Olen ollut yhden
ainoan kerran kirjoittamiskurssilla. Se oli Kouvolan kansalaisopiston
nettikurssi juuri ennen kuin aloin blogata. Kurssi toimi niin, että kaikki
osallistujat, kymmenkunta, arvioivat toistensa töitä alkusuunnitelmasta eri
versioiden kautta valmiiseen tuotokseen. Ohjaaja antoi oman palautteensa aina
viimeisenä. Pidin kurssista ja sen työskentelymuodosta, vaikka olinkin ehkä
tottumattomuuttani hieman liian ankara arvioija. Kirjoitin kurssilla esseen Lukemisesta ja vähän kirjoittamisestakin.
Yritin ensin tehdä siitä hyvin viileätä, mutta ohjaaja usutti kirjoittamaan
omien kokemusten kautta. Jotkut
kurssilaiset oudoksuivat alun pitkää Coetzee-fanitusta, mutta ohjaaja piti sitä
hyvänä täkynä. Kas tässä minun aikaansaannokseni!
Lukemisesta
ja vähän kirjoittamisestakin
Nuori äiti kävelemässä lasten kanssa kirjastoon. Minähän se siinä, lukutoukka. Lainaan satukirjojen ohessa myös itselleni lukemista, romaanin, jonka kannessa paksut verisuonet risteilevät talon ja sen vieressä kasvavan puun alta maan ytimeen. Odotan lasten kanssa puuhaillessa iltaa ja omaa lukuhetkeäni.
Istun illalla mielituolissani lukemassa J. M. Coetzeen kirjaa Maan sydämessä. Uppoudun eteläafrikkalaisen maatilan tyttären kuolettavan yksitoikkoiseen elämään isän ja palvelijoiden kanssa syrjäisellä tilalla. Tylsästä elämästä kärsivän päähenkilön sisäinen elämä on vimmaista. Mielikuvissaan hän rakastaa ja murhaa. Nautin sekä kirjan kielestä että rakenteesta. Lukisinko vielä yhden kappaleen? Lapset nousevat aikaisin, paras mennä jo nukkumaan. Pujahdan sänkyyn mieheni viereen ja kuuntelen lasteni unen tuhinaa. Kirjan lumous ei hellitä. Hetken päästä nousen. Vielä vähän. Valoisa kesäyö on vaihtunut aamuksi, kun lasken kirjan kädestäni päättäen etsiä käsiini koko Coetzeen tuotannon.
Keski-ikäinen nainen tuijottaa Nobel-palkitun John Maxwell Coetzeen haastattelua. Minähän se taas siinä, himolukija ja Coetzee-fani. Tanskan TV on tehnyt mielikirjailijastani harvinaisen haastattelun Nobel-palkinnon kunniaksi. Lehtiartikkeli varoittelee ohjelman katsojia Coetzeen kummallisesta vakavuudesta ja pitkistä tauoista keskustelussa. Artikkeli vain lisää kiinnostustani. Pettyisin, jos kirjailija olisi aivan tavallinen. Katson hievahtamatta ohjelman loppuun ja tarkistan vielä, että se tuli myös tallennetuksi. Mietin Coetzeen puheen rytmiä ja huomaan, että se on sama kuin hänen teksteissään. Kirjailija vaalii siis myös puhekielessään kielen kauneutta.
Olen tutustunut Maan sydämessä -kirjan euforisen lukukokemuksen jälkeen vuosien mittaan Coetzeehen monipuolisesti. Olen lukenut kaikki hänen teoksensa, uusimmat heti niiden ilmestyttyä englanniksi. Löysin Googlesta linkin, josta pääsin katselemaan mielikirjailijaani pitämässä Nobel-puhettaan. Se löytyi myös tekstinä minulle tulostettavaksi ja mapitettavaksi. Coetzeen kirjat ovat lumonneet minut kerta toisensa jälkeen. Ne ovat kertoneet, mitä apartheid on. Eleetön, vakava mies on elänyt sortoyhteiskunnassa ja osannut kertoa koskettavasti niin sorretuista ja heidän nousustaan sekä sen mukana tulleista ongelmista kuin parempiosaisena kokemastaan syyllisyydestä. Hän on myös osannut kuvata hyvin kotimaisemiensa kauneuden ja hellyyden, jolla aikuinen katsoo itseään lapsena.
Mikä panee
ihmisen hurmaantumaan mustista merkeistä valkealla paperilla? Kaikki eivät lue
ja tulevat silti hyvin toimeen!
Olen ollut
koukussa lukemiseen pienestä pitäen. Opin lukemaan nelivuotiaana, kun katselin
pöydän toiselta puolen, miten koulun aloittaneelle veljelleni paukutettiin
Aapisen salaisuutta. Minun lukemisen taitoani pidettiin pienessä maalaiskylässä
niin ihmeenä, että vanhempani panivat minut usein antamaan vieraille
lukunäytöksen perheraamatusta. Lukutaidostani oltiin ylpeitä, mutta myöhemmin ilmeni,
ettei sitä olisi saanut käyttää paljon muuhun kuin Satakunnan Kansan ja Raamatun lukemiseen. Nyt nenä irti kirjasta. Ei tosta likasta
mitään tyäihmistä tu. Silmäkki tuata
menoo kärsii! Mutta minä tyttö se luin! En suinkaan lastenkirjoja vaan
Minna Canthia ja Juhani Ahoa. Kotonani poikkesi kuolinpesien huutokauppoja
kiertävä romukauppias, joka lahjoitti minulle saalistaan. Roinilan talossa ja Papin
rouva sisältävät nykykatsannon mukaan alle kouluikäiselle sopimatonta
erotiikkaa. Muistan kokeneeni aavistuksen jostakin hienosta, joka minua
aikuisena odottaa. Kokemukseni pohjalta en pidä mitenkään haitallisena sitä,
että lapset lukevat hyviä aikuisten kirjoja; he omaksuvat niistä sen verran
mitä ymmärtävät. Olen onnellinen, että tutustuin luku-urani alkumetreillä
50-luvulla sattumalta juuri näihin kirjoihin enkä Angelika- sarjaan, jota myöhemmin murrosikäisenä pidin maailman
parhaana kirjallisuutena.
Paljon
lukeva ja kirjoittava Merete Mazzarella sanoo: ”Kun luet kirjoja, et ole koskaan yksin.” Tämä lause on totta. Kirja
on ollut minullekin monesti keskustelukumppani, terapeutti ja tylsyyden
poistaja. Kerran jäin myrskyn vuoksi Tallinnan satamaan kuudeksi tunniksi; luin
kaksi kirjaa enkä kärsinyt kuten moni kirjaton kanssaodottelija.
Kirja avaa
uusia maailmoja. Lukiessa voi siirtyä muiden ihmisten ja olentojen nahkoihin,
eri aikoihin ja paikkoihin, myös aivan uusiin maailmoihin. Lukiessa kokee
sellaista, mitä ei ikinä voisi tai ehtisi kokea todellisuudessa. Jo kymmenen
minuutin bussimatkalla ehtii uppoutua kirjan maailmaan, mutta parasta
uppoutumista on se, kun voi joskus lukea koko kirjan yhtä päätä kuin katsoisi
elokuvan ja palata sitten viiipyilemään yksityiskohtiin.
Lukeminen – kuten
kirjoittaminenkin – on paljolti samaa kuin mietiskely.
Lukemalla
voi valmistautua asioihin, jotka ovat edessäpäin, aikuistumiseen, lasten
saamiseen, vanhuuteen, matkaan tai muuttoon, mikä on rauhoittavaa varsinkin
minunkaltaiselleni varovaiselle varmistelijalle.
Lukemamme
kirjat vaikuttavat siihen, mitä ajattelemme ja miten elämme. Joku kirja saattaa
jättää lukijansa niin närkästyksen valtaan, että hän ryhtyy toimimaan kirjassa
käsitellyn epäkohdan poistamiseksi. Itse kiinnostuin aikanaan rauhantyöstä
juuri lukemisen kautta. Mielestäni ei ole hienompaa ideaa kuin rauhanjuna, joka
kuljetti keväällä 1982 kirjailijoita ja muita taiteilijoita kertomassa
taiteestaan ja sen rauhansanomasta asemilla, kouluissa ja työpaikoilla ympäri
Suomea. Omassa koulussani juonsin oppilaiden kanssa radiotunnin, jossa
haastattelimme Annika Idströmiä.
Kun lukee
paljon, kirjat alkavat ikään kuin keskustella keskenään. Lukukokemus ei ole
vain se kirja vaan kirjailijan koko muu tuotanto ja samaa teemaa käsitellet
aikalaiskirjailijat ja klassikot. Myytit ja tarinat aukeavat uusissa kirjoissa
uudella tavalla. Lukijan lukeneisuudesta riippuu, mitä kirja hänelle antaa.
Muistan, miten koulussa yhtäkkiä tajusin vertauskuvallisuuden. Saimme
tehtäväksi lukea Michel del Castillon pienoisromaanin Kitara ja kirjoittaa siitä. Hoksasin, että kitara edustaa kirjassa
muutakin kuin soitinta ja lopetin kirjoitukseni paatoksella:”Jonakin päivänä minäkin löydän kitarani.”
Voiko
lukeminen olla haitaksi ihmiselle? Olivatko lapsuuteni ihmiset varoitteluineen
oikeassa? Silmäni eivät ole ainakaan kuluneet lukemisesta ja työurakin on
tullut suoritettua ihan säällisesti.
Jotkut
pitävät lukemista epäsosiaalisena harrastuksena. Entä sitten, miksi ei saisi
viihtyä itsekseen? Sitä paitsi monet lukijat ovat erittäin sosiaalisia, käyvät
lukupiireissä keskustelemassa toisten harrastajien kanssa ja kirjamessuilla
kuuntelemassa ja tapaamassa mielikirjailijoitaan. Itsellenikin kirjamessut ovat
kirjavuoden huippu. Messujen puheenporinasta voi päätellä, että lukeminen
hiljaisena harrastuksena ei ole mykistänyt harrastajaansa. Myös blogiharrastus
on uutta sosiaalisuutta, jossa bloggaajat keskustelevat kirjoista sosiaalisessa
mediassa.
Jostakin
kenties löytyy höyrähtänyt lukuaddikti, joka ei muista lukemiseltaan syödä eikä
peseytyä, mutta silloinkaan lukeminen ei ole sekoamisen syy vaan pikemminkin
yritys parantua.
Ennen
pitkää lukeva ihminen haluaa yleensä myös kirjoittaa. Törmäsin Maria Peuran
kirjoittamispäiväkirjassa Antaumuksella
Keskeneräinen mielenkiintoiseen
ajatukseen lukemisen ja kirjoittamisen suhteesta:” Lukeminen on sisäänhengittämistä, kirjoittaminen uloshengittämistä.”
Yleensä
kirjailijat lukevat paljon. Olen kuitenkin tavannut aloittelevia kirjoittajia,
jotka painottavat sitä, että varovat lukemasta muiden kirjoittamaa, ettei vain
se oma omin turmeltuisi vaikutteiden painosta. Hätävarjelun liioittelua! Paljon
lukeva taas ei väheksy kirjoittamista. Mistä hän edes saisi luettavaa, jos ei
moni sitä kirjoittaisi? Lukijalle kirjoittaminen on usein salainen haave.
Itse olen
toistaiseksi kirjoittanut aika vähän. Olen hengittänyt ulospäin lukemisen
herättämiä ajatuksiani lukupäiväkirjoihin ja osallistumalla erään naistenlehden
nettilukupiiriin. Opettajana toimiessani innostuin päivänavausten laatimisesta
ja esittämisestä keskusradion kautta luokkiin. Toiset opettajat tarjosivat
minulle vuorojaan, kun hassu innostukseni yleensä epämiellyttävänä pidettyyn asiaan tuli
tunnetuksi. Suunnittelin jopa tarjoavani näitä pikkupuheitani kustantajalle
eläkkeelle jäätyäni, mutta se jäi. Käyn myös erään ystäväni kanssa laajaa
sähköpostikirjeenvaihtoa. Nautimme molemmat ajatustemme muotoilusta toisen
ymmärrettäväksi. Kirjeemme ovat välillä useiden sivujen mittaisia mietiskelyjä
kaksin. Olemme laskeneet leikkiä, että tarjoamme niitä joskus julkaistavaksi
kirjana kuten Jörn Donner ja John Vikström keskustelukirjeenvaihtoaan.
Minulle
puhtaan fiktion kirjoittamisen kynnys on hirveän korkea. Esikuvani, Coetzee ja
muut suuret, ovat ilmeisesti asettaneet riman korkealle. Ihailen suuresti hyviä
elämäkerrallisen fiktion kirjoittajia, viimeksi Virpi Hämeen-Anttilaa, jonka
romaani Tapetinvärinen tuo esiin
lasten kärsimykset sodan jähmettämien isien perheissä. Miten hän uskalsi
muistaa! Uskaltaisinkohan itse?
Entä blogin
jälkeen?
Päivänavaukset ovat saaneet uuden elämän, kun annoin ne äidinkielenopettaja-miniälle, joka on antanut niitä ystävälleen, joten kohta koko Turku kuulee minun saarnojani.
Ystävän kanssa kirjoittelemme pitkiä sähköposteja kuten ennenkin.
Iiris-lehti lopetti, joten lukupiiri siellä on mennyttä aikaa. Enhän minä sinne hyvänen aika enää joutaisi kirjoittaakaan, kun on tämä blogi, joka täyttää kirjallisen kunnianhimoni.
Päivänavaukset ovat saaneet uuden elämän, kun annoin ne äidinkielenopettaja-miniälle, joka on antanut niitä ystävälleen, joten kohta koko Turku kuulee minun saarnojani.
Ystävän kanssa kirjoittelemme pitkiä sähköposteja kuten ennenkin.
Iiris-lehti lopetti, joten lukupiiri siellä on mennyttä aikaa. Enhän minä sinne hyvänen aika enää joutaisi kirjoittaakaan, kun on tämä blogi, joka täyttää kirjallisen kunnianhimoni.
Oi, kuinka upeita sanoja lukemisesta! Merete Mazzarellan lausahduksen otan itselleni talteen - kiitos siitä ja koko esseestä, jonka haluan palata lukemaan joskus vielä uudelleen.
VastaaPoistaMereten kiteytys on hyvä ja pitää paikkansa. Lukijalla ei ole tylsää.
PoistaKiitos tekstisi jakamisesta, samaistuin. Vielä 80-luvulla sai kuulla tuota lukemiselle tuhahtelua. Onneksi mieheni on aina kannustanut minua lukemaan ja saan lukea rennoin mielin. Ja olisi aivan ihanaa jos lapsemmekin haluaisivat isonakin lukea. Hyvältä näyttää. :)
VastaaPoistaMinä luulen, että isäni ei oikein ymmärtänyt, että lukeminen avaa uusia mahdollisuuksia tai sitten pelkäsi, että jos lapset käyvät kouluja, he tekevät "luokkahypyn" ja me emme enää ymmärrä toisiamme. Hän olisi ilmeisesti toivonut, että minä olisin hankkinut kotivävyn ja elellyt siinä kotitilalla koko elämäni.
PoistaLukeminen on tarttuvaa. Lapsikin haluaa päästä siihen taikamaailmaan, jossa näkee vanhempiensa niin viihtyvän.
Hienoja sanoja, olipa mukava lukea pohdintojasi :)
VastaaPoistaKiitos Marile! Minä kirjoitin tuohon juuri ne asiat, mitkä tuntuivat tärkeiltä. En tiedä, onko se mikään essee, ehkä pohjakirjoitus sellaiselle.
PoistaHieno essee, Marjatta! Nautin sen lukemisesta. Tunnistin paljon itseänikin, nyt pienet lapset ja kirjat, omat lukuhetket arjen keskellä... Minulle ei ole koskaan noussut noin selkeästi ketään kirjailijaa yli muiden, mutta paljon tärkeitä, rakkaita on tietysti kertynyt. Sinä saat aikaan valtavan innon Coetzeen lukemiseen.
VastaaPoistaTämä kirjoituksesi kävi suoraan sydämeen ja jäi sinne! <3
Minäkin olen monesti ajatellut sinua pienten kanssa, kun nyt muistelen kaiholla niitä aikoja.
PoistaEn tiedä, mikä siinä oli, että Coetzee kolahti niin tuosta ensimmäisestä lukemastani kirjasta alkaen.
Ajattelin, että laitan tämän kurssityöni blogiin, koska se vastaa varmaan monen bloggaajan tuntemuksia. Elina, kiva että pidit siitä!
Ihana postaus. Eläydyn mainitsemaasi "kirjan lumoukseen" täysin :)
VastaaPoistaAjattelinkin, että tälle löytyy eläytyjiä. Rupesin nyt muuten juuri tämän postauksen yhteydessä ajattelemaan, että Coetzeellä on käyttäytymisessään piirteitä, jotka viittaavat aspergeriin.
PoistaJännittävä paljastusteksti! Paljastit olevasi sekä työ- että lukuihminen! ;) Aika jänniä ajatuksia sinulle lapsena tyrkytettiin, että pitäisi muka lukea vähemmän! Olen kyllä aikaisemminkin kuullut tästä, että erityisesti maatalousihmiset eivät lukemista pahemmin arvosta. Itse ajattelen, että koskaan ei voi lukea liikaa (paitsi ehkä silloin jos ei ehdi peseytymään ja syömään). ;)
VastaaPoistaJäin miettimään kohtaa Coetzeen puheen ja kirjoituksen rytmistä. Mitä tällä tarkoitat? Muutaman kirjan olen lukenut C:ltä.
Siihen aikaan, sotien jälkeen, maaseudulla ei vielä oikein ymmärretty, että lapset lähtevät muihin ammatteihin. Meilläkin kävi kotona alakoulun opettaja oikein vaatimassa, että kyllä sen Marjatan pitää oppikouluun pyrkiä. Isä tuhahteli ajatukselle, mutta äiti oli onneksi toista mieltä. Kun kesällä otin pihassa aurinkoa ja luin romaania, niin isäni motkotti ohi kulkiessaan paheksuvasti. Edelleenkään ei ole kyllä mitään sen ihanamapaa kuin maata auringossa ja lukea.
PoistaNo, Coetzee puhuu harkiten. Hän pitää taukoja ja sanoo sanottavansa vasta kun on muotoillut sen täydelliseksi kirjoitetun kielensä tyyliseksi. Ei mitään öö-öö -tapailuja ja korjailuja.
Minä pidän Coetzeen tyylistä niin paljon, että kun luin hänen kirjaansa Diary of A Bad Year, niin luin joitakin kohtia monta kertaa ääneen, kehtaanko sanoa - kyynel silmässä. Esimerkki: "When I am not carrying laundry baskets I am his segretaria, part-time. Also, now and again, his house-help. At first I was just supposed to be his segretaria, his secret aria, his scary fairy, in fact not even that, just his typist, his tipitista, his clackadackia."
Mukavalla tavalla kuvasit kirjallisen omakuvasi.
VastaaPoistaMeissä, sinussa ja minussa (ja varmaan monessa muussakin) on paljon samaa näköä! :)
Kiva kuulla Liisu! Niin minä vähän ajattelinkin, että hengenheimolaisia löytyy, samaa kokeneita ja samalla tavalla kirjoista ajattelevia.
VastaaPoista