maanantai 2. syyskuuta 2013

Aino Kontula, Opettajan selviytymisoppi. Vinkkejä vanhemmille (2010)

POIKAVALTAINEN LUOKKA
"Mitä jos raiskattais toi ope,
pukitettais oikein kunnolla?"
"Kiitos, minä sanon ja yritän ajaa
aulasta ulos, voitaisiin mennä vaikka meille,
minä ostan kokikset ja possumunkit."
Aamulla herätän teidät,
tarjoilen juustoleipää ja kaakaota.
Lähdetään minun autollani kouluun.
Eikä kukaan myöhästy tänään.


ERITYISOPETUS JA INKLUUSIO
"Homo homo homo!"
"Thäh?"
"Homo homo homo!"
"Sanoiks sä mua homoks?"
"Homo homo homo!"
"Jos sä vielä kerran sanot mua homoks,
niin mä isken sun kallos mäsäks!"
"Istu oikein päin Miska", yritän rauhoittaa
Miskaa.
"Ai onks tää tunti jo alkanu?"
"Istu oikein päin Miska!"
"Kuule ope, mua ei kiinnosta sun tuntis
pätkääkään!"
"Istu oikein päin Miska!"
"Koska tää tunti oikein loppuu?"
"Eihän tämä ole vielä alkanutkaan!"
"No mitä sä sit taas raivoot? Hitler hitler hitler!"
(erään oppitunnin alku)


Nämä kaksi tuokiokuvaa kertovat hyvin suomalaisen yläkoulun elämästä. Ulkopuolisen on vaikea uskoa todeksi niitä keskusteluja, mitä kouluissa käydään. Kirjoittelin itsekin tilanteita muistiin aikomuksenani "tehdä kontulat" ja kirjoittaa kirja kouluelämästä, mutta kun se urakka kolme vuotta sitten oli ohi, halusin  - kuinka ollakaan - ajatella ihan muita asioita ja hävitin kaikki lappuseni. Eihän Kontulakaan heti kirjoittanut. Hän lepäsi peräti neljä vuotta, ja sitten alkoikin kynä suihkia. Ennen selviytymisoppia on julkaistu Rexi on homo ja opettajat hullui. Opettajan päiväkirja (2006), Ei eläinkokeita, käyttäkää mopoja. Oppilaan päiväkirja (2007) ja Herra Rehtori (2009), joka on mielestäni hänen kirjoistaan paras. Herra Rehtori kertoo peruskoulun taustoista ja on tyyliltään erilainen, vähemmän velmu kuin Kontulan muut kirjat. 


Kontula kuvaa koulua ja tilanteita lämpimällä huumorilla, jossa on sopivasti ironiaa. 
No niin, siitä vaan nopsaan oppitunnille! Rehtorikin jo liikehtii levottomasti. Järisyttävät flow-kokemukset odottavat sinua luokassasi. 

Hän käy läpi opettamisen historiaa, koulu-uudistajia, opettaja- ja oppilastyyppejä ja antaa ohjeita riittävän hyvään opettajuuteen.  Vinkkejä vanhemmille -osuus on hyvin pieni, mutta toisaalta koko kirja sopii vanhemmille ja myös lapsettomille aikuisille. 

Opettajien ohjeissa on yksi, josta olen eri mieltä: Et itke vaikka oppilaat yrittävät itkettää sinua. Ei se itkukaan aina pahaksi ole.  Opettajan itku saattaa olla käännekohta ajattelemattoman ryhmän suhtautumisessa häneen, sanon tämän kokemuksesta. Murrosikäisten ryhmä saattaa ryhmäpäätöksellä vihata tai rakastaa, ja kyllä suurten tunteiden ollessa kyseessä opettajankin pitää näyttää tunteitaan.


Kontula on kirjoittanut selviytymisoppinsa kolme vuotta sitten, mutta keskusteltuani nuorten opettajien kanssa, olen huomannut, että jo nyt tarvittaisiin aivan uusia ohjeita. Opettajien elämään on tullut uusia rasitteita, mm. moninkertaiset raportoinnit (kuten lääkäreillä) ja vaatimus käyttää tietotekniikkaa siinäkin mihin se ei sovi. Miten vakuuttaa, että ymmärtää itse paremmin oman aineensa vaatimukset kuin joku virastosuunnittelija?


Blogisteissakin on paljon opettajia. Jaksua teille! Muistakaa, että hyvään tulokseen pääsee monella tavalla. Puhaltakaa yhteen hiileen ja naurakaa paljon opettajainhuoneessa. Nämä loppulauseet ovat siis minun ohjeitani, minun opettaja emerita -tiivistykseni.

8 kommenttia:

  1. Siis onko ylläolevat lainaukset oikeasta elämästä vai Kontulan teoksesta??? Minusta sanailut täyttänevät useita kriteereitä ryhtyä jatkotoimiin, jopa juridisiin.

    Opettajille ja vanhemmille suosittelen opusta "Heikki Suopohja – Lauri Liusvaara: Oikeudellinen vastuu opetustoimessa" kertoo opetustoimen pelisäännöt ja myös vahingonkorvaustilanteet.

    VastaaPoista
  2. Lainaukset ovat Kontulan teoksesta ja uskon, että paljolti oikeasta elämästä. Minua ne eivät yllätä. Paljon on puhuttu meidän nerojen (Pisa-tulokset!)oppilaittemme huonosta käyttäytymisestä eikä syyttä. Luokissa on levotonta, ja silti parhaillaankin osa kouluistamme lomauttaa opettajia, jolloin tällaiset Miskan tapaiset oppilaat ovat luokassa ilman aikuista työskentelemässä "omatoimisesti" tai "tekemässä ryhmätöitä" taululla olevien ohjeiden mukaan. Tähän sopii lainaus kirjasta:"Me kaikki haluamme kauniita, terveitä ja älykkäitä lapsia, mutta voimme saada rumia, sairaita ja tyhmiä."

    VastaaPoista
  3. Deekoo, vieläkin selvennän. Minusta nuo lainaukset ovat hauskoja, koomisia. Jos tuossa raiskausuhittelussa on vanha operouva ja hänelle tutut rakkaat hunsvotit, niin se on heidän keskinäistä leikinlaskuaan, ei sen kummempaa. Oppilaat eivät pääsääntöisesti käyttäydy arvokkaasti ja kunnioittavasti opettajiaan kohtaan. Samanlainen kielenkäyttö on muuallakin nähtävissä eikä koulu voi olla muusta maailmasta erillinen saareke.
    Toisessa lainauksessa on selvästi tavallista lyhytjännitteisempiä tyyppejä, jotka estävät enemmistönä olevoien rauhallisempien oppilaiden työnteon.

    VastaaPoista
  4. Minusta kiusaaminen ja törkeyksien huutelu on koulussa vakavampi ongelma, kuin Opettaja-lehden nostama oppilaan energiajuoma. Oppilas voidaan poistaa luokasta energiajuomineen, eli takavarikkoa ei pidä eikä saa tehdä, mutta huutelu ja kiusaaminen on vaikeampi ongelma, joka vaatisi kunnon puuttumista. (olen ollut opettajana mm. yläasteella, vaikka en juuri nyt en toimi opettajana, työelämässä kuitenkin)

    VastaaPoista
  5. Näinhän se juuri on, mutta miten se tehdään? On olemassa kouluja, joissa tällaisia törkeysongelmia ei juurikaan ole ja toisia joissa on, vaikka miten paljon puututtaisiin. Kontula on tehnyt elämäntyönsä Suomen suurimmalla yläkoululla Raisiossa. Itse olin sillä toiseksi suurimmalla parikymmentä vuotta maaseudulla ja sen jälkeen keskikokoisella tehdaskaupungin yläkoululla. Jälkimmäisessä oli hankalampia oppilaita. Syitä voi analysoida.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä.
      ***
      Pahimmissa kiusaamistapauksissa ei ainakaan auta se, että niihin ei puututa.
      ***
      Usein kiltit ja ahkerat oppilaat joutuvat koville peruskoulussa, muut voivat vielä kiusata, ja stipendejä jaetaan tsemppihengessä niille, jotka skarppaavat ysin keväällä ja ne unohdetaan, jotka ovat opiskelleet siivosti yhdeksän vuotta ja kärsineet enemmän tai vähemmän muiden häirinnästä sekä oppitunneilla että välitunneilla, koulumatkoilla ja myös lomilla.

      Poista
  6. Minustakin kiusaamiseen pitää puuttua vahvasti aina kun huomaa, koska juuri hiljainen hyväksyntä mahdollistaa kiusaamisen jatkumisen.

    Mutta on olemassa myös pieni joukko oppilaita, jotka kiusaavat väittämällä olevansa kiusattuja, samoin kuin on olemassa vääriä insesti- ja pedofiliayytöksiä.
    On myös "kiusattuja" oppilaita, jotka eivät vain kestä yhtään mitään, vaan terrorisoivat ryhmän toimintaa mimosamaisuudellaan. Nämä oppilaat tarvitsisivat jotain voimaantumisterapiaa, koska muuten he houkuttavat kiusaajia puoleensa. Kontula puhui jossain keskusteluohjelmassa tästä mainiten, että kiusatuissakin voi olla vikaa ja sai osakseen melkoisen viharyöpyn somessa. Pitkään työssä ollessa näkee kaikenlaista ja huomaa, että asiat eivät ole vain mustavalkoisia.

    VastaaPoista
  7. Enpä malta olla kertomatta, että Kouvolassa kaikki opettajat lomautetaan niin, että puolet koulun opettajista on lomautettuna 8 - 12.8.ja toinen puoli 27.8. - 4.9. Vanhemmat kirjoittavat turhautuneina paikallislehden tekstiviestipalstoille, miten koulupäivä koostuu neljästä perättäisestä videoelokuvasta ja miten oppilaat leikkaavat hiuksia toisiltaan ym. kohellusta. Yksi opettaja "valvoo" kahta, jopa kolmea luokkahuoneellista oppilaita, joita normaalisti ei saa edes laittaa ilman valvontaa yksin käytävään rauhoittumaan. Eräs rehtori myönsi vapaita syystä, että koulussa ei anneta opetusta, mutta hänen piti perua ne. Ihmettelen, miten vanhemmat uskaltavat lähettää lapsensa kouluun tässä tilanteessa. Ehkä heillä ei ole muuta vaihtoehtoa.
    Näin ovat päättäjät päättäneet! Ja näin tapahtuu ainakin kymmenessä kunnassa ja toinen kymmenkunta harkitsee.

    VastaaPoista