maanantai 24. helmikuuta 2014
Tiina Raevaara, Laukaisu (2014)
Laukaisu on kirja, joka selittää perheväkivallan taustoja. Se onnistuu siinä hyvin. Se on pamfletti-kirjaa muistuttava pienoisromaani erittäin tärkeästä asiasta.
Kirjan tapahtuma-aika on yksi päivä kuvattuna sellaisena kuin se olisi voinut olla nuoren perheenäidin Pauliina Häkkisen elämässä.
Pauliina herää todeten kaiken olevan juuri niin alhaista, sameaa ja toivotonta kuin mitä se oli edellisenäkin päivänä. Hänellä on roinaa täynnä oleva, surkea koti, masentunut aviomies ja rumat lapset. Niin, tämä äiti näkee lapsensakin rumana, koska kaikki on alkanut hajota hänen elämässään. Jos hän näkisi kaksostyttönsä kauniina ja arvokkaina, hän kampaisi heidän hiuksensa ranskalaisille leteille solkien kera ja ostaisi heille nätit käsineet sen sijaan, että rohmuaa niitä hätäpäissään päiväkodin löytölaatikosta. Tätä Pauliina ei jaksa, kuten ei paljon muutakaan.
Mätäneminen oli tullut taloon heidän mukanaan. Pihan luumupuut kuolivat, salaojat tukkiutuivat ja nurmikko muuttui suoksi, lapset syntyivät ja varastivat kaiken ajan, kukaan ei enää jaksanut leikata nurmikkoa, kukaan ei enää jaksanut hankkia polttopuita ja täyttää taloa takkatulen hennolla ja hitasti leviävällä kuumuudella. Sähköpatterienkin lämpö karkasi ulos huonosti eristetyistä seinistä ja Pauliina paleli jatkuvasti.
Heidän perheestään puuttui niin paljon normaaleja asioita. Kuten vaikkapa keskustelu. Jonkun olisi pitänyt istua hetki heidän luonaan ja tarkastella kuinka asiat sujuivat.
Samana päivänä kun luin tätä kirjaa, paikallislehdessä oli juttu ammattijärjestelijästä, jonka voi palkata auttamaan kaaoksessa olevan kodin järjestämisessä. Entä jos tällainen ammattilainen olisi tullut ulvilalaiseen Auerin kotiin, jossa henkirikosta selvittämään tulleiden poliisien piti pujotella pyykkikasojen ja tyhjien laatikoiden välistä kompastuen kuukausien takaisen matkan jälkeen purkamatta jääneeseen matkalaukkuun? Olisiko järjestys auttanut estämään sen, mitä myöhemmin tapahtui? Pitäisikö ammattijärjestäjillä olla myös psykologin koulutus?
Laukaisu kertoo ennusmerkeistä, joista pitäisi huomata, että perhe sairastaa. Niitä ovat lasten takkutukat ja puuttuvat lapaset, tiskit homehtumassa altaassa, sekava keittiö, joka haisee eikä tuoksu.
Oliko Pauliinalla kukkasia? Tarkistiko kukaan asiaa?
Perheillä pitäisi olla kukkaindeksi. Se kertoisi, kuinka hyvin niissä tosiasiassa voidaan. Myös leivontaindeksi olisi hyvä. On helppo nauraa pullanleivonnalle turhana hömpötyksenä ja ulkokultaisena puuhasteluna, mutta tosiasia on, että niissä perheissä joissa voidaan kaikkein huonoimmin, ei leivota pullaa. Niissä perheissä, syksyn perheissä, kasvit kuolevat.
Plussaa
+ Niin karmaiseva kaaoksen kuvaus, että aloin heti suunnitella kunnon kevätsiivousta omassa kodissani. Teki mieli tuulettaa, raitista ilmaa sisään.
+ Uskottavat henkilöt.
+ Tärkeä asia. Niin helposti korostetaan yksilöllisyyttä ja jätetään kukkaindeksit huomioimatta. Mikä on boheemiutta ja mikä huolestuttavaa? Täällä Itä-Suomessa on karmeita pihoja, jotka lännessä kielisivät pohjalla olosta. Muistan äitini muumimamma-ruusupenkit Pomarkussa. Hän oli oikea perheonnen vaalija.
+ Pauliinan lukema kirja Steinbeckin Hiiriä ja ihmisiä (1963) on onnistunut valinta. Steinbeckin tarinassa maatiloilla työskentelevä kiertolainen George tappaa kehitysvammaisen kaverinsa Lennien suojellakseen tätä vielä pahemmalta lopulta. Äidit tekevät laajennettuja itsemurhia samanlainen ajatus mielessään. Pauliina on naivi kuten Lennie. Voi Pauliina, mikset voinut tehdä asioita rauhallisesti! Etkö sinä ymmärtänyt, ettet voi pitkän karttelun jälkeen yht'äkkiä paiskata ahdistuneelle aviomiehelle omaa totuuttasi pöytään.
+ Hyvä, harvinaisen hyvä loppu.
Miinusta
- Jos loppu on napakka, niin alku viisastelevine kertojineen on ärsyttävä. Kirja voisi alkaa suoraan Pauliinasta. Jos tämä ulkopuolinen selostaja on tarpeen, niin hän saisi jättäytyä enemmän taka-alalle.
- Huono nimi. Markku Pääskysellä on samaa aihepiiriä käsittelevä romaani Vihan päivä. Tähän kirjaan olisi sopinut jokin samantyylinen nimi tai sitten jokin lause kirjan sisältä Eeva Joenpellon tyyliin, esim. Aamusta kohti iltaa tai jokin Lennieen viittaava. Laukaisu on liian paljastava ja dekkarimainen.
- Huono kansi. Särkynyt peili on klisee. Miksei mieluummin se sotku? Kannessa voisi olla lavuaari täynnä homehtuvia astioita.
- Lukuisten perheväkivaltatapausten, kotimaisten ja ulkomaisten, luetteloiminen turruttaa. Niitä voisi olla juuri sen verran, mitä Pauliinalla tulee mieleen, esim. Auerin tapaus, josta hän muistaa lukeneensa jossain odotustilassa.
- Pauliinan päivässä on ehkä yksi epäuskottava kohtaus liikaa. Jos kirjasta tehtäisiin elokuva - kuten hyvin voisi tehdä, ja pitäisi tehdä - niin sekin pornojuttu voisi toimia niin, että hyvin vähän näytettäisiin, katsoja vain ymmärtäisi, että tähänkin Pauliina lapsellisuuttaan ajautuu.
Voi Pauliina pieni, miksei kukaan tullut luoksesi istumaan ja tarkastelemaan, miten asiat sujuvat?
Hän ajatteli muiden elämää: kuinka muiden elämä oli täynnä valaistuja ja lämpimiä huoneita, puhtaita vaatekaappiin aseteltuja vaatteita, pieniä asioita, kuten liinavaatekaappiin jätettäviä laventelipussukoita, kahvia, jonka seassa oli kardemummaa, ilotulitusraketteja, joita ihmiset ostivat uudeksi vuodeksi.
perjantai 21. helmikuuta 2014
Heidi Köngäs, Vieras mies (2002)
Millainen kipu hänen olemassaolonsa minulle
oikein on. Pysäytän kellon juuri tähän hetkeen kun hän seisoo kynnyksellä ja
hymyilee vaaleansininen kangaspaita päällään.
Seis. Kaikki seis!
Seis. Kaikki seis!
Köngäksen toisessa
romaanissa on paljon samaa kuin kaksi vuotta aiemmin julkaistussa romaanissa
Luvattu: salattu rakkaus, itseään etsivä nainen, rankka tapahtuma-aika.
Luvatussa kuvataan 1800 - 1900 -lukujen vaihteen köyhää suomalaista
maalaisväestöä, Vieraan miehen näyttämönä on sotien jälkeinen suomalainen
pikkukaupunki. Luvatun Maija on nuori piikatyttö, Vieraan miehen Iiris on
pienyrittäjä, valokuvaamon pitäjä. Molemmat naiset ovat rehellisiä ja rohkeita
oman paikkansa etsijöitä. Molemmissa kirjoissa rakkauden kohde jää lähes
nimettömäksi. Luvatussa kohde on hän ja eräs, kunnes lopussa Maija sanoo ääneen
Joel, Joeljoeljoel! Vieraassa miehessä Iiris kutsuu miestä sukunimellä
Vasamaksi ja tunnustelee oudoksuen Vasaman morsiamen käyttämää nimeä Tuomas.
Luvatussa Maija lähtee tuntematonta kohti, Vieraan miehen Iiris löytää itsensä
taiteilijana.
Ihailen Köngäksen tapaa
kuvata seksiä tyylikkäästi ja vahvasti. Olen ronkeli kirjojen ja
elokuvien eroottisten kohtausten suhteen. Koen ne usein banaaleina. Vieraassa miehessä Iiriksen ja Vasaman kanssakäyminen väreilee alusta lähtien odotusta. Iiris on keski-ikäinen, ruumiinsa unohtanut nainen. Hänellä on
traumana kampurajalka, josta hän ei puhu kenenkään kanssa. Vasamalle taas
naissuhteet ovat luonnollisia, ja naiset ihastuvat häneen helposti. Hän on
sodan kauhuista selvinnyt nuori, komea mies ja juuri menossa naimisiin opettajaseminaaria
käyvän sievän perhetytön kanssa, kun löytää apulaisen paikan Iiriksen valokuvaamosta
ja kiinnostuu liikkeen omistajasta. Iiristä ja Vasamaa yhdistää se, että he
ovat rikkoutuneita ihmisiä.
Minun tuli häntä niin
sääli. Hän on kuin se "pii, pii, pikkuinen lintu, paleltaako
jalkojas", enkä osannut muuta kuin tarttua siihen haavoittuneeseen siipeen
ja hieroa siihen eloa. Läheltä katsoen hänen kasvoissaan näkyvät vuosien
merkit, hienonhienot hiussuonet, selvä otsaryppy, joka on syntynyt siitä, että
hän siristää silmiään katsoessaan kameraan.
Kerronta tapahtuu
luvuissa, jotka on nimetty Nainen ja Mies, Iiris ja Vasama kertovat vuorotellen
kokemastaan. Vasama on taitava ja herkkä rakastaja, jonka kohtaaminen saa
Iiriksen toteamaan: "En enää milloinkaan haluaisi olla vailla tätä
tietoa."
Kun Iiris herää
seksuaalisesti, hän herää muutoinkin. Hän alkaa kuvata kuumeisesti uudenlaisia
kuvia, kuvia särkyneistä ja uupuneista. Siloteltuihin juhlakuviin tottunut pikkukaupungin
väki ei katso hyvällä kovaonnisten kuvaamista, mutta Iiris ei lannistu. Iiris
kuvaa isättömiä perheitä, joita sodan jälkeen on paljon, alkoholisoituneita,
sodan traumatisoimia miehiä, kylähulluja, lastenkodin lapsia ja kunnanlääkärin,
jonka silmissä asuu lempeä suru ja väsymys. Hän järjestelee kuvia pareiksi,
jotka keskustelevat keskenään ja saa koko ajan uusia ideoita. Hän haluaa tavoittaa kuvissaan ihmisten tunteet ja haurauden. Iiris suunnittelee näyttelyn nimeksi Sodan jäljet tai Sodan
jälkeen.
Minun on kuvattava
itseni, minun on kuvattava heikko jalka. Uskallettava näyttää se kaikille, jos
vaadin heitä paljastamaan jotain minulle. Kokoelman nimi voi olla myös Arka
paikka ja muita kuvia.
Iiris ja Vasama tuntuvat hyvin todellisilta hahmoilta. Voin kuvitella Iiriksen näyttelyn Helsingin Taidehalliin osana suuren taiteilijan retrospektiivista
näyttelyä. Sen nimi on Arka paikka ja muita kuvia. Näen Vasaman vanhentuneena
katsomassa näyttelyä ja Iiriksen iättömänä, kauniina ja tyytyväisenä ottamassa vastaan
onnitteluja.
Miksi he eivät voineet
repäistä itseään irti sovinnaisuuden kehästä? Hehän olivat henkisesti samanikäiset ja
samanoloiset. Heillä molemmilla oli halu auttaa vähäosaisia. Viimeisessä
tapaamisessa he osuvat yhtä aikaa lastenkotiin, jossa Iiris näkee Vasaman
pyörittävän pientä Mikkoa.
Oikeastaan juuri tätä en voisi katsoa. Tiedän, että
kaikki tarttuu mieleen kuin filmirullaan. Voin kelata kohtausta vielä monta
kertaa edestakaisin. Miehen käsivarret ylhäällä ja niiden päällä lentää lapsi,
yhä nopeammin ja nopeammin. Poika kiljuu ja nauraa.
Luvatun loppulause jäi
soimaan mieleeni kauneutensa ja rytminsä vuoksi: Näen vain paljaat puut molemmin puolin tietä, jota minä kuljen. Samoin jää Vieraan miehen loppulause: Vedän lammasliivin tiukemmin ylleni ja jatkan
työtäni, palelee.
torstai 13. helmikuuta 2014
Forrest Carter, Pikku Puun kasvatus (1998)
Forrest Carterin Pikku Puun kasvatus on sympaattinen,
pieni helmi romaanien joukossa, kuvaus kadotetusta maailmasta. Carter kertoo
viisivuotiaana orvoksi jääneen puoliverisen pojan kasvamisesta isovanhempiensa
huomassa Cherokee-vuorilla 30-luvun pula-ajan Amerikassa. Pikku Puun maailma on
hyvän maailma. Kirjailija välittää tapahtumat hänen positiivisen tajuntansa
kautta ilman turhaa tiedon ja ennakkoluulon sälää. Samanlaista lapsen maailman
kuvausta olen kokenut muutamalla kirjailijalla, muun muassa Kreetta Onkelilla lapsuudenkuvauksessa Ilonen talo.
Mummin nimi
oli Kaunis Kimalainen. Minä tiesin, että kun ukki yöllä sanoi: "Minä sinua
hellin, Kaunis Kimalainen" että hän tarkoitti: "Minä rakastan sinua",
koska sanat tuntuivat siltä.
Ja kun he keskustelivat mummi saattoi kysyä: "Hellit sinä, Wales?" ja ukki vastasi: "Hellin minä", se tarkoitti "Kyllä minä ymmärrän". Heille rakkaus ja yhteisymmärrys oli yksi ja sama.
Ja kun he keskustelivat mummi saattoi kysyä: "Hellit sinä, Wales?" ja ukki vastasi: "Hellin minä", se tarkoitti "Kyllä minä ymmärrän". Heille rakkaus ja yhteisymmärrys oli yksi ja sama.
Ukin ja
mummin välillä vallitsi yhteisymmärrys, ja siksi he hellivät ja
rakastivat. Mummi sanoi, että
yhteisymmärrys senkun syvenee vuosien myötä ja että vissiin se syvenisi niin,
ettei sitä kukaan kuolevainen enää ymmärtäisi tai pystyisi selittämään. He
sanoivat sitä sukulaisuudeksi.
Ukki sanoi, että kauan sitten ennen hänen aikaansa se tarkoitti sitä, että kaksi ihmistä ymmärsi toisiaan sanattomasti ja siksi se tarkoitti myös rakastavaisia. Mutta ihmisistä tuli ajan myötä itsekkäitä ja sana rajattiin koskemaan vain verisukulaisia vaikkei se sitä koskaan ollut edes tarkoittanut.
Ukki sanoi, että kauan sitten ennen hänen aikaansa se tarkoitti sitä, että kaksi ihmistä ymmärsi toisiaan sanattomasti ja siksi se tarkoitti myös rakastavaisia. Mutta ihmisistä tuli ajan myötä itsekkäitä ja sana rajattiin koskemaan vain verisukulaisia vaikkei se sitä koskaan ollut edes tarkoittanut.
Pikku Puun kasvatus on kunnianosoitus
intiaanien viisaudelle. Lukija voi ihaillen todeta, ettei Pikku Puu olisi
voinut saada parempaa kasvatusta kuin mitä hän sai Kauniin Kimalaisen ja
Walesin hellässä ohjauksessa.
Mummi ja ukki halusivat minun tuntevan menneet, koska:
"Sillä joka ei tunne mennyttä ei ole tulevaisuutta. Jos et tiedä keitä
sukulaisesi ovat olleet, et tiedä myöskään minne maailma on menossa." Ja
niin he kertoivat minulle menneestä melkein kaiken.
Paitsi että Pikku Puulle opetetaan
perinnetietoutta ja asioita luonnosta, ukki lainaa jatkuvasti kirjastosta Shakespearea, jota lukutaitoinen mummi
lukee ääneen. Pikku Puun pitää myös opiskella sanakirjasta viisi uutta sanaa
päivässä, mutta se ei riitä järjestelmälle. Paratiisiin luikertelee käärme, kun
Pikku Puu halutaan palauttaa sivistyneeseen maailmaan ja viedään orpokotiin,
jossa onkin aivan eri tavat kuin kotona vuorilla. Kun opettaja näyttää luokalle
kuvaa, jossa hirvet parittelevat, niin kuvan puuhastelua ei saisi ymmärtää. Toisten
lasten tulkitessa kuvan aivan väärin Pikku Puu korjaa, että hetihän tuon nyt
näkee, että hirvisonni siinä hyppää astumaan lehmää ja pensaista ja puistakin
voi päätellä, että on hirvien kiima-aika. Tästä, kuten niin monesta muustakin
syystä, kutsutaan pastori paikalle piiskaamaan paholaista pois pakanasta, huorilapsesta.
The Education of Little Tree julkaistiin USA:ssa jo 1976. Sen suomentamiseen meni parikymmentä vuotta. Kirjaa
pidettiin alkuun omaelämäkertana, varsinkin kun siinä oli alaotsikkona A True
Story. Totuus on yllättävä. Asa Earl Carter (1925–1979) oli rasistinen valkoihoinen
radiokuuluttaja, joka kirjoitti puheita rotuerottelua kannattavalle Alabaman
kuvernööri George Wallacelle. Hän oli Ku Klux Klanin aktiivinen jäsen. Kuitenkin
hän oli myös lempeä, syvällinen Forrest, joka omisti muisteluilta tuntuvan kirjansa Cherokeille. Kirjailijan persoonan ristiriitaisuus ei
vähennä kirjan arvoa, vaan tuo siihen arvoituksellisuutta ja herättää
kysymyksiä. Halusiko kirjoittaja pyyhkiä pois Asan ja luoda itselleen uuden
henkilöllisyyden Forresterina? Carter oli kirjoittanut muitakin intiaaneja käsitteleviä
kirjoja ja oli laatimassa jatkoa Pikku Puulle, kun menehtyi nyrkkitappelussa
saamiinsa vammoihin. Hänen elämänvalheestaan on kirjoitettu kirjoja ja
artikkeleita.
Hyvään kirjaan uppoutuessaan
lukija miettii aina myös omaa elämäänsä. Luulen, että Pikku Puun kasvatus on
vaikuttanut minun arvoihini ja käyttäytymiseeni, toivon ainakin sitä. Olen tehnyt
sen ajatuksista useita koulupäivänavauksia. Kirjassa on opetuksia kuin kukkina
koomisen arjen kuvauksen ohessa: Rakkaus
ja ymmärtäminen ovat sama asia... Jos käyttää elämänsä ahnehtimiseen,
sieluhenki kutistuu hikkoripuun pähkinääkin pienemmäksi ...Kun on menettänyt
jotakin, on hyvä uupua..
Maailma on täynnä hyviä
kirjoja. Ne pitää vain löytää. Pikku Puun kasvatus on eräs löytöni, yksi
rakkaimpia.
Pikku Puu on juuri tullut isovanhempien luo, kävellyt heidän kanssaan pitkän matkan ja väsynyt, kuten hyvä onkin silloin, kun on menettänyt jotakin. Mummi hyräilee laulua Pikku Puusta ja orpo viisivuotias kuuntelee ja tyyntyy äidin ikävöinnistään.
Minä tiesin olevani se Pikku Puu ja olin onnellinen siitä että he rakastivat minua ja halusivat minut ystäväkseen. Ja niin minä nukahdin enkä itkenyt.
Hyvää Ystävänpäivää!
Pikku Puu on juuri tullut isovanhempien luo, kävellyt heidän kanssaan pitkän matkan ja väsynyt, kuten hyvä onkin silloin, kun on menettänyt jotakin. Mummi hyräilee laulua Pikku Puusta ja orpo viisivuotias kuuntelee ja tyyntyy äidin ikävöinnistään.
Minä tiesin olevani se Pikku Puu ja olin onnellinen siitä että he rakastivat minua ja halusivat minut ystäväkseen. Ja niin minä nukahdin enkä itkenyt.
Hyvää Ystävänpäivää!
tiistai 11. helmikuuta 2014
Heidi Köngäs, Luvattu (2000)
Miten voi kaikki tunto pudota jalkavarteen, polven sivuun, kun sinun jalkasi osuu minuun iltasella kesken ruuan. Sinä istut minua lähinnä, syödään, puhutaan pellavista ja aivan vahingossa sinä osut jalkoinesi sivuun ja minuun. En tee mitään. Oliko se vahinko, siirrätkö sen sivuun? Minä en tee mitään, en liikahdakaan. En vedä jalkaani pois, annan sen olla niillä sijoillaan, syön.
Kun kirja alkaa näin, huokaisen ihastuksesta. Miten täydellisen kaunista! Tyyli, kieli, rytmi, kirjan kansi, kaikki tässä kirjassa on hiottua ja harkittua.
Luvattu kertoo piikatyttö Maijan tarinan joskus 1800-luvun lopulla tai 1900-luvun alussa Pohjois-Satakunnassa. Kankaanpää mainitaan naapuripitäjänä, mikä on ainoa paikkaan viittaava asia murteen lisäksi. Tunnistin tutun murteen. Muistin isovanhempieni puheen poljennon ja sanat kuten klasit, matrassit ja raitit. Samalla kaduin, etten aikanaan kuunnellut tarkemmin, kun Mamma ja Pappa puhuivat torppareista, mäkitupalaisista, piioista, rengeistä ja kulkumiehistä. Köngäs nostaa esiin tuon ajan kyläyhteisön sellaisena kuin Maija sen kokee. Se yhteisö on ahdas ja rajoittava. Jokaisen on käyttäydyttävä ikiaikaisten sopivaisuussääntöjen ja säätynsä mukaan. Maijakin on kihlautunut hänelle sopivan nuoren rengin Antin kanssa. Yhdessä on katsottu jo torpan paikkaakin. Mutta taloon on tullut uusi mies, jonka vuoksi suunniteltu tulevaisuus ei enää houkuta.
Kierrän asennosta toiseen, mutta uni väistää minut ja raiti polttaa kylkeä. Ajattelen vain, kuinka joku painaa minua lujasti pappilan takaseinää vasten. Niin lujaa, että sattuu.
Varjele Luoja!
Olen monesti vanhoja romaaneja lukiessani ajatellut, että me olemme menettäneet jotakin seksuaalisen vapauden myötä. Ennen 60-lukua seksi oli paljolti tabu. Se oli myös vaarallista ehkäisyn puuttumisen vuoksi. Samalla se oli myös kiehtovaa ja äärimmäisen romanttista. Nyt seksiä suositellaan sen terveysvaikutusten vuoksi kuten kaurapuuroa. On myös uutisoitu, että on yhä enemmän nuoria, jotka eivät välitä koko seksistä, turhan aikaaviepää, varsinkin yhdistettynä romanttiseen rakkauteen. Tässä ympyrä sulkeutuu. Näin on ajateltu joskus ennenkin, erotettu toisistaan ylevä, korkeampi rakkaus ja ruumiin ilot.
Pirkko Saisio on puhunut samasta kielletyn tuomasta intohimosta homojen historiassa. Hän sanoi jossakin haastattelussa, että kun homous lakkasi olemasta rikos, siinä menetettiin samalla jotakin.
Maijan, Hilman, Kerkon Marin, Pörön ja muiden elämässä ei ole paljon ylevää eikä kaunista. Lähes koko elämä on työntekoa.
Työnnän paksusuoleen pylsymakkaraa, sidon suolen pään ja nostan makkaran saman tien saunaan savustumaan. Emäntä kävi hoputtamassa niitä illaksi pöytään. Aloitimme Hilman kanssa jo aamuneljältä, sillä syysteurastus jatkuu jo kolmatta päivää ja meidän on ehdittävä tehdä veri-, liha-, ja ryynimakkaroita. Olen aivan lääsyinen ja kuitti, ei auta, on vain jaksettava.
Jos Maija olisi elänyt meidän aikanamme, hän olisi aivan varmasti edennyt pitkälle opinnoissaan ja menestynyt valitsemallaan alalla. Hän on tarmokas ja rohkea. Hän analysoi asioita ja näkee ohi oman yhteisönsä sääntöjen.
Jotkut jalkapuut ovat näkymättömiä, jotkut tuomiot perustuvat puheisiin, ei lakiin ja tuomarin sanaan.
Vaikka Luvattu kertoo kovasta kohtalosta, se ei ole mikään tuhon tarina kuten Minna Canthin Anna-Liisa. Rakkaussuhde ei pääse edes alkuun, mutta se on saanut Maijan heräämään kyselemään oman onnensa perään. Maija ei jää hänelle osoitettuun osaan. Hän hankkii itselleen suutarilta uudet varsikengät, mikä ei ole aivan helppoa sekään, ottaa nyyttinsä ja lähtee.
Tänään on marraskuun seitsemäs päivä, pitkän kylmän ensimmäinen päivä. Ojan pientareella kukkii joku hajamielinen pietaryrtti, tuuli nostelee irtonaisia lehtiä. Näen vain paljaat puut molemmin puolin tietä, jota pitkin minä kuljen.
perjantai 7. helmikuuta 2014
Here I come! Haastevastauksia
Sain haasteen Millaista elämää -blogin Millalta. Haasteen tarkoituksena on etsiä blogeja, joilla on
alle 200 lukijaa, ja kasvattaa niiden lukijakuntaa.
1. Jokaisen haastetun
tulee kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Jokaisen haastetun
tulee vastata 11 kysymykseen, jotka haastaja on valinnut.
3. Haastetun pitää keksiä
11 uutta kysymystä haastetuilleen.
4. Haastetun tulee valita
11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa.
5. Kerro, kuka sinut on
haastanut ja kenet haastat.
6. Eikä sitten haasteta
samaa blogia takaisinpäin :)
Voi, miten mutkikasta.
Milla oli vielä laittanut hienoja kuviakin. Minulle nousi ihan suorituspaine
tästä. No, tässä tullaan!
Ensin asioita minusta
1. Ostin muutama päivä
sitten Runo-nimiset huopikkaat Miinan kengästä, heräteostos, niin söpöt, ihan
kuin suunnitellut varta vasten kirjabloggaajalle & horoskooppimerkiltään
kauriille.
2. Halusin pitkään
lastenkirjailijaksi. Yliopistossa huomasin, että sekä englannista että
äidinkielestä oli niin paljon luentoja että toinen piti tiputtaa, ja englanti
voitti.
3. Kannustus englannin
valintaan ja ehkä myös osasyy siihen, että rakastan englannin kieltä, löytyy tästä
vihkomerkinnästä vuodelta 1962 keskikoulun toiselta luokalta, joka vastaa
nykyistä alaluokkien kuudetta luokkaa. Näin se kehu vaikuttaa!
4. Oma laps on laps,
mutta lapsenlaps on lapsukainen. Tuo on joku kansanviisaus. Kuvassa lakkaan
keijun varpaankynsiä. Manikyyyri on jo tehty.
5. Haluaisin kirjoittaa
Raamatusta kaunokirjallisena teoksena, mutta en tiedä, viitsinkö ryhtyä siihen
urakkaan. Rakenne on ainakin vähintään sekava. Eri kirkolliskokousten
hyväksymiä kirjoituksia eri henkilöiltä, sananlaskuja, proosarunoa (rakkauden
korkea veisu), elämänohjeita, historiaa, kirjeitä, mysteeritarinoita, kauhea dystopia
(Johanneksen ilmestys). Onkohan kukaan bloggari kirjoittanut Raamatusta?
6. Kärsin 11-vuotiaasta
pitkälle keski-ikään turhasta painontarkkailusta. Nyt en välitä pätkääkään,
enkä ole yhtään sen pullukampi, vaikka ehkä jopa pitäisi. Stressasin
siis ihan turhaan. Ikä on auttanut paljon muihinkin traumoihin. Minusta on
mahtavaa olla eläkkeellä ja vanheta.
7. Asuin pisimmän jakson
elämästäni, 23 vuotta, Kainuussa, Konstan Pylkerön ja Mooses Pessin sinisten
vaarojen maisemissa. Veikko Huovisen muistopatsaaseen on kaiverrettu Konsta Pylkkäsen ajatus "Ihmisellä on tässä avaruudessa kusiaisen valtuudet".
8. Rakastan kesää.
Melkein luulen, että olen vahingossa syntynyt väärään maanosaan.
9. Minulla oli turvallinen
maalaislapsuus 13-vuotiaaksi asti. Sitten äitini kuoli aivoverenvuotoon ja veljeni
autokolarissa, toinen pikkusiskoni katosi skitsofreniaan ja toinen katosi muuten
vain, isäni mykistyi ja isovanhemmat lähtivät vanhainkotiin.
Minä pakenin Amerikkaan, mahdollisimman kauas kaikesta vaikeasta ja palasin vähän vahvempana. Näistä tapahtumista on kulunut kauan aikaa. Olen varmaan
Selviytyjä!
10. Pidän pilateksesta.
11. Mieheni kanssa
harrastamme kaksistaan vanhuksen ulkoiluttamista.
Nämä meni ihan helposti,
tajunnanvirtana.
Sitten – apua – Millan kysymykset minulle!
Sitten – apua – Millan kysymykset minulle!
1. Lempiautomerkkisi?
Ei mitään väliä, kunhan kuskin vieressä on mukava istua.
2. Lempisuklaasi?
Monet, parhaita pähkinällä ja toffeella täytetyt.
Monet, parhaita pähkinällä ja toffeella täytetyt.
3. Lempimatkakohteesi
kotimaassa?
Helsinki, näyttelyiden vuoksi.
Helsinki, näyttelyiden vuoksi.
4. Lempikohteesi
ulkomailla?
Barcelona, Istanbul ja Berliini - tähän mennessä. Ehkä en ole vielä käynytkään siinä parhaassa. Ja tietenkin kaikki rantalomat: aurinko, meri, hiekka ja iloinen biitsielämä.
Barcelona, Istanbul ja Berliini - tähän mennessä. Ehkä en ole vielä käynytkään siinä parhaassa. Ja tietenkin kaikki rantalomat: aurinko, meri, hiekka ja iloinen biitsielämä.
5. Mihin sellaiseen
paikkaan, missä et ole ennen käynyt, haaveilet matkustavasi?
Etelä-Amerikka kiehtoo. Samoin Australia.
Etelä-Amerikka kiehtoo. Samoin Australia.
6. Ensimmäinen
kirjamuistosi?
Minna Canthin Roinilan talossa. Tämä vastaus saattaa herättää hilpeyttä, mutta totta se on. Huutokauppoja kiertävä romukauppias poikkeili lapsuudenkodissani, koska hän piti niin paljon juttutuokioista äitini kanssa - kuka ei olisi pitänyt - ja toi minulle kasoittain kuolinpesien huutokaupoista huutamiaan kirjoja. Olin silloin paljon alle kouluikäinen.
Minna Canthin Roinilan talossa. Tämä vastaus saattaa herättää hilpeyttä, mutta totta se on. Huutokauppoja kiertävä romukauppias poikkeili lapsuudenkodissani, koska hän piti niin paljon juttutuokioista äitini kanssa - kuka ei olisi pitänyt - ja toi minulle kasoittain kuolinpesien huutokaupoista huutamiaan kirjoja. Olin silloin paljon alle kouluikäinen.
7. Käänteentekevin
kirjamuistosi?
Michel del Castillon Kitara. Se luettiin keskikoulussa. Sain opettajalta kiitosta, koska oivalsin vertauskuvallisuuden. Ihmekös tuo, kun olin harjoitellut Minna Canthilla ja muilla aikuisten kirjoilla nelivuotiaasta.
Michel del Castillon Kitara. Se luettiin keskikoulussa. Sain opettajalta kiitosta, koska oivalsin vertauskuvallisuuden. Ihmekös tuo, kun olin harjoitellut Minna Canthilla ja muilla aikuisten kirjoilla nelivuotiaasta.
8. Kirja, jonka ottaisit
mukaan autiolle saarelle?
Tyhjä, paksu kirja, johon kirjoittaisin itse, jos saisin mukaani myös kynän. Muutoin en tiedä.
Tyhjä, paksu kirja, johon kirjoittaisin itse, jos saisin mukaani myös kynän. Muutoin en tiedä.
9. Kirja, joka on jäänyt
kesken?
Montakin. Koraania olen harpponut.
Montakin. Koraania olen harpponut.
10. Mitä kirjaa
suosittelisit minulle?
Forrest Carterin Pikku Puun kasvatus on eräs suosikkini, lämmin, pieni romaani. Luepas se, Milla!
Forrest Carterin Pikku Puun kasvatus on eräs suosikkini, lämmin, pieni romaani. Luepas se, Milla!
11. Bravuurisi
keittiössä?
Kaikki mummolaruuat: muusi ja lihapullat, makaronilaatikko, mustikkapiirakka.
Kaikki mummolaruuat: muusi ja lihapullat, makaronilaatikko, mustikkapiirakka.
Ja entäs sitten? Vielä 11
uutta kysymystä niille, ketä minä haastan. Jospa tällaisia Jatka lausetta -juttuja.
1. Rakastan ...
2. En pidä
3. Haluaisin
4. Uneksin
5. Pelkään
6. Arvostan
7. Osaan
8. Uskon, että
9. Aamuisin luen
10. Luen parhaillaan
11. Mielestäni paras
aikakauslehti on
Yhdentoista asian haaste
lähtee Kirjanpauloissa -blogin Paulalle ja
Tarinoiden syvyydet -blogin Nina Marille. Ja ei - nyt minä väsähdän ...
hei, napatkaa tämä, kuka tykkää!
Hauskaa kirjaisaa viikonloppua kaikille!