Mazzarellan kirjoja
lukiessa tuntuu siltä kuin rupattelisi tuttunsa kanssa, älykkään ja lukeneen
tuttavan. Lukuisat anekdootit saavat tekstin tuntumaan välillä turhankin
kevyeltä, mutta anekdooteilla on aina tarkoitus, ne pohjustavat ja selittävät
isompaa asiaa. Miten kirjailijan teksti voikin olla yhtäaikaa niin kevyttä ja
niin painavaa!
Elämä sanoiksi opastaa
kirjoittamaan itsestä ja ylipäätään kirjoittamaan. Mazzarella antaa sekä omia
että toisten kirjailijoiden ohjeita. Hän käyttää paljon lainauksia. Tässä eräs
Coetzeelta:
Kirjoittaminen ei ole suoraviivainen kaksivaiheinen prosessi, jossa ensin päättää mitä haluaa sanoa, ja sitten sanoo sen. Päinvastoin me kaikki tiedämme, että sitä kirjoittaa, koska ei tiedä, mitä haluaa sanoa. Kirjoittaessa ihmiselle paljastuu, mitä hän oikeastaan halusi sanoa, ja kirjoittaessa saattaa jopa rakentua se, mitä hän haluaa tai halusi sanoa. Kirjoittaminen voi paljastaa - tai väittää - jotain aivan muuta kuin mitä alkujaan ajatteli (tai puolittain ajatteli) haluavansa sanoa. Tässä mielessä voidaan väittää, että kirjoittaminen kirjoittaa meitä. Kirjoittaminen näyttää tai luo (emmekä aina tiedä, kummasta on kyse), mitä me hetki sitten halusimme.
Kirjoittaminen ei ole suoraviivainen kaksivaiheinen prosessi, jossa ensin päättää mitä haluaa sanoa, ja sitten sanoo sen. Päinvastoin me kaikki tiedämme, että sitä kirjoittaa, koska ei tiedä, mitä haluaa sanoa. Kirjoittaessa ihmiselle paljastuu, mitä hän oikeastaan halusi sanoa, ja kirjoittaessa saattaa jopa rakentua se, mitä hän haluaa tai halusi sanoa. Kirjoittaminen voi paljastaa - tai väittää - jotain aivan muuta kuin mitä alkujaan ajatteli (tai puolittain ajatteli) haluavansa sanoa. Tässä mielessä voidaan väittää, että kirjoittaminen kirjoittaa meitä. Kirjoittaminen näyttää tai luo (emmekä aina tiedä, kummasta on kyse), mitä me hetki sitten halusimme.
Mazzarellan kursseillaan
käyttämiä keinoja omaelämäkerrallisen kirjoittamisen aloitukseen ovat mm.
perheen omien sanontojen käsittely, vaiettujen asioiden esiin nosto ja oman
elämän kuvaaminen kuudella sanalla. Itselläni nousi heti mieleen seuraava: Iloa
se on ollut, vähän surua.
Mazzarella pohtii
kirjassaan nyt niin suosittua autofiktio-termiä. Hän näkee, että autofiktion
rajat ovat joustavat ja tärkeämpää kuin totuus on autoFRIKTIO, se että teksti
koskettaa lukijaa, viiltää, iskee ja raapii. Pääsin kuuntelemaan Mazzarellaa
Helsingin Taiteiden Yön iltana Akateemisessa. Hän kertoi tästä uudesta kirjastaan ja
sanoi, että kun Strindbergiltä kysyttiin, mistä kirjailija saa kirjoittaa, niin
tämä vastasi:"Vad som helst!" Mazzarella ei ole samaa mieltä. Hän ei
pidä kirjailijoita yli-ihmisinä, joilla olisi oikeus toteuttaa itseään toisten
kustannuksella.
"Itsensähän kirjailija eniten asettaa alttiiksi", sanotaan usein niiden puolustukseksi, jotka asettavat alttiiksi läheisensä, mutta se ei ole mikään puolustus:on valtava ero siinä, päättääkö itse paljastaa itsensä vai joutuuko paljastetuksi valitsematta tai haluamatta sitä itse.
Mazzarella on kyllä mielestäni ylittänyt hienoisesti tämän asettamansa sopivaisuusrajan kirjassaan Illalla pelataan Afrikan tähteä, 2008, kirjoittaessaan kriittiseen sävyyn ex-miniästään, olkoonkin että miniä on amerikkalainen ja että liitto johti eroon. On eri asia puntaroida fiktiivisiä henkilöitä kuin oman pojan valittua ja omien lastenlasten äitiä.
"Itsensähän kirjailija eniten asettaa alttiiksi", sanotaan usein niiden puolustukseksi, jotka asettavat alttiiksi läheisensä, mutta se ei ole mikään puolustus:on valtava ero siinä, päättääkö itse paljastaa itsensä vai joutuuko paljastetuksi valitsematta tai haluamatta sitä itse.
Mazzarella on kyllä mielestäni ylittänyt hienoisesti tämän asettamansa sopivaisuusrajan kirjassaan Illalla pelataan Afrikan tähteä, 2008, kirjoittaessaan kriittiseen sävyyn ex-miniästään, olkoonkin että miniä on amerikkalainen ja että liitto johti eroon. On eri asia puntaroida fiktiivisiä henkilöitä kuin oman pojan valittua ja omien lastenlasten äitiä.
Eräs hauska kohta
kirjassa on Mazzarellan Facebook-pohdinta. Mazzarella kirjoittaa paljon vanhuudesta ja näkee itsensä
vanhana, mm. edellisessä kirjassaan Ainoat
todelliset asiat - Vuosi elämästä, 2012, hän on tyytyväinen,
että vielä jaksaa nousta miehensä kanssa ammeeseen. Tämäkin on hauskaa, onhan
hän vasta 68, meikätyttöä viisi vuotta vanhempi! Mutta nyt siis tämä "fyysinen
vanhus", henkisesti eittämättä nuori, on aivan innoissaan Naamakirjan positiivisuudesta.
Muumipapan muistelmat antavat ymmärtää, että hän tekee toisinaan asioita, jotta hänellä olisi jotain kirjoitettavaa.
Se on aivan oikein.
Aktiiviset Facebookin käyttäjät tekevät todennäköisesti hekin asioita, jotta heillä olisi jotain kirjoitettavaa. Niillä kirjailijoilla, jotka omaelämäkerroissaan jaksavat vaalia loukkaantumisiaan, olisi paljon opittavaa Facebookista. Tai kuten Linda Hellquist kirjoittaa tutkielmassaan "Identitetskonstruktion genom Facebooks statusuppdateringar":"Tutkittavat osoittavat suurta luovuutta muuntaessaan alunperin kielteisen tunteen myönteisen sävyiseksi tilapäivitykseksi."
Muumipapan muistelmat antavat ymmärtää, että hän tekee toisinaan asioita, jotta hänellä olisi jotain kirjoitettavaa.
Se on aivan oikein.
Aktiiviset Facebookin käyttäjät tekevät todennäköisesti hekin asioita, jotta heillä olisi jotain kirjoitettavaa. Niillä kirjailijoilla, jotka omaelämäkerroissaan jaksavat vaalia loukkaantumisiaan, olisi paljon opittavaa Facebookista. Tai kuten Linda Hellquist kirjoittaa tutkielmassaan "Identitetskonstruktion genom Facebooks statusuppdateringar":"Tutkittavat osoittavat suurta luovuutta muuntaessaan alunperin kielteisen tunteen myönteisen sävyiseksi tilapäivitykseksi."
Lopuksi miiinus kirjan
kannesta. Värit ovat kauniit, samoin asettelu, mutta miksi kehysten sisällä ei
ole mitään oikeaa kuvaa, vain jotain outoa, laimeaa pintaa? Minä olisin
laittanut kehyksiin elämää.
Taas kiva juttu. Seuraan joitakin blogeja, mutta osasta selaan vain kuvat enkä jaksa juttuja lukea. Sinun postauksista tykkään ja luen aina, vaikka en ole himolukija.
VastaaPoistaKiitos! Minä olen myös käynyt usein sinun blogissasi ihailemassa kuvia ja leppoisan elämän kuvausta. Olen vain hidas kommentoimaan.
VastaaPoistaHei, kiinnostuin kirjoituksesi perusteella minulle ennestään vain nimeltä tutusta kirjasta. Pidän Mazzarellan tyylistä kirjoittaa, joten eiköhän ole aika lukaista myös mitä mieltä hän on autofiktiosta. Kiitos arviostasi.
VastaaPoistaLuepa tämä, Sikuriina. Tämä on taattua Mazzarellaa!
Poista