Maan sydämessä on eteläafrikkalaisen Coetzeen
varhaistuotantoa, hänen toinen romaaninsa. Coetzeen teemat lähtevät
siirtomaavalloittajien jälkeläisen syyllisyydestä, mutta toteutus ja pohdinta
ovat paljon monitasoisempia ja monivärisempiä kuin esim. toisella
etelä-afrikkalaisella kirjailijalla Andre Brinkillä.
Kirja ilmestyi Etelä-Afrikassa 1977 nimellä In the Heart of the Country. USA:ssa nimi on muutettu muotoon From the Heart of the Country. Pidän oikeastaan amerikkalaisesta
nimestä enemmän, sydänmailta, mutta suomalainen on paras, Maan sydämessä. Anna Lehtosen toteuttama kansi kertoo julman tarinan: maan alla kuivassa
mullassa risteilevät veriset paksut suonet kuin alitajunnan koukerot. Kyseessä ei niinkään ole paikka vaan mielentila ja asiaintila. Coetzeen romaaneissa fyysinen paikka onkin yleensä nimeämätön näyttämö pahuudelle, joka voisi tapahtua melkein missä tahansa ihmisyhteisössä.
Maan sydämessä on unenomaista monologivirtaa. Kertojana on
elinvoimaisen siirtolaissuvun viimeinen kuihtuva jäsen, vanhapiikatytär Magda,
joka asuu syrjäisellä maatilalla vanhan leski-isänsä ja kahden ruskean palvelijan
kanssa. Magdan kertomus etenee juoksevalla numerolla listatuissa, ikään kuin
vaivattomasti paperille sutaistuissa muistiinpanomerkinnöissä, joita on kaiken
kaikkiaan 266, lyhimmät yhden lauseen, pisimmät lähes kolmen sivun mittaisia.
Coetzee harrastaa erilaisia kokeilevia rakenteita muissakin teoksissaan. Romaanin Diary of A Bad Year (2007) sivuilla kulkee kolme erityyppistä kirjoitusta, jotka on eroteltu vaakaviivalla: yläosassa esseet, keskellä päähenkilön päiväkirja ja alaosassa kahden muun henkilön muistiinpanot.
Maan sydämen tekstinpätkien numerointi ryhdistää ja rytmittää Magdan vimmaista ja lopulta houreista yksinpuhelua. Naisen ongelma on tylsistyminen, tapahtumattomuus, liian suojattu ja laiska elämä. Magdalla ei ole ketään kenen kanssa kommunikoida. Hän kokee olevansa tarpeeton ja maho kuin ympäröivä kuiva ruohotasanko, veld. Tämä tilanne johtaa hänet elämään mielikuvissaan. Mielikuvituksessaan hän tappaa ja rakastaa vimmaisesti. Lukija uskoo Magdan väkivallantekoon, mutta seuraavassa selväjärkisemmässä muistiinpanossa tapettu asteleekin keittiöön. Välillä piinattu Magda kuvittelee jopa kolme - neljä erilaista murhavaihtoehtoa. Myös rakastelut rengin kanssa ovat ainakin aluksi pelkkiä toiveita. Oliko isällä mitään uutta naista, viettelikö hän palvelustytön? Tappoiko Magda isänsä siitä monta kertaa haaveiltuaan? Kriisi syvenee, kun vanha isä sairastuu ja Magdalla ei ole hajuakaan tilan hoidosta. Hän ei edes tiedä, mistä taloon on saatu rahaa eikä voi näin ollen maksaa palvelijoille. Hendrik ja Anna ottavat palkkansa lampaina ja isäntäväen vaatteina ennen kuin lähtevät ja jättävät rappiotalon. Hendrik pilkkaa Magdaa tämän seksuaalisesta kokemattomuudesta ja häpäisee hänet riisuutumalla alasti, kun hän vaatii heitä jättämään vanhempiensa pyhävaatteet rauhaan.
”Haluaako neiti että
otan vaatteet pois?”
Olen ansassa. Kohta itken. mitä minun on vielä kestettävä ennen kuin he jättävät minut rauhaan?
Hendrik alkaa avata housujaan. Suljen silmäni ja taivutan pääni. Minun on oltava varovainen, jos yritän astua portaita takaperin, astun varmasti harhaan ja putoan.
”Hei, katsokaa! Katsokaa, meidän neiti, katsokaa!” Se, mitä hänen äänessään kuulen, on varmasti vihaa. Kuumat kyyneleet juoksevat alas poskiani, vaikka nipistän silmäni kiinni. Tässä on rangaistukseni, se on tullut, nyt minun on kestettävä. ”No, älkää pelästykö, meidän neiti, mies se vain on!”
Niin me seisomme asetelmassa pitkän aikaa.
”Lopeta nyt, loukkaat häntä.” Klein-Annan ääni nousee alhaalta pehmeästi ja pelastaa minut. Avaan silmäni ja näen hänen katsovan uteliaasti suoraan kasvojani. Hän on nainen, siksi hän on armelias. Onko se universaali totuus? Tunnustelen taaksepäin, jalka kerrallaan laskeudun askelmat ja vetäydyn hänen ohitseen huoneeseeni. He tekevät minusta vihollisen, mutta miksi? Vainko koska minulla ei ole heille rahaa?
Olen ansassa. Kohta itken. mitä minun on vielä kestettävä ennen kuin he jättävät minut rauhaan?
Hendrik alkaa avata housujaan. Suljen silmäni ja taivutan pääni. Minun on oltava varovainen, jos yritän astua portaita takaperin, astun varmasti harhaan ja putoan.
”Hei, katsokaa! Katsokaa, meidän neiti, katsokaa!” Se, mitä hänen äänessään kuulen, on varmasti vihaa. Kuumat kyyneleet juoksevat alas poskiani, vaikka nipistän silmäni kiinni. Tässä on rangaistukseni, se on tullut, nyt minun on kestettävä. ”No, älkää pelästykö, meidän neiti, mies se vain on!”
Niin me seisomme asetelmassa pitkän aikaa.
”Lopeta nyt, loukkaat häntä.” Klein-Annan ääni nousee alhaalta pehmeästi ja pelastaa minut. Avaan silmäni ja näen hänen katsovan uteliaasti suoraan kasvojani. Hän on nainen, siksi hän on armelias. Onko se universaali totuus? Tunnustelen taaksepäin, jalka kerrallaan laskeudun askelmat ja vetäydyn hänen ohitseen huoneeseeni. He tekevät minusta vihollisen, mutta miksi? Vainko koska minulla ei ole heille rahaa?
Isäntäväen vaatteisiin pukeutuminen kuvaa tietenkin vallan vaihtumista
ja ennakoi apartheid-ajan päättymistä. Jos on valloittajaväki kuolevaa ja
degeneroitunutta, niin on palvelusväkikin julmaa, tietämätöntä ja
valmistautumatonta uuteen osaansa.
Voivatko alistajat ja alistetut koskaan olla tasavertaisia
ja peräti ystäviä? Siihen Coetzee ei näytä uskovan. Jos toisia puhutellaan ”kyllä
baas!” ja ”kiitos neiti” ja toisia ”Klein-Anna”, ja Klein-Anna on tyhjentänyt
baasin ja neidin yöastian päivittäin, niin kaveeraus ei noin vain onnistu.
Coetzee käsittelee alistamista monessa romaanissaan. Myös
sivustakatsojan syyllisyys on esillä. Eräällä tapaa Magdakin on sivustakatsoja.
Hän on elänyt hänelle tarjottua helppoa elämää, edes siinä viihtymättä. Hän
tajuaa jotenkin sumuisesti, että asiat eivät ole oikein, mutta hänellä ei ole
voimaa niiden muuttamiseen.
Elizabeth Costello, vanha, ilkeä, provosoiva nainen, kyyninen ja täysin elämään pettynyt kirjailija ja luennoitsija, astuu esiin romaaneissa Elizabeth Costello (2003) ja Slow man (2005). Costellon hahmossa Coetzee paitsi suree fyysistä rapistumista niin - yllättävää kyllä - kyseenalaistaa oikeastaan kaiken kirjoittamansa. Kunhan etenen Coetzee-uusinnoissani sinne asti, niin saan selville, ymmärränkö tällä lukukerralla, miksi.
Luen itse nyt kirjaa, ja tämä on hyvä bloggaus. Minusta kirja on oikeastaan Coetzeen paras.
VastaaPoistaJokke, sinä löysit tämän, kiitos!
PoistaCoetzee on minulla se kirjailija, jota ja josta olen lukenut kaiken mitä löydän.
Tämä on kyllä aivan loistava kirja,
Kirja oli tosiaan loistelias. Tämä taisi olla nyt kolmas Coetzee. Ensiksi lukemani Foe ei sytyttänyt minua, mutta jo Barbaarit tulevat oli hyvä. Varmasti jatkan lukuharrastusta, minulla ei ole lukemattomia Coetzeen teoksia.
PoistaHämärän maat, Coetzeen esikoinen, on minusta myös hyvin vahva romaani. Omasta elämästä kertova Poikavuodet on jättänyt minulle vahvan muistikuvan. Suosittelen näitä ja myöhemmiltä vuosilta Huonon vuoden päiväkirjaa.
Poista