Sokea taiteilija Lang tuo
ennen sokeutumistaan tekemiään maisematöitä yhteisnäyttelyyn. Taiteilijat kertovat
vuorollaan, mitä itse kukin aikoo asettaa esille. Yksi tuo lehmän utareita
Churchill-lautasilla, toinen tuo mummonsa balsamoidun ruumiin, jos tämä vain
ehtii kuolla ennen avajaisia, kolmas osallistuu kehoanalyysiperformanssilla,
jossa viiltelee itseään partaveitsellä, virtsaa samppanjalasiin ja juo virtsansa.
Sitten tulee Langin vuoro kertoa omasta annistaan. Hän on jo tajunnut olevansa
väärässä paikassa ja kertoo kiusaantuneena tuovansa piirustuksia ja maalauksia.
Tämä ilmoitus aiheutti lyhyen hämmennyksen hetken, jonka jälkeen alkoi hälisevä keskustelu monesta aiheesta yhtä aikaa. Se tuntui käynnistyvän nimenomaan siksi, ettei ollut hienotunteista kiinnittää huomiota sellaiseen sammakkoon, jonka taiteilija Lang oli vasta päästänyt suustaan. Häneen suhtauduttiin kohteliaasti, olihan hän vanha ja vaivainen, mutta kukaan ei enää varsinaisesti seurustellut hänen kanssaan.
Tämä ilmoitus aiheutti lyhyen hämmennyksen hetken, jonka jälkeen alkoi hälisevä keskustelu monesta aiheesta yhtä aikaa. Se tuntui käynnistyvän nimenomaan siksi, ettei ollut hienotunteista kiinnittää huomiota sellaiseen sammakkoon, jonka taiteilija Lang oli vasta päästänyt suustaan. Häneen suhtauduttiin kohteliaasti, olihan hän vanha ja vaivainen, mutta kukaan ei enää varsinaisesti seurustellut hänen kanssaan.
Tämä lainaus kertoo Krohnin
asenteen hänen tarkkaillessaan maailmaa niin tässä kuin muissakin töissään: maailma
menee kohinalla väärään suuntaan, ja se joka näkee ohitetaan. Usein sokea näkee
paremmin kuin näkevä.
Lucia, Unelmakuoleman
päähenkilö, kirjailijan puhetorvi, huomaa paikallisjunassa pienen koiran, jolla
on hyvin henkevät, tarkkaavaiset ja älykkäät kasvot.
Lucia olisi kovin mielellään halunnut tietää, millaisena hän eläimelle näyttäytyi. Hän huomasi toivovansa, että koira hyväksyisi hänet, jopa pitäisi hänestä ja hänen hajustaan ...
Koiraa tarkkaillessaan Lucia ajatteli, miten sammuneita ovat useimmat ihmiskasvot, jotka kaupungilla ajelehtivat hänen ohitseen, pieniä lapsia lukuun ottamatta. Ja hän arveli, että juuri samanlaisilta näyttivät hänen omatkin kasvonsa. Kun ihminen varttuu, hänestä tulee tympeä, itseensä vajonnut, ympäristöään töin tuskin tajuava, aisteiltaan tylsä ja epäsensitiivinen olio.
Mikä megalomaaninen harha oli saanut ihmisen pitämään itseään niin ylivertaisena luontokappaleena? Miksi hän kuvitteli omaa tajuntaansa, omia aivojaan niin ainutlaatuisiksi?
Lucia olisi kovin mielellään halunnut tietää, millaisena hän eläimelle näyttäytyi. Hän huomasi toivovansa, että koira hyväksyisi hänet, jopa pitäisi hänestä ja hänen hajustaan ...
Koiraa tarkkaillessaan Lucia ajatteli, miten sammuneita ovat useimmat ihmiskasvot, jotka kaupungilla ajelehtivat hänen ohitseen, pieniä lapsia lukuun ottamatta. Ja hän arveli, että juuri samanlaisilta näyttivät hänen omatkin kasvonsa. Kun ihminen varttuu, hänestä tulee tympeä, itseensä vajonnut, ympäristöään töin tuskin tajuava, aisteiltaan tylsä ja epäsensitiivinen olio.
Mikä megalomaaninen harha oli saanut ihmisen pitämään itseään niin ylivertaisena luontokappaleena? Miksi hän kuvitteli omaa tajuntaansa, omia aivojaan niin ainutlaatuisiksi?
Lucia on anestesiologi,
joka työskentelee kolmessa eri laitoksessa. Kaupunginsairaalassa hän nukuttaa
ihmisiä pelastaakseen heidät, Unelmakuolemassa hän järjestää gourmet-kuoleman
sitä haluaville ja Pakastamossa hän syväjäädyttää niitä, jotka haluavat herätä
tulevaisuudessa uuteen elämään. Jotkut haluavat jopa molemmat, ihanan helpon
kuoleman mokattuaan jollain elämän alueella ja lupauksen tulevasta elämästä. Lucia,
joka hyräilee ihmisiä uneen kaikissa työpaikoissaan, ei kuitenkaan itse osaa
nukkua. Hänellä on liikaa pohdittavaa. Hän on alkanut tehdä myyräntyötä
Unelmakuolemassa, ja katujia onkin alkanut olla yhä enemmän.
Maailmankirjat ovat
sekaisin monella tapaa. Yhteisöä häiritsee nuorten terroriryhmä, jonka jäsenet
uskovat suuren muutoksen, Tumultuksen, saapuvan ja haluavat nopeuttaa sen tuloa
sabotoimalla työpaikkoja. Sabotoinnin seurauksena jäädytetyt ruumiit sulavat ja
unelmakuolemaa toivoneet saavatkin dayma-meden sijaan ulostuslääkettä ja
puikkivat aamulla noloina kotiin. Kaupunkilaisia askarruttaa myös outo ilmiö,
eräänlainen tulikimalainen, joka saattaa olla huippumoderni tiedustelijarobotti.
Jotkut ovat suuresti haltioissaan tästä hyönteisestä, jopa peruvat kuolemansa
sen vuoksi. Samalla kun ihmiset päättävät omasta kuolemastaan, tulee uusia
kaameita tauteja kuten viruksen levittämä lentävä vanhuus, jossa nuoren ihmisen
ruumis ikääntyy kiihtyvällä vauhdilla.
Mikä oli lentävän vanhuuden opetus ihmiskunnalle, joka uskoi vain nuoruuteen? "Jos et opi vanhenemaan, minä sinut opetan!" Niinkö?
Mikä oli lentävän vanhuuden opetus ihmiskunnalle, joka uskoi vain nuoruuteen? "Jos et opi vanhenemaan, minä sinut opetan!" Niinkö?
Tunnistettavaa Krohnia:
älykästä, ironista ja kyseenalaistavaa. Jotkut kirjan henkilöistä esiintyvät
myös muissa Krohnin romaaneissa, ja monilla henkilöillä on taustansa
historiassa. Unelmakuoleman henkiseksi isäksi nimetty tohtori Glas esimerkiksi
on lainattu Hjalmar Söderbergin 1905 ilmestyneestä romaanista Doktor Glas,
jossa tohtori päättää, että ihmisen voi tappaa, jos tämä on vastenmielinen. Taiteilija
Langin nimen takana voisi olla elokuvaohjaaja Fritz Lang, joka menetti näön toisesta silmästään.
Eräs kirjan erikoisuus on
Lucian isoisänisän Leopoldin muistiinpanot ”Kiusausten koulussa”, joita Lucia
lukee, kun ei saa unta. Leopold on kirjannut joka aamu yölliset unensa. 10/6
Masuuni vertauskuvana sielunpuhdistumiselle. Tulen kautta palaa kuona
pois. Tämän prosessin täytyy olla sisäinen ja intensiivinen ja tuottaa
kärsimystä. Raudankova välttämättömyys.
Unimuistiinpanot ovat Krohnin suomennoksia isoisänsä Leopold Edvard Krohnin (1871-1948) päiväkirjasta ”Dagböcker över drömupplevelser 1920 -1948”. Unelmakuoleman yhteiskunta olisi siis olemassa yksi sukupolvi eteenpäin, jos ihmisen ymmärrys ei tästä lisäänny.
Unimuistiinpanot ovat Krohnin suomennoksia isoisänsä Leopold Edvard Krohnin (1871-1948) päiväkirjasta ”Dagböcker över drömupplevelser 1920 -1948”. Unelmakuoleman yhteiskunta olisi siis olemassa yksi sukupolvi eteenpäin, jos ihmisen ymmärrys ei tästä lisäänny.
Yksi pieni miinus
kirjalle tulee liian monista teemoista. Kuoleman mysteeri, taidekritiikki,
eläinten asema, urkinta, vanhan maailman kauneus - näissä olisi
ainesta moneen romaaniin. Toisaalta Krohnilla on näitä elementtejä mukana kaikissa
teoksissaan. Hän ikään kuin rakentaa koko ajan paremmaksi sanomaansa. Unelmakuolema
oli suuri nautinto lukea. Ihan heti ei tee mieli lukea mitään muuta, ellei
sitten Shakespearea, joka on myös käsitellyt paljon unta ja kuolemaa ”Sama kude
meissä kuin unelmissa on, ja unta vain on lyhyt elämämme”.
Krohn on alkanut viime aikoina kiinnostaa kovasti, tämäkin vaikuttaa mielenkiintoiselta.
VastaaPoistaSuositan Unelmakuolemaa, väkevä kirja! On samanlainen olo kuin Hotel Sapiensin luettuani, ajatukset kelaavat kirjan henkilöissä ja tapahtumissa. Krohnin kielikin on niin täsmällistä ja kaunista.
VastaaPoistaVoi, lisää Krohnia! Hienoa! Ja yhtä vaikuttavaa kuin Hotel Sapiens - minäkin haluan lukea lisää hänen kirjojaan. Kelaaminen on näköjään Krohnin kirjojen lukemisen kylkiäinen.
VastaaPoistaNiin on - ja se on hyväksi. Jotenkin jää myös hyvin surumielinen olo - ja sekin on hyväksi vaihteeksi, kun niin suuri osa kirjoista pyrkii vain viihdyttämään ja naurattamaan.
PoistaMinäkin aion Unelmakuoleman lukea, se odottaa tuolla kirjastohyllyssäni. Niin kuin muuten niiiiin monet muutkin kirjat. :) Mutta tämä tekstisi sai jotenkin innostumaan tästä kirjasta.
VastaaPoistaKiva kuulla! Luepas ja kirjoita, miten koit.
Poista