sunnuntai 31. elokuuta 2025

Baltian matkan jälkimietteitä 1: taidetta kokemassa Tallinnan Fotografiskassa

Matka Tallinnan kautta Riikaan on takana ja monta elämystä mielessä. En kirjoita kronologista matkaraporttia, vaan aiheittain ja siitä, mikä on jäänyt mietityttämään.

Tallinnasta jäi mieleen kaiken modernin ja automaation arvostus, ehkä jopa joissain tapauksissa liiaksi. 
Hotellissa oli palvelutiski ja siellä virkailija, mutta ovensuulaite ohjasi sekä kirjautumaan että lähtemään sen kautta. Lähtöpäivän aamuna pyydettiin lisäksi tekstiviestillä ilmoittamaan kun lähtee. Saavuimme hotellille vähän ennen virallista kirjautumisaikaa ja piti vaivata respan henkilöä kysymällä, olisko huone jo vapaana. Olihan se, mutta piti maksaa 10 euroa, että pääsi sisälle - mistä hyvästä, siitäkö, että tätä asiaa ei voinut hoitaa koneella.
Hämmennyin R-kioskilla, kun puhelin korvalla seisova kassahenkilö naputti suojalasin yli asiakkaan puolella tiskiä olevaa itsepalvelukassaa, että hoidapa asiasi siinä. Olishan se laite voinut olla jossain kauempana, jolloin yksi asiakas voisi asioida kassalla ja toinen automaatilla. Miksi pitää mennä seisomaan siihen kassaihmisen eteen hoitamaan asiansa itse? 


Tallinnan modernia rakennustyyliä sataman lähellä


Tallinnan Fotografiska ei petä koskaan. Tällä kertaa esillä oli kolmen valokuvataiteilijan töitä.




 
Elliot Erwitt (1928 - 2023) syntyi Pariisissa siirtolaisperheeseen venäjänjuutalaisille vanhemmille, muutti sieltä vanhempineen Milanoon ja lopulta USA:han vuonna 1939. Erwitt opiskeli sekä valokuvausta että elokuva-alaa ja teki monipuolisesti töitä ammattikuvaajana, kunnes siirtyi freelanceriksi. 
Erwittin ura kesti seitsemän vuosikymmentä. Retrospektiivinen näyttely esittelee Erwittin leikkisää katsetta sadalla kuvalla ja dokumenttifilmillä, jossa Erwitt kertoo työskentelytavoistaan ja mieliaiheistaan.

Elliott Erwitt, Santa Monica, California, USA, 1955


Elliott Erwitt: Pariisi 1949, Barcelona 1952 ja Mother and Child, New York, 1953
"It's a family picture: my first child, my first wife and my first cat". 


Viron kieli on suomalaiselle toisinaan hyvinkin ymmärrettävää. Kuvan teksti viroksi. "See on perepilt: minu esimene laps, minu esimene naine ja minu esimene kass".


   
Kuva videolta, jossa Erwitt kertoo muun ohessa ihastuksestaan koirien kuvaamiseen.
Tekstissä sanotaan, että ne ovat niin ihmisen oloisia. 


Erwittin ihmiskuvissa on tilannekomiikkaa. Hän sanoo, että ei ole kiinnostunut maisemista, vain ihmisistä ja koirista, joissa hän kuvaa hauskaa kömpelyyttä ja haavoittuvuutta, empaattisella otteella. 
Näyttelyssä oli yksi kuva Suomestakin, lavatansseista.  

Erwitt ikuisti myös historiallisia hetkiä, kuten presidentti Richard Nixonin vierailun Neuvostoliitossa, John F. Kennedyn hautajaiset ja Barack Obaman virkaanastujaiset, sekä kuvasi aikansa suuria tähtiä, kuten Marilyn Monroeta, Alfred Hitchcockia, Grace Kellyä ja Andy Warholia. 

Videolla on hauska kohta, jossa Erwitt vetää päähänsä baskerin ja esittää itseään täynnä olevaa ns. taidevalokuvaajaa. Tyyppi on hänen kehittämänsä alter ego André S. Solidor (nimikirjaimista tulee sana "ass"), jonka hahmossa Erwitt kritisoi senaikaisen valokuvauksen joitain hassuja piirteitä. Solidorin töistä on jopa julkaistu kirja ja järjestetty näyttely Lontoossa vuonna 2011.


Fotografiskan toinen iso näyttely oli Bruce Gildenin (synt. 1947) 40 kuvaa sisältävä Why These? - Miksi juuri nämä? Gilden oli valinnut kuvat näyttelyynsä, koska pitää niitä laajan tuotantonsa parhaimpina ja hän vastaa: Why not?
Gilden on kuvannut lähes 60 vuotta ja on edelleen valokuvauksen "enfant terrible", niin rajujen aihevalintojensa kuin röyhkeiden kuvaustapojensa vuoksi.
 

Gilden syntyi Brooklynissä, New Yorkissa. Hän on lähes itseoppinut kuvaaja. 

Bruce Gildenin kuvia 2010-luvulta

Gilden on kertonut pitävänsä aina salamaa valmiina ja hyppäävänsä kadulla kohtaamansa ihmisen eteen. Kasvot ovat joka karvaa ja ryppyä myöten tarkkoja. Gilden kuvaa paljon kaupunkien köyhiä ihmisiä, kodittomia, asunnottomia, ilotyttöjä ja muutoin syrjäytyneitä. 
Erwittin tapaan myös Gilden on kuvannut monissa maissa. Hänen ensimmäinen iso aiheensa oli Haitin voodoo. Sen lisäksi hän on kuvannut Japanin Yakuza-mafiaa, Irlannin hevoskilpailuja ja USA:n köyhän maaseudun väkeä.


Bruce Gilden: Quinza, Tokio, Japani, 1998



Bruce Gilden: New York City, USA, 1986


Bruce Gilden: New York City , USA, 1990


Kuvista huomaa, että Gildenillä on ollut mustavalkokuvissaan enemmän lämmintä huumoria kuin uusimmissa värikuvissa, joissa rujous ja ahdistus hyökkäävät katsojan silmille. 


Kolmas Fotografiskan näyttely oli nuoren tanskalaisen Henriette Sabroe Ebbesenin (synt. 1994) Kaleidoskooppi, jonka isoissa kuvissa ja videolla ihmiskehot vääristyvät, valuvat, yhdistyvät ja liukenevat omituisiksi läjiksi. 
Ebbesen on koulutukseltaan lääketieteen tohtori, mutta keskittynyt valokuvaan ja elokuvaan. Esitteessä kerrotaan, että hänen taiteensa haastaa katsojan tarkastelemaan kehoon ja mieleen liittyviä kysymyksiä. No, minusta nämä kuvat olivat vain epämiellyttäviä eivätkä herättäneet minua mihinkään pohdintoihin. 
Teknistä taitoa vaativia isoja kuvia, mutta ikään kuin tekniikka olisi ollut pääosassa. 


Ebbesen-video 



Semmoinen Tallinnan anti. Seuraavana päivänä ajelimme bussilla Riikaan Latviaan, jossa ihmettelin taas eri asioita. Jatkoa seuraa jossain vaiheessa. 


PS Puolet kuvista on minun ottamiani, puolet mieheni. Hänkin otti kuvat puhelimen kameralla (unohti paremmat kamerat kotiin!), mikä oli vain hyvä. Ei tarvinnut kantaa painavampaa kameraa - ja eikös nämä kelpaa turistikuviksi ihan hyvin? 
 

10 kommenttia:

  1. Erwittin ja Gildenin valokuvat ovat ikonisia. Huikeita kertakaikkiaan.
    Epämiellyttäviä kuvia en jaksaisi katsoa, olisivat sitten miten taitavia teknisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään kuvien tekniikka on huikeaa, mutta ilman merkitystä sille ei ole käyttöä. Olen nähnyt näyttelyissä paljon valtavankokoisia kalliille materiaaleille tehtyjä töitä, jotka eivät tunnu sanovan mitään, mutta sitten joku pieni nuppineulalla kiinnitetty kuva saattaa vaikuttaa niin, että sitä käy katsomassa yhä uudelleen.
      Minulle Ebbesenin tämän näyttelyn työt olivat ällöttäviä, mutta varmaan joku muu löytää niistä muuta.

      Poista
  2. Pidin paljon Erwitt'in ja Gildenin kuvista, niistä jotenkin paistaa oikea elämä ja varsin keveällä tavalla. Kiitos tästä, molemmat (kaikki kolme) olivat minulle tuntemattomia suuruuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikilta löytyy googlaamalla lisää hyviä kuvia ja videoita.
      Erwittin kuvia luulen nähneeni aiemminkin, hauskoja kuvia ihmisten ja koirien jaloista rinnakkain, kuvia Jackie Kennedystä miehensä hautajaisissa jne.
      Myös Gildenin alamaailma tuntuu tutulta, ehkä siksi, että olen nähnyt yhtä rajuja kuvia Nan Goldinin näyttelyssä.

      Poista
  3. Kiehtovia poimintoja matkakokemuksista. Kuinkahan pitkälle joudumme venymään yltyvässä digi-itsepalvelussa? On päivittäinen puheenaihe lounaalla istuttaessa.
    Erityiskiitos valokuvapoiminnoista kommentteineen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Jokin aika sitten keskusteltiin nuorten asiakaspalvelijoiden tyhjästä katseesta ja sen syistä. No, jos on automaatin jatkeena, niin muuttuu itsekin robotiksi.

      Onhan noita itsepalveluhotelleja ilman respaa, mutta tässä oli koko ajan vastaanottovirkailija tiskinsä takana ja muita palveluja, kuten tasokas aamiainen ja kylpyläpalveluja. Virkailija oli paikalla, mutta ei läsnä, ei katsonut asiakkaita ja tervehtinyt, kuten minusta kuuluu tehdä asiakaspalvelussa ja yleensä ihmisten kesken.
      Riikan hotellissa ihan toinen meininki, se perinteinen ystävällinen.

      Poista
  4. Kiitos, olipa mukavaa lukea tätä raporttia! Minulla on jäänyt Tallinnan Fotografiska vielä käymättä, mutta pitää ottaa seuraavan reissun ohjelmaan aivan ehdottomasti. Tallinna on kyllä mukava lähikohde ihan ympäri vuoden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä käyn Tallinnassa yleensä vain Fotografiskan vuoksi. Tälläkään kertaa en ollut etukäteen tutustunut näyttelyihin, luotan heidän näyttelysuunnittelijoittensa makuun.
      Kerran menin Tallinnaan varta vasten joulutoria katsomaan, mutta tuli niin paha lumimyrsky, että kaikki kojut jouduttiin sulkemaan. Laiva, jolla meidän piti palata, ei päässyt satamaan ja odotimme tuntikaupalla, kuten myös laivassa tulevat matkustajat. Helsingissä sama myrsky oli peittänyt auton ja keli oli niin vaarallinen, että jäimme ensimmäiselle huoltoasemalle odottamaan päivän valkenemista. Nyt oli hyvä sää, Riiassa lopuksi ihan kesäistä.

      Poista
  5. Ai Tallinnakin on rakastunut digiin. Itse koen, että Helsingissä on erityisen vaikeaa matkustaa julkisilla, ellei ole jotain saamarin äppiä. Muulla tavoin hankituista lipuista (jotka ostetaan tyyliin Alepasta tai R-kioskista lippuautomaattien loistaessa poissaolollaan) saa maksaa extraa (ärrällä jopa 90 senttiä per lippu, näistä ei HSL tietenkään kerro asiakkaille). Veikkaan, että HSL:n missio on painostaa ihmiset käyttämään sitä susipaskaa (pardon my French) äppiä (mikä ei esim. minulle ole vaihtoehto, koska minulla ei ole enkä aio hommata jonkun HSL:n takia rahaliikennettä puhelimeeni) :D

    Monissa hotelleissa aikaisempi kirjautuminen voi maksaa, samoin kuin jos pyytää myöhäisempää uloskirjautumista. Että varmaan siitä veloittivat tuon kymmenen euroa.

    Nuo valokuvanäyttelyt kaikki kiinnostavat, mutta tietenkään en pääse niitä katsomaan. Kiitos siis mielenkiintoisesta koosteesta kuvineen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Digin käyttöön kyllä pakotetaan nykyään. Kaikissa kaupungeissa on omanlaisensa systeemit liikkumiseen ja muuhun asiointiin, ja puhelin täyttyy äpeistä, joita saa plärätä, jos meinaa pärjätä. MInusta olisi ihan hyvä, että voisi maksaa matkoja kulkuneuvossa pankkikortilla tai vaikka kolikoilla, jos on lyhyellä vierailulla jossain. Tallinnassa voi maksaa raitiovaunussa pankkikortilla, se on hyvä.

      Minä en ole törmännyt tuohon maksuun aikaisemmasta tulosta, ja se on minusta epäreilua. Jos huone on siivottuna, niin miksi? Olimme paikalla vähän ennen klo 14 ja klo 15 olisi päässyt huoneeseen ilman lisämaksua.
      Turussa Sokos Kupittaalla ja Helsingissä Hotelli Arthurissa olemme olleet monesti jo ennen puoltapäivää ja pyytäneet jättää laukut säilöön, mutta iloksemme vastaanottovirkailija on ilmoittanut, että teille on jo huone, olkaa hyvä. Myöhäisemmästä uloskirjautumisesta maksaminen on ok, koska siivoojat joutuvat oottamaan (olen ollut itsekin nuorena hotellisiivoojana, USA:ssa :)). Rantalomilla lasten kanssa on aina pidetty huone lähtöön asti, jos se vain on ollut mahdollista.

      Poista

Baltian matkan jälkimietteitä 2: kuvakertomus kaikesta kauniista

Majoituimme Riiassa Opera-hotelliin aivan keskustassa. Linja-autoasemalta pääsi hetkessä alikulun kautta perille. Muutoinkaan emme käyttänee...