni.

      Poista

Tommi Melender flaneeraa ajatusten kaduilla

Tämän kirjan tekstit eivät tarjoa lopullisia ja kaiken selittäviä tulkintoja aikalaishulluutemme syistä ja seurauksista. Tarkastelen maailma...