Sain juuri luetuksi Taija
Tuomisen romaanin Tiikerihai.
Päällimmäiseksi jäi tunne, että tämä kirja on täynnä surua.
Luin ensin Tuomisen viime
vuonna julkaistun kirjoitusoppaan Minusta tulee kirjailija. Kokenut
kirjallisuusalan ihminen (luovan kirjoittamisen opettaja, läänintaiteilija jne.)
on laittanut kaiken omansa ja toisilta alan ihmisiltä saamansa tiedon kansien
väliin erittäin kiinnostavalla, kannustavalla ja henkilökohtaisella tavalla.
Tuominen on kertonut, että teoksen kirjoittaminen alkoi luistaa sen jälkeen,
kun hän luopui puhtaasta asiatyylistä ja päätti kertoa myös tarinoita omasta
tiestään kirjailijaksi. Tuominen kuvaa, miten kirjoitti Tiikerihaita pitkään, kymmenisen vuotta, ensin
kirjallisuusopintojensa ja myöhemmin muiden töidensä ohessa. Alkuun hän kielsi
haastatteluissa sen omaelämäkerrallisuuden, koska ei ollut valmis kertomaan
lapsuushelvetistään, mutta pian hän alkoi kokea kieltämisen turhaksi. Kirjaa lukiessa
tuntuukin siltä, että kirjoittajan on täytynyt nähdä läheltä kuvaamaansa
elämää.
- Jumalauta sä olet
onneton. Kämppäskin on kun mustan lampaan vittu. Mitään et saa aikaseks. Jos mä
perkele lyön sun kallos tällä kirveellä niin se on oikeus ja kohtuus, äiti
huusi.
Perhe asustaa
maalaiskylässä pienessä töllissä, äiti, Elisa ja isä, jota puhutellaan
rupikonnaksi sekä talon yläkertaan komennettu isän äiti, vanha vittu tai irvivittu. Äiti
pitää toisaalta Elisaa uskottunaan ja toisaalta ivaa, haukkuu ja tuomitsee
tämän elämäntyylin pienestä hameen helmoissaan riippuvasta rääpäleestä aina aikuiseksi
naiseksi ja yliopiston dosentiksi asti.
Tiikerihai kertoo sitoutumisen pelosta ja suuresta elämänpettymyksestä.
Äidin katseessa oli
kaipuu ja kaikki mistä se oli jäänyt paitsi ja sata muuta asiaa, joiden nimiä
en tiennyt. Samanlaisen katseen olin nähnyt sillä aamiaisella suolakurkun ja
rasvaisen makkaran ääressä hotelli Moskovan raskaan katon alla. Illalla äiti
oli kadonnut Nevski Prospektin huminaan, eikä ollut tullut huoneeseemme koko
yönä.
Perheen isä jää
ohuemmaksi hahmoksi. Hän on heikko vätys, äidin pettymyksen alku ja
juuri. Ei se pettymys tosin mihinkään häviä, vaikka isä tulee ajetuksi pois
kotoaan. Äidin pettymys on kuin pikkulapsen itkua ilman selkeää kohdetta.
Entä tytär?
Minun olisi tehnyt mieli
sanoa, että minun päämääräni oli tapani elää. Minun vapauteni ja tapani olla
kiintymättä mihinkään. Että aion elää elämäni niin, että voin koska tahansa
hypätä ensimmäisen junaan ja jatkaa pääteasemalle ja jatkaa sieltä minne
milloinkin mielin, mutta tiesin, että tätä oli turha selittää. Paras vain
vaieta ja kuunnella. Paras tapa suhtautua mihin tahansa. Oli paras vain lähteä.
Nousta lentokoneeseen ja läpäistä pilviverho.
Juurettomuus siirtyy.
Elisa kokee sen vapautena. Minä näen siinä myös paljon surua ja kyynisyyttä.
Aloin miettiä, miten paljon lapsuudenkodin tunnelma mahtaa vaikuttaa siihen,
millaisen perheen itselleen haluaa, yhtä pitävän ydinperheen vai löyhempisidoksisen ystävistä koostuvan
yhteisön vai jonkin ihan muun? Joskus lapsuudenperhe toimii mallina, joskus
varoituksena. Elisan saama kuva perheen ihmissuhteista ei rohkaise sitoutumiseen.
Äiti hätisti hänet pois hameen helmoistaan kepillä säärille lyöden.Tämä nainen mummina? Hän varmaan
valistaisi lapsenlapsiaankin omista ylivoimaisista rakastelutaidoistaan. Mä oon
muuten hyvä sängyssä. Miehet sanoo.
Kirjasta jäi iso kysymys.
Tuleeko Elisasta onnellinen? Tuominen on kirjoittamassa kirjaa suurkaupunkien
aamuista. Odotan, antaako se vastauksen.
Kirjan kieli on mahtavan
ilmaisuvoimaista. Tuominen käyttää murresanoja ja kuvaavia verbejä. Sä olit
jossain. Missä lie humensit. - Ja sä
vaan maata horotit puoleen päivään.
Jäin kaipaamaan vahvempaa
isän kuvausta. Miltä mahtaa tuntua miehestä, joka saa vaimokseen raivottaren,
naisen, joka kääntää tyttärenkin isäänsä vastaan? Miltä tuntuu häpeä "mitä siitä naapurikki sanoo" -ympäristössä Suomen Hämeessä, kun kotiminiä valloittaa talon? Isän hahmo sivuhenkilönäkin on tarinan surullisin.
Rakenne ei ole täysin
onnistunut. Lukija ei aina tiedä, ollaanko Elisan lapsuudessa, nuoruudessa vai
nykyhetkessä. Ympäristön ja esineiden kuvaus olisi auttanut tässä ajankuvan
luomisessa, mutta sitä ei juurikaan ole. Tuokioiden ja hetkien kuvaus on monesti mielenkiintoisempaa kuin kronologinen tarinan kerronta, mutta jokin kömpelyys minua näissä
aikasiirtymissä häiritsee.
Olisin voinut kertoa
yksinäisyydestä, viivasta, joka jatkuu. Sama se missä sitä oli. Helteinen
elokuun päivä, jolloin lähdin. Syksyn ensimmäiset sinertävät sävyt, jotka
kaatuivat sen päälle. Monta muuta tilannetta ja hetkeä. Oliko edes mahdollista
panna muistoja järjestykseen?
Olet lukenut paljon näitä perhehelvettejä käsitteleviä kirjoja. Niissä on varmasti sekä terapeuttista tarvetta kirjoittajalla että toisaalta niitä haavoja, joista sitten voi kirjoittaa. Minä huomaan pikemminkin kaihtavani tätä aihepiiriä. Mutta hienosti kirjoitat tämän auki.
VastaaPoistaJuu, huomasin itsekin, että olen tarttunut samantyyppisiin kirjoihin. Teki jopa mieli verrata Huomenkellotyttöön, Iloseen taloon ja jopa Laukaisuun, koska ei tässäkään paljon puuttunut, että olisi päädytty ampumaan.
PoistaJotakin raikkaampaa tässä alkaa kaivata, tarinaa jossa onnistutaan ja rakastetaan.
Luin Tiikerihain aikanaan tuoreeltaan, ja vaikka se oli rujo, oli se jotenkin aitokin. Onhan näitä tosiaan riittämiin, kauhutarinoita lapsuudesta, mutta jos ne on hyvin kerrottu, ne myös ehkä parantavat maailmaa. Ainakin empatiakyky kehittyy.
VastaaPoistaNiinhän se on. Ristiriita ja epäsointu ovat yleensä kiinnostavampia kuin tasaisuus ja harmonia.
PoistaHei, sinut on haastettu Blogien lastenkirjaviikkoon 2014 blogissani :)! www.sininenkeskitie.blogspot.fi
VastaaPoistaToivottavasti osallistut :)!
Kiitos, kyllä! Sinulla on mielenkiintoisia otsikoita. Enköhän saa jotakin aikaiseksi.
Poista