Hannu
Väisäsen tuore romaani Taivaanvartijat
on helmikuun myydyin kaunokirjallinen kirja, mitä en todellakaan ihmettele. Kirja
on nautinto alusta loppuun.
Taivaanvartijoissa
on päähenkilönä sama Antero, johon olemme tutustuneet jo Väisäsen kolmessa
aiemmassa elämäkerrallisessa romaanissa. Vanikan
palat kertoo pienestä pojannaskalista, joka elää Oulun kasarmialueella
isossa veljessarjassa hempeämielisen isän ja vaihtuvien äitihahmojen seurassa. Toiset kengät -kirjassa Antero on
murrosikäinen ja erilainen. Kirjan lopussa hän on matkalla Savonlinnan
taidelukioon värjättyään juuri ennen lähtöä tukkansa mustaksi. Kuperat ja koverat kertoo Anteron
opiskelija-ajasta Helsingissä ja oman elämäntyylin etsimisestä.
Taivaanvartijoissa
eletään 70-lukua, ja Antero saa ensimmäiset työtehtävänsä. Hän pääsee
maalaamaan kaksi alttaritaulua, ensin yhden kotikirkkoon pohjoisessa ja sitten
heti perään toisen Kontulan kirkkoon. Molemmissa paikoissa jarruna Anteron
huimille ideoille toimivat kireät ja ennakkoluuloiset taivaanvartijat eli
seurakuntaneuvostojen moralistit, jotka pelkäävät uusia tuulia.
Antero pitää
taiteenlajista, jonka nimeää maanantaitaiteeksi. Hänen mielestään arki on pyhää,
ja hän on aina nauttinut maanantaiaamuista ”noista ylösnousemuksen hetkistä”. Niinpä hänen suunnittelemaansa alttaritauluun
ilmestyy pesuvati ja ihmisen kokoinen Abloy-avain. Vati viittaa pyhään toimitukseen, jalkojen
pesuun, ja avaimelle Väisäsellä on ainakin sellainen selitys, että kulkiessaan
lapsena Oulun kasarmeilla kaulassaan Abloy-avain hän ajatteli olevansa
avainlapsi eli aivan erityinen, tähtilapsi. Luulisi taivaanvartijoiden näkevän
avaimen avaimena taivaan valtakuntaan, mutta ei. He kauhistelevat Anteron modernismia,
he kun haluaisivat sunnuntaitaidetta, tuttua uskonnollista kuvastoa risteineen,
paimenineen ja lampaineen.
Väisäsen tyyli
on runsasta ja tunnelmoivaa. Kun hän kuvaa tilanteen alttaritaulujen
kuljetusmatkalta, jossa taiteilijankloppi ja kuorma-autonkuljettaja poikkeavat
tienvarsikuppilaan, lukija saa kokea sen kaikilla aisteillaan. Antero
hurmioituu kahvilanpitäjän äidillisyydestä, joka tuo hänen mieleensä lapsuuden
kotisisaret ja äitipuolet. Mielikuvat liikkuvat ja liikuttavat Anteroa niin
paljon, että hän johdattaa mielessään kuskin jäämään sinne kuppilan onnelaan
pyöreän ja lämpimän naisen hoiviin. Toinen upeasti kuvattu tilanne on Anteron
veljesten saapuminen kirkon avajaisiin yhtenä samanmielisenä kimppuna.
Tilanteen koomisuus ja Anteron leppoisa hymyäminen itselleen sekä taustalleen on
pakahduttavan ihanaa luettavaa.
Hannu Väisänen
on maininnut eräässä haastattelussa, että Taivaanvartijat on ensimmäinen osa uutta
kolmen taiteenlajin trilogiaa, jonka toinen osa painottuu musiikkiin ja kolmas
kirjallisuuteen. On siis odotettavissa lisää Anteron seikkailuja!
Taivaanvartijat
toimii aivan itsenäisenä romaanina, mutta kerrotuista tilanteista saa enemmän
irti, jos tuntee Anteron ja hänen perheensä ennestään. Kirjan lopussa on kaunis
kuvaus siitä, miten Antero seuraa Italiassa alttarikaappien pakkaamista, jossa
silkkipaperien kahina tuo hänen mieleensä isän kultaamassa hautakiviä. Lukijakin
muistaa tuon monialaisen, tragikoomisen isähahmon ja tuntee haikeutta Anteron
mukana. Seuraavassa hetkessä putoavat
silkkipaperiarkit tuovatkin Anteron mieleen parven rauskuja, jotka leviään
huojuttaen laskeutuvat syvänteeseen. Ja kuinka ollakaan - monitaiteellisen Väisäsen
viimeisimmän Helsingin taidenäyttelyn nimi oli Laulurausku. Kaunista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti