lauantai 25. lokakuuta 2025

Hei, tämä riittää jo Édouard Louis!


 

On kirjailijoita, jotka eivät ymmärrä lopettaa, vaan kääntävät kaikki kivet ja kannot ja vähän enemmänkin, toistavat ja kertaavat yhden ja saman aiheen parissa, joka on oma itse ja lähimmät ihmiset. 

Tämä valinta voi toimia hyvin ja tuottaa tasokasta luettavaa, mutta joskus käy myös niin, että ei vain osata lopettaa, vallankin, jos avautuminen on myynyt hyvin. 

Édouard Louis kirjoitti raikkaan ja yllättävän omaelämäkerrallisen esikoisromaaninsa En finir avec Eddy Bellegueule (Ei enää Eddy) 21-vuotiaana  vuonna 2014. Kirja yllätti, koska ei uskottu, että Ranskassa olisi enää siinä kuvatun kaltaista köyhyyttä.
Louis kuvaa rehellisesti kotiympäristönsä paitsi fyysistä myös henkistä köyhyyttä, huonoja elintapoja, tahdonvoiman puutetta, väkivaltaa, homofobiaa ja naisvihamielisyyttä.
Hänet nähtiin lupaavana uutena työläiskirjailijana. 
Sosiologian opiskelijalle oma tausta tarjosi pohdiskeltavaa. 


Esikoisen jälkeen Louisilta on ilmestynyt viisi romaania, joissa kaikissa hän yhdistää henkilökohtaisen autofiktiivisen tarinan ja esseemäisen yhteiskunnallisen tarkastelun.
Toisen kirjan aiheena oli kirjailijan kokema seksuaalinen väkivalta, seuraavaksi ilmestyi isän elämästä kertova kirja, jossa hän on isää kohtaan armollisempi kuin esikoisteoksessa, neljäs kirja on rakkaudenosoitus äidille, joka kokee sosiaalisen nousun kirjoillaan rikastuneen pojan avulla, viidennessä kirjassaan Louis pohtii omaa luokkanousuaan palkituksi kirjailijaksi ja ranskalaisen kulttuurieliitin arvostetuksi jäseneksi. 


Viimeisin Louisilta ilmestynyt romaani on lisäosa äidin tarinaan. Hänellä oli tekeillä kirja viinaan kuolleesta veljestä, mutta hän siirsi sen syrjään, kun äiti sanoi muuttuneensa niin paljon, että uusi kirja olisi paikallaan. Näin syntyi Monique S'evade. Le prix de la liberté (2024), Monique pakenee (2025). Lyhyt hieman viimeistelemättömän oloinen teos, jossa on omituinen kursiivin käyttö.
Valmistautuessaan paon jälkeiseen elämään äiti vaati muutaman päivän ajan totaalista huolenpitoa. Kaiken kokemansa jälkeen hänellä oli mielestään oikeus levätä ja saada perusteellista tukea... 


Äiti oli erottuaan ja Pariisin muutettuaan ensin tuntenut iloa ja ylpeyttä hienoksi rouvaksi muuttumisestaan, mutta kokenut pian myös yksinäisyyttä ja vaikeutta päästä ympäristönsä porvarisrouvien seurapiiriin. Sitten hän oli ryhtynyt parisuhteeseen, joka oli yhtä huono kuin ensimmäinenkin. 
Seuraa uusi irtiotto. Édouard auttaa Ateenan kirjoitusresidenssistä käsin äitiään paossa. Kaikki järjestyy rahan avulla. Äiti saa taas elämänsä takaisin.


Voisin muotoilla asian myös näin: juuri siksi että olin kärsinyt lapsuudessani ja kirjoittanut kirjoja, joiden takia olin riitaantunut perheeni kanssa, saatoin nyt, hassua sinänsä, auttaa äitiäni pakenemaan ja rakentamaan uuden elämän.
   Voisin väittää:
   Ei lapsuuden kärsimystä = ei julkaistuja kirjoja = ei rahaa = ei vapautta.

Kirjassa on kohtaus, jossa Édouard on haastateltavana esikoisteoksestaan pariisilaisessa kirjakaupassa eikä huomaa, että äiti on yleisön joukossa. Äiti ei vielä silloin asunut Pariisissa, mutta oli tullut varta vasten paikalle. Poika pelästyy ja häpeää. Tilaisuuden jälkeen raivostunut äiti kysyy, miksi poika kirjoittaa sellaisesta väkivallasta, jota ei ollut ja miksi hän sanoo, että kärsittiin köyhyydestä, koska eihän teiltä kersoilta puuttunut mitään. 
"En ole ikinä laiminlyönyt lapsiani."
"Se on eri asia."
"Olen aina suojellut lapsiani."
"Ei pidä paikkaansa."

Aiemmassa kirjassa, Väkivallan historiassa, Édouard on toipumassa sisarensa luona raiskauksesta ja kuuntelee salaa sisartaan keskustelemassa  miehensä kanssa. Sisar sanoo, että Eddyä harmittaa, kun kotiväki ei ole hylännyt häntä homouden vuoksi ja hän on jäänyt vaille dramaattista materiaalia parjauskirjoihinsa.  

Ei ole helppoa, kun oman  perheen surkeus paljastetaan kaikille. Voisiko Monique enää asuakaan entisillä kotikulmilla ylpeilemässä naapuruston naisille menestyneestä pojastaan? 

Olisivatko Louisin kirjat myyneet yhtä hyvin, jos ne olisivat olleet täyttä fiktiota, jossa tarkastelun alla olisi keksitty perhe? Tuskin.
Oikeiden henkilöiden käyttäminen kirjassa myy, vallankin jos he tulevat esiin ja alkavat rimpuilla maineensa puolesta mediassa. Ihmiset saavat seurata draamaa kirjasta kirjaan ja lehtijutusta toiseen kuin tositv-ohjelmaa. 

Minä olen pitänyt Louisin kirjoista, mutta nyt tuntuu, että riittää. En haluaisi hänen kirjoittavan velisuhteestaan ja tämän alkoholismista.

Édouard Louis on pitänyt esikuvanaan Annie Ernauxia. He kirjoittavat samalla tavalla: yhteiskunnallisista aiheista, yksityisellä yleisempää valaisten, omaa elämäänsä käyttäen, lyhyesti.
Minulla tapahtui Ernauxia lukiessa ihan sama kuin nyt Louisin kanssa. Hänen tuotannostaan on suomennettu vain muutama, mutta kun luin viimeisintä vuonna  2022 ilmestynyttä Nuori mies (Le jeune homme), niin olin jo aivan kyllästynyt. Aina tätä samaa, riittää jo. Julkaistaisiinko jokin näin itsestäänselvä ja mitäänsanomaton teksti vähemmän julkisuutta saaneelta kirjailijalta? Ei todellakaan.  

Minä en pystyisi enää kirjoittamaan muistelmia, joissa olisin armoton omia läheisiäni kohtaan. Nuorempana se olisi kyllä onnistunut.
Löysin tälle ilmiölle selityksenkin. Helsingin Sanomien tiedesivuilla oli toissapäivänä artikkeli Länsi-Australian yliopistossa tehdystä tutkimuksesta, jossa selvitettiin ikääntyneiden aivojen toimintaa. Tutkimuksessa saatiin selville, että monet ominaisuudet saavuttivat huippunsa myöhäisellä iällä, varsinkin tunneäly.
Kävi ilmi, että sen huippu saavutetaan keskimäärin 75 vuoden iässä (heh)!
Olisi siis pitänyt kirjoittaa aiemmin.
    

Linkkejä aiempiin kirjoituksiini Édouard Louisin kirjoista: 
Ei enää Eddy (pitkässä jutussa muun ohessa)
Väkivallan historiasta ja isä-kirjasta
Ensimmäisestä äiti-kirjasta


17 kommenttia:

  1. Kun saisi kerran eläessään kuulla jonkun kovia kokeneen perheen äidin sanovan sydämellisesti rakkaudella lapsilleen: "Kunpa teidän ei olisi tarvinnut läpikäydä niin vaikeita aikoja. Olisimmepa pystyneet hoitamaan ja suojelemaan teitä paremmin." Mutta ei, se on aina sitä samaa "teiltä ei puuttunut mitään, minä olin hyvä äiti" - vuodatusta loukkaantuneella äänellä.

    Hassu nimi tuo Bellegueule, koska nykykielessä gueule on "turpa", alunperin "suu". 🙂 Se oli kirjailijan nimi ennenkuin hän muutti sen. Tiedän tämän koska innostit minut googlaamaan. 😀

    Kiinnostavaa mitä kerrot vanhenemisesta ja tunneälystä 💚

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapsuutta koskevat syytökset saavat äidin helposti puolustuskannalle. Eddy "Kaunisturpa" kun vielä selvitteli huonoa lapsuuttaan julkisesti ja äiti ei ainakaan aluksi ymmärtänyt, että hän olisi voinut toimia mitenkään eri tavalla. Eikä oikeastaan olisi voinutkaan, niissä olosuhteissa rahattomana.
      Myöhemmin äiti alkoi nähdä asiat enemmän poikansa tavalla, silloin poikakin oli jo omillaan, äitiään vahvempi kaikessa, ja äidistä oli tullut hänelle Monique.

      Tuon tutkimusryhmän tulosten mukaan yleinen henkinen toimintakyky on huipussaan 55 - 60 vuosien välillä ja alkaa sitten laskea, mutta esim. tunnollisuus on parhaimmillaan noin 65-vuotiaana. Kognitiivisten kykyjen lasku voimistuu 75 vuotta täytettyä :( . Kerro Rita, kun alan höperehtiä. Juuri korjasin tuosta tekstistä noita kirjojen ilmestymisen järjestyslukuja sormilla laskien :D.

      Poista
    2. Matematiikkahan on minulle hepreaa joten höperehtiminen on täällä päässä taattua, vaikka minulla olisi kuinka monta sormea käytössä 😀 Kiitos lisäselityksistä.

      Poista
  2. Tunnustan, etten ole edes pääsyt alkuun tämän Eduardin kanssa. Annan olla koko kuuluisaksi itsensä ja perheensä kirjoittaneen miehen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tässä tarinassa ei ole onnellista loppua, vaikka E. Louis yrittää niin vakuuttaa. Hän selittelee - ja koittaako äitikin esittää olevansa onnellinen ja kiitollinen, ettei pojan "oman pesän likaaminen" olisi ollut turhaa.

      Poista
  3. Minulta jäi taannoin kesken muistaakseni tuo Väkivällan historia enkä sen koommin ole jaksanut palata Édouardin pariin. Kirjoituksesi luettuani en aio edes yrittää palata. Koen väsyneinä nämä oman navan kaivelut. Eikö todellakaan ole mielikuvitusta muuhun.

    Itse en olisi edes nuorempana pystynyt kirjoittamaan muistelmia, joissa käsittelisin läheisiäni millään tavalla saati armottomasti. Sitä varten minulla oli päiväkirja. Nytteminkään ei esiinny mitään mielenkiintoa ruotia toisten elämiä että saisi kaivella omaa napaa ja olla traaginen, näin rumasti sanottuna :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan oikein sanottuna.

      En käsitä, miksi niin moni kirjailija on kokenut tarpeelliseksi kirjoittaa asioista, joiden julkaiseminen loukkaa toisia ja selvitellä julkisesti omia heikkouksiaan ja traumojaan.
      Kirjan julkaisun aikaan tällaisen paljastelukirjan kirjoittanut saattaa vielä riemuita, että olipas vapauttavaa, mutta epäilen, että sen jälkeen saattaa tulla muunkinlaisia tunteita.

      Muistelmia kirjoittaessa kannattaisi ehkä odottaa, niin saa etäisyyttä tapahtumiin, ymmärtää muitakin kuin itseään ja myös itseään paremmin. Silloin voi käsitellä ihan samoja vaikeita tilanteita, mutta tulos on armollisempi kaikkia kohtaan.
      Kun Claes Andersson kirjoitti vanhana siitä, miten isä yritti ampua hänet poliittisen erimielisyyden vuoksi, niin asian käsittelyssä ei ollut vihaa vaan ymmärtämistä, jopa huumoria.

      Poista
  4. Autofiktiobuumi on kestänyt aivan liian kauan ja paisunut typeriin mittasuhteisiin. Se on minusta tuntunut jo pitkään tunkkaiselta oman navan kaivelulta. Monikohan näistä autofiktiokirjailijoista kykenee tuottamaan puhdasta perinteistä fiktiota?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri niin. Jos ensimmäinen kirja on minäkirja omasta nuoruuden angstista, niin sitten pitäisi kyllä yrittää muutakin kertojaa ja aihetta.
      Autofiktio saattaa tuntua helpolta, aihe lähellä, taustatutkimusta ei tarvita ja voi miten mielenkiintoinen se aihe onkaan - paitsi että lukijoita saattaa alkaa kyllästyttää.

      Poista
  5. Hyvä teksti! Varmasti armottomuus liittyy osin Louisin nuoruuteen. Minä pidin Ei enää Eddyä ihan hyvänä, mutta Väkivallan historian jätin kesken. Ei jäänyt tunnetta, että haluaisin lukea enempää. Tämän takia en ole aloittanutkaan Knausgårdin kirjoja, jotka kuulemma ovat ultimatum-napanöyhtää. Ennen ajattelin, että jos sen tekee taidolla, se kiinnostaa. Mutta enää en ole varma. Sitä varten on some ja blogi, että voi pyöriä omassaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas pidin Väkivallan historiasta, koska se tuntui enemmän oikealta romaanilta kuin nuo muut ja siinä kiinnosti se sisaren näkökulma, mitä salakuunteleva Eddy korjaili, kun ei pystynyt hyväksymään sisarensa ihan oikeita huomioita. Melkoinen besserwisser tämä Édouard perheessä, aina nenäkkäänä korjailemassa toisia, hän kun sai enemmän koulutusta kuin muut. Sosiologina hän kyllä ymmärtää tämän ja näyttää pohtivan omaa toimintaansa.
      Usein paremmalle oksalle pääseminen saa aikaan myös aivan toisenlaista käyttäytymistä, hiljaista, vetäytyvää syyllisyyttä.

      Poista
  6. Olen lukenut teoksen Ei enää Eddy. Kirjailijalla on tarve kirjoittaa. Luin juuri Arundhati Royn muistelmateoksen Tukeni ja myrskyni. Olen Royn kirjojen fani. Kirjat ovat osin faktaa osin fiktiota. Kirjailija pyytää lukijoita lukemaan myös hänen muistelmateoksensa romaanina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on tuo kirja lainassa, mutta saa nähdä, luenko.
      En ole lukenut mitään Arundhatilta. Hänen kirjojensa nimet kyllä houkuttelevat kovasti: Joutavuuksien jumala, Äärimmäisen onnen ministeriö. Minusta tämän äitisuhdetta käsittelevän kirjan nimi on aivan ihana englanniksi Mother Mary Comes to Me.

      Poista
    2. Kirja kertoi äitisuhteesta. Kirjan suomenkielinen nimi on väärä. Äiti ei ollut kirjailijan tuki, vaan se myrsky, mutta pohjaton aihepiiri, mistä kirjailija kirjoitti kirjoja. Lue ihmeessä muistelmateos, ja lue Joutavuuksien jumala ja Äärimmäisen onnen ministeriö. Valtavan lahjakas kirjailija ja kansalaisaktivisti.

      Poista
    3. Katsotaan, lainakirjapino on melkoinen.

      Poista
  7. Ymmärrän kyllä kyllästymisesi. Mikään kielivirtuoosi hän tuskin on.

    Itse olen lukenut EL:ltä muutaman ja niistä Muutos:metodi oli mielestäni ilman muuta mestariteos, omassa lajissaan. Aihe tuli lähelle samaan tapaan kuin Åsa Linderborgin upea Minua ei omista kukaan. Molemmissa kuvataan yksilötasolla työväenluokkaa, EL:n kirjassa ranskalaista valkoista alaluokkaa, luokkajakoa jne. joka on edelleen totta yllättävän suurelle osalle myös läntisten yhteiskuntien kansalaisista. Edouardin tutustuminen nuorena aikuisena omaa luokkaansa "parempiin" ihmisiin ja sen kuvaus oli minusta hyvin toteutettu. Tuttu juttu, noin se menee... Sama Åsalla. Mitään poliittista osoittelua, johdattelua tai uhriutumista en kirjoissa kokenut, oli vain näyttö: näin me elämme/elimme. Siihen kirjallinen vähäeläisyys, jopa tuollainen alikirjoittaminen sopi aika hyvin.
    Ernauxilta olen lukenut kaksi hyvin pientä teosta, melkeinpä yhdellä istumalta, yksi oli tuo minkä mainitsit, ja sitten Vuodet. Jälkimmäisen yleiskerronta vuosikymmenten kulusta ja kielellinen yksinkertaisuus tuottivat efektin joka oli kiintoisaa siinä hetkessä, kuin leffaa pikakelauksella, mutta ei oikein jättänyt mitään jälkeä. Sama niiden kahden muunkin kanssa. No, ilmavaa ! ainakin oli teksti.
    Mutta toivotaan että EL löytää jotakin uutta. Siihen asti suosittelen Muutos:metodia kaikille, varsinkin vähän ylemmän kerroksen väelle, on hienoa kuinka sosio-ekonomiselta pullonpohjalta saattaa joskus tulla kirjailijoita jotka osaavat pysyä yksilön kokemuksissa muuttamatta kokemansa todellisuuden sisältöjä suoran poliittisiksi. Niin käy hyvin harvoin,
    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen lukenut myös tuon kirjan Muutos: metodi. En ole tainnut siitä kirjoittaa. Se kuvaa tosiaan yksityiskohtaisesti sitä, mitä muutos alemmasta yhteiskuntaluokasta ylöspäin tarkoittaa.

      Tässä Monique pakenee -kirjassa Louis mainitsee tahdonvoiman, jota hyvissä oloissa elävällä ihmisellä on, mutta huonoissa oloissa elävällä ei, koska hänellä ei ole samaa näköalaa kuin parempiosaisella. Olen huomannut tuon myös, huonompiosaista ihmistä on vaikeampi motivoida esim. liikkumaan, koska hän on menettänyt puutteellisuudessa sisunsa.

      Isän elämää käsittelevä kirja 'Kuka tappoi isäni' on suoran poliittinen. Louis luettelee nimeltä ne poliitikot, joiden vuoksi isä ei saanut tarvitsemaansa hoitoa. Otsikko ei ole kysymys, vaan toteamus.

      Ernauxilla pidin kirjoista Isästä/Äidistä ja Tapaus.
      Puhdas intohimo ja Nuori mies taas ovat minusta jotenkin tyhjänpäiväisiä. En pidä niistä myöskään siksi, että minusta oman seksielämän julkinen selvittely on useimmiten mautonta, olkoon kirjoittaja kuka tahansa.
      Miksi edes julkaistaan kirja, jossa on 40 sivua ilmavasti aseteltua tekstiä, jossa kirjailija miettii, että mahdetaan ihmetellä, miten hänellä on seksikumppanina nuorempi mies.

      Poista

Kirjanselkärunoutta ja lukijavieraan runo marraskuulle

Katselin aamukävelylläni Reunan kirjakaupan ikkunaa, jossa on aina kivoja asetelmia kirjoista. Nyt sinne oli aseteltu kirjoja päällekkäin ni...