![]() |
Kouvolan kävelykatu Manski 24.02.2024, Kuva: Ume |
Olen tässä flunssanuhjuisena miettinyt. Kaikkea.
Ilahduin, kun huomasin, että Olli-Pekka Tennilältä on julkaistu kirja, joka minulla on lukematta, Lemmonommel. Pidin niin kovasti Tennilän aiemmin kirjoittamista Yksinkeltainen on kaksinkeltaista ja Ontto harmaa. Luen niitä aika ajoin uudelleen. Ja Lemmenommel on nyt yöpöydälläni, hyvänä päivän lopettajaislukemisena.
Tässä Tennilän miete asioista:
Eräät asiat ovat liian suuria, jotta niitä voisi havainnoida. Toiset taas ovat liian mitättömiä, jotta niitä voisi tarkastella. Niin ikään ovat toiset asiat liian valtavia, jotta niistä voisi puhua mielekkäästi, kun toiset asiat taasen lankeavat kohtaan, jossa niistä puhuminen olisi tuskin luontevaa tai edes mahdollista niiden mittaamttoman mitättömyyden tähden.
Olen miettinyt nykyistä maailman tilaa ja poliittisia asetelmia.
Tällä hetkellä maailman suurvaltoja hallitsevat henkilöt, joille mikään ei ole arvokasta ja kaikki on kaupan. Se on tyhmää, ja se huolestuttaa minua.
Kun sivistys rapautuu arvostuksen puutteessa, niin missä on turvapaikka niille, jotka eivät viihdy ilman kulttuuria?
Olen miettinyt myös somemaailmaa ja yhteydenpitoa sen välityksellä.
Onko siinä jotain parempaa, että ajatuksia jaetaan somealustoilla kuin siinä, että niitä kirjoitettiin päiväkirjaan ja kirjeissä ystäville, yhdelle kerrallaan? Sen ajan kirjeisiin vastattiin harkiten ja pitkästi. Nyt paljolti vain lukaistaan kaikkea ohi lipuvaa, keskittymättä, ja siinä kaikille kirjoittaessa ne oikeat yhteydenpidot tahtovat jäävät pitämättä. Sama koskee kuvavirtaa. Miten rakkaita ovatkaan vanhat albumit, joihin on ikuistettu hetkiä perheen ja ystävien kesken. Ne hetket ovat säilyneet, mutta mitä säilyy digikuvien ajalta?
Runsautta, josta tärkeä ei erotu, kaikkea liikaa.
Jos laskee seuraajiensa ja tykkäystensä määrää, niin pettää itseään. Mitä väliä sillä on, miten paljon jotkut algoritmit piipahtavat omilla tileillä? Minunkin blogissani on viime aikoina ollut joinain päivinä 5000 vierailua Singaporesta. En hetkeäkään kuvittele, että nämä olisivat ihmisiä, joita blogin kuva kiinnostaa niin paljon, että he käännättäisivät tekstin englanniksi, mandariinikiinaksi, malaijiksi tai tamiliksi.
Tiedän, että en tajua kaikkien uusien alustojen koko ideaa. Blogin idean ymmärrän, minullakin täällä oma rakas yhteisöni, mutta nämä nopeammat, Instat, TikTokit ja muut... Olenko kuvitellut niistä liikaa, vai onko niillä enemmän merkitystä joillekin muille?
Filosofi Senecan nimiin on kirjattu ajatus "Joka on kaikkialla, ei ole missään". Se tuntuu kertovan meidän aikamme somesta, mutta mistä se mahtoi kertoa aikanaan?
Ja nyt juolahti mieleeni, että osa tämän tekstini lukijoista ei ole elänyt aikaa ennen somea eikä ymmärrä, mistä minun nostalgiassani on kyse. Miksi kaivata jotain hitaampaa ja hankalampaa?
Luin pari hyvää kirjaa. Ne valikoituivat luettavakseni paristakymmenestä kirjastosta lainatusta. Olen käynyt ikääntyessä yhä valikoivammaksi lukemiseni suhteen.
Jenny Tinghui Zhangin 2022 ilmestynyt romaani Four Treasures of the Sky kuuluu parhaimpiin esikoisteoksiin, mitä olen lukenut. Kirjaa ei ole vielä suomennettu.
Kirja kertoo kiinalaisten kovasta kohtelusta 1800-luvun lopun USA:ssa. Amerikankiinalainen Zhang oli kuullut työmatkalla Idahossa käyneeltä isältään siellä tapahtuneesta viiden kiinalaisen siirtolaisen hirttämisestä. Isä oli pyytänyt tyttäreltään, voisiko tämä selvittää, mitä oli tapahtunut. Tietoa tragediasta ei ollut hirttopaikan merkinnyttä kylttiä enempää, sekin jo varastettu siihen mennessä kun tytär muutama vuosi myöhemmin ryhtyi keräämäään materiaalia kirjaansa, mutta samanlaisia tapauksia löytyi paljon, ja niin hän kehitteli taustatyönsä pohjalta fiktiivisen kuvauksen erään Lin Daiyn elämästä.
Daiyn tarina lähtee kiinalaiselta torilta ja hänen on elämänsä aikana naamioiduttava monta kertaa. Daiysta tulee Feng, Peony ja lopuksi Jacob Li.
Norjalaisen Nina Lykken kolmas teos Emme ole täällä pitämässä hauskaa on todella hauska kirja. Lykke on harvinainen huumorin taitaja. Hänen kirjansa on purevaa yhteiskuntasatiiria, jossa sivallellaan juuri niitä asioita, joiden vähäisestäkin arvostelusta nykyään leimataan helposti äärioikeistolaiseksi tai juntiksi: metoota, kulttuuripiireissä vallitsevaa kaksinaismoralismia, autofiktiota, kaiken seksuaalistamista ja ylemmän keskiluokan turhamaisuutta.
Vanheneva kirjailija Knut A. Petterson on kirjoittanut Kuuluisan Kirjansa parikymmentä vuotta sitten ja tietää, että hänet kutsutaan esiintymään kirjallisuustapahtumiin vain, jos joku on perunut osallistumisensa. No, sellaiseen hän nyt on menossa ja kaiken lisäksi haastateltavaksi yhdessä kahden henkilön kanssa, nuoren naiskirjailijan, joka on tehnyt hänestä autofiktiossaan seksuaalisen saalistajan ja entisen vaimonsa uuden miehen kanssa, joka on vienyt häneltä paitsi vaimon myös pojan.
Knut ei voi sietää "todellisuuskirjallisuutta", joka hänestä on genreistä vilpillisin. Se ei kunnioita edes edesmenneitä, joilla ei ole enää mahdollisuutta puolustautua. Laiskat kirjailijat muokkaavat heidän elämäänsä mieleisekseen sen sijaan, että keksisivät hahmonsa itse. Knut on vihannut tätä lajia jo paljon ennen kuin Todellisuuskirjailija kirjoitti hänestä. Tämä aggressiivinen, sanavalmis nainen kuvasi itsensä säikyksi neidoksi, joka joutuu miespedon lääppimäksi. Knut on koko elämänsä lähestynyt naisia arasti ja koittanut väistellä kohteliaaasti liian innokkaita. Näin Knut tietää asioiden olevan, eikä ole koskaan luullut eikä kuullut itsestään muuta.
Todellisuuskirjailijan valheita julkaistaan kirja toisensa perään ja ne myyvät, mutta Knutin innostuneena esittelemä kirja-aihe teilataan kustantamossa, koska hän on väärä henkilö kirjoittamaan norjanpakistanilaisesta homosta.
Knut vaeltelee kirjallisuustahtumassa ärsyyntyneenä alkoholia siemaillen ja kostoa hautoen. Miksi enää ei osata pukeutua, hotelliaamiaisellakaan ei saa olla rauhassa, kun joka puolella esitellään perseitä treenitrikoissa. Tapahtuman ohjelma ja esiintyjät ovat kuin parodiasta ja silti kaikki hyvin tunnistettavia. Eräs tilaisuuden alustajista ei puhu luentonsa aiheesta, jonka vuoksi ihmiset ovat tulleet häntä kuulemaan. On muodikasta vaihtaa aihetta ja puhua pinnalla olevista teemoista. Pettynyt yleisö tyytyy, koska pitää olla avarakatseinen.
Pitää myös osata olla provosoiva. Oikealla tavalla.
Tietenkin yleisö on Todellisuuskirjailijan puolella.
- Minä kirjoitin oman totuuteni. Oman totuuteni. Ja minulla on täysi omistajuus omaan totuuteeni.
- Kaikkea kanssa. Kuka tahansa voi puolustella ihan mitä tahansa sanomalla noin. Jos te jotka kirjoitatte niin kutsuttua todellisuuskirjallisuutta edes pitäytyistte todellisuudessa, niin hyvässä kuin pahassa. Mutta ettehän te niin tee. (- -)
Todellisuus ei ole johdonmukainen, se sisältää aivan liian paljon turhaa roinaa, joka ei sovi kertomukseen ja joka täytyy siksi jättää pois, ja sitten sen tilalle tarvitaan jotain muuta ja se muu meidän täytyy keksiä, se meidän täytyy sepittää, aivan kuten tuo tuossa on sepittänyt minut ja minun käyttäytymiseni ja silti käyttänyt minusta koko nimeä.
Muuttuuko mikään? Kuullaanko Knutia? Haukotteleeko Todellisuuskirjailija todellakin Knutin puhuessa? Onko juontaja tyytyväinen - niin aitoa keskustelua! Saako media uuden lihapalan kaluttavakseen?
Aurinko paistaa, ihmiset ja eläimet kävelevät kaduilla ja jalkakäytävillä, poikkeavat välillä myymälöihin.
Infrastruktuuri. Kaikki on liikkeessä, kaikki toimii.
Mutta Pelastusarmeijan kirpputorin edessä on kyltti.
Kaikki kirjat ilmaiseksi!
vaikka voisi rehellisyytensä puitteissa ajatella toisinkin.
Niin ideat eivät ole meidän.
Me olemme ideoiden.
Suodatamme kohinan ja ajattelemme,
Millä tolalla asiat ovat suuressa maailmassa, sodan uhasta näkee otsikoita, maailman mahtivaltion johtajalla ei ole kunnioitusta, elämöi siellä ja uhoaa.
VastaaPoistaRauha on iso sana, kun se vielä olisi totta jonakin päivänä.
Somessa en ole eikä kiinnosta, kuulun ikäpolveen joka kasvoi 60 - luvulla, tuntuu että ennen monet asiat oli paremmin.
Maailma on todellakin mullistuksessa. Trump ja Putin pyrkivät tekemään Euroopan maista alusmaitaan. Pelottava tilanne.
PoistaSome jakaa ikäluokkia ikävästi tänä päivänä. Lasten kasvatus on paljon vaikeampaa kuin ennen juuri somevaikuttajien takia.
Hyvää pohdintaa, kuten aina. Kyllä Seneca oli meedio. Jäin myös pohtimaan, mitä hän on voinut tarkoittaa. Yleistä säntäilyä paikasta a paikkaan b?
VastaaPoistaMietinyös miksi Insta on niin suosittu. Kuvienko takia? TikTokiin en ole koskaan mennyt, enkä mene. Jokin raja. Luulen, että blogit tulevat vielä takaisin. Ihmiset kyllästyvät sykintään. Siinä kohtaa voi onnellisena paukutella henkseleitään, että me emme koskaan lähteneet. :D
Niin. Ja ehkä myös sitä, mihin ryhmään sitoutuu.
PoistaHäntä aiemmin elänyt antiikin ajan filososfi ja tiedemies Aristoteles kuuluu sanoneen seuraavasti:"Ystävien paljous merkitsee ystävien puutetta." Omat kuplansa silloinkin. Ihminen ei ole paljon muuttunut, vaikka tekninen maailma on muuttunut paljon.
Noissa alustoissa on varmaan yksi idea se, että siellä ollaan esillä ja toivotaan, että sieltä löydetään - johonkin, esim. tv-ohjelmaan tai kirjoittajatyöhön, josta saa palkkaa.
Ihmiset menvät sinne, missä muutkin ovat. Olen vähän katsellut Instassa, mutta pidän blogia kirjoitusalustana niin paljon parempana. En tajua, miksi niin monet bloggarit ovat jättäneet blogimuodon kokonaan ja vaihtaneet Instaan. Eivätkö he tykkääkään kirjoittaa?
Joo, kiva että sinäkään et ole lähtenyt, Esmeralda! :)
Minä luulen, että blogit eivät tee uutta tulemistaan. Lukevien ihmisten määrä vähenee entisestään. Olen paljon keskustellut siitä, että nuoriso ja nuoret aikuiset lukevat niin vähän. Heille videot ovat tapa hankkia tietoa ja viihdettä.
PoistaKirjoittaminen vie huomattavasti enemmän aikaa kuin kuvan tyrkkääminen Instaan. Menin Instaan reilu 10 vuotta sitten. Jossain kohtaa oli sellainen Instan kulta-aika, jolloin algoritmit valitsivat minulle hyvin sopivaa sisältöä ja tutustuin mielenkiintoisiin ihmisiin. Sittemmin algoritmit ovat muuttuneet niin, että pienet tilit eivät saa näkyvyyttä ja suosittuja julkaisuja näytetään koko ajan. Tämä on johtanut minusta myös vuorovaikutuksen vähenemiseen. Jaksan vielä hengailla siellä vanhojen tuttavien vuoksi. Ennen sain sieltä paljonkin matkailuinspiraatiota, mutta nyt sekin on kansainvälisten matkailuinnokkaiden instatuttavien varassa. Olen kahta seuruetta avustanut Suomen matkan suunnittelussa, sitten olen kaksi matkailijaa tavannutkin.
Kiitos, kun jaoit kokemasi!
PoistaAikaahan nämä someyhteisöt vievät, ja jos viettää niissä paljon aikaa, niin tuloksena on usein vain se, että aikaa on kulunut enemmän kuin olisi halunnut. Sitten saatetaan tuskitella, että ei ole aikaa lukea/ tavata ihmisiä/ ulkoilla/ laittaa ruokaa jne.
Sanotaan, että lasten on hyvä pitkästyä välillä, koska silloin he alkavat käyttää luovuuttaan. Sama koskee aikuisia, erityisesti aikuisia, koska joutilaisuudessa he alkavat keksiä tehdä jotain yhdessä lastenkin kanssa, jotain itse järjestettyä.
Saa nähdä blogien kanssa. Nämä kuuluvat hitaaseen elämään.
Joo, tuo ajan kuvitteellinen vähyys (siis priorisointi) johtaa varmaan monella aiemmin blogia kirjoittaneella siihen, että tykittää jatkossa nopeammin ja napakammin Instaan, joka tarjoaa algoritmillista aivokarkkia. Siellä tulrr ehkä enemmän viestejä heti, jos on tullakseen, mutta kaikki ne vabhat jutut unihtuvat uutisvirtaan. Kun taas blogitekstejä saatetaan kukea vuosuen päästäkin. Minustakin blogi on yliveto kirjoituskanava, ainakin heille jotka eivät ensisijaisesti etsi seuraajia vaan käyttävät kirjoittamista ajattelun prosessointina.
PoistaHienosti taas kännykällä kirjoitettu, douze points!
PoistaLuin ohi virheiden ja vasta tuo lisäkommenttisi sai minut huomaamaan virheet.
PoistaNopea tyydytys tykkäysten muodossa, joo. Se on kyllä Instan vetovoimaa, mutta niin katoavaa. Blogissa näkyy ja pysyy koko kirjoitushistoria.
Kylläpä tuli taas ajattelemista kirjoittamistasi merkinnöistä. Esimerkiksi käsite "todellisuus". Sehän ei ole ihmisten suussa absoluuttinen vaan hyvinkin muuntuvainen.
VastaaPoistaSomemaailma - eilen juuri selitin yhdelle ihmiselle miksi en halunnut olla WhatsAppissa. Hän selitti minulle miksi hän halusi olla siellä. Hyväksyimme toistemme selitykset 😀 Ennen kaikkea kannattaa perustella itselleen mitä haluaa ja mitä ei halua ja tehdä itselleen sopivat valinnat.
Juuri niin. On tehtävä valintoja, kun ei yksi ihminen voi olla kaikkialla. Eikös älypuhelimia mainostettukin silloin aikanaan tyyliin "kaikkien kanssa kaikkialla kaiken aikaa".
PoistaWhatsapp-ryhmät jonkin asian ympärille perustettuina ovat käteviä, mutta valintaa on tietysti niissäkin tehtävä. Eräs tuttu kertoi, että hänelle vanhasta koulukaveriryhmästä on tullut ihan rasite ja pelkkä velvollisuus. Liian tiheää viestintää ja epäkiinnostavia aiheita, mutta ei osaa jäädä poiskaan.
itse olen vain perhewhatsappeissa, joissa viestitellään, kun siltä tuntuu.
Todellisuus. Olispa kiehtovaa kokea joskus hetki toisen henkilön silmin.
Nina Lykken kirja kuulostaa herkulliselta. Kiitos vinkistä!
VastaaPoistaNina Lykke on humoristi parhaasta päästä. Tämä oli minusta vielä hauskempi kuin hänen edelliset romaaninsa.
PoistaVarmasti pitäisit myös niistä. 'Ei, ei ja vielä kerran ei' ja 'Kohonnut riski' ovat molemmat satiireja keski-ikäisten ihmisten kipuilusta.
Syvällisiä ja syvällisesti pohdiskelet. Yleensä, mitä on lukenut ja/tai kuullut saa aikaan sen, että pohtii mielessään tai keskustelukumppanin kanssa. Tavallisemmin meillä keskustelu viriää päivän uutisista. Niissä onkin sulattelua, ne ovat olleet pahaenteisiä viime aikoina.
VastaaPoistaMInä olen pysytellyt vakaasti blogilaisena. Pieni sivuhyppy oli kerran facebookin, mutta unhossa jo. Kirjoitan myös etanakirjeitä edelleen, vaikka harvakseltaan. Tosin huomaan, että kädenharjoitusta pitäisi tehdä kirjoittamalla käsin päivittäin. Kirjoituskäsialani on surkeaa.
Mutta on niin paljon muuta mielenkiintoista päivissä, ettei aika kaikkeen kivaan riitä perusarjen pikkuhommien lisäksi.
Joskus ihmettelen, miten ihmeessä ehdit lukea niin paljon. Tietenkin lukunopeus ja luetun sulatus kehittyy.
Nytkin flunssanuhjuisena lukenut, vaiko vain pohdiskellut vasta lukemiasi?
Palindromi Lemmenommel on kiinnostava jo sanana, mutta lisänä tietysti, mitä kerroit kirjasta.
Todellisuuskirjallisuutta vierastan, jos tällä tarkoitetaan elämäkerrallisia teoksia. Jostain syystä kartan ne tyystin.
Lykke tarkoittaa varmaan ns autofiktiokirjallisuutta, joka on päiväkirjanomaista omasta elämästä kertomista, jossa on osa totta ja osa muunneltua.
PoistaPäähenkilö Knut harmittelee myös biofiktioita, joissa tunnetun henkilön ympärille kehitellään elämä, tapahtumia ja sävyjä, joiden ei tarvitse pitää paikkaansa. Minustakin tämä genre on omituinen - kai sen ajatellaan myyvän hyvin.
Ehdin lukea, koska elämäni on niin helppoa. Kerrostaloasunto ja kaikki palvelut lähellä. Nyt on hiihtolomalainen vieraana, mutta katsoo parhaillaan jotain televisiosta. Kohta lähdemme räntäsateeseen ulos, koska kyllä ulkoilla pitää, säällä kuin säällä.
Olen Facebookissa, laiskahkosti, koska monet ystävät ja tutut kertovat uutisiaan siellä. Kirjoitan myös sitä kautta joskus pitempiäkin kirjeitä.
Postissa minun tulee lähetetyksi vain postikortteja, ei kirjeitä. Valitettavasti käsialani on mennyt niin huonoksi, että olen luopunut paperikirjeistä.
Päivän uutisissa on toden teolla pahaenteisyyttä. Trump näyttää toimivan Putinin hyväksi. Mistä hän joutuu maksamaan? Kiristyksen uhri? Oli kauheaa seurata, miten hän ei kohdannut Zelenskyitä asianosaisena omassa asiassaan vaan kuin jonain, joka piti muodon vuoksi tavata.
PoistaVenäjä ei kait ole ihan hyvän hyvyyttään ajanut trollikampanjoinnilla Trumpia presidentiksi. Hänestä on heille hyötyä. Toimittajat ovat pitkään epäilleet, että nuori liikemies Trump USA:sta johdateltiin pitämään missikisat Moskovaan 80-luvulla tarkoituksena saada hotellihuoneen tapahtumista kiristysmateriaalia. Venäläisethän asensivat kameroita tässä tarkoituksessa jopa Viru-hotelliin Tallinnaan.
PoistaMiksi republikaanien järkevä siipi ei asetu laajoin joukoin vastustamaan trioa Trump - Musk - Vance? Onhan heillä kuitenkin vielä toimivat instituutiot (ei ehkä kauaa). Entä maanlaajuiset mielenosoitukset, kuten aikanaan Vietnamin sotaa vastaan?
Ihanat kirjojen nimet Lemmenommel, Yksinkeltainen on kaksinkeltaista. Oikein mellevät hyvänmielen nimet.
VastaaPoistaOlli-Pekka Tennilällä kaikki teksti on loppuun asti harkittua ja pelkistettyä, niin nuo nimetkin. Lemmonommel siis, ei lemmen.
PoistaTuossa Yksinkeltainen on kaksinkeltaista -kokoelmassa tekstinsirut, joiksi Tennilä ajatelmiaan kutsuu, ovat selittämättömällä tavalla surumielisen kauniita. L-muunnokset luovat hienoja uusia merkityksiä.
"Kieli koostuu vilheistä. Miten ne pylkii
eloon toisistaan."
"Jossain kohtaa multuu elon kehä.
Maan kieltoliike on hidas käännös."
Lukihäiriö näemmä iskenyt. Lempo taitaa olla paholainen.
PoistaKäsiala ei pääse heikkenemään niin nopeasti, kun kirjoittaa päiväkirjaa. Sitähän ei tarvitse kirjoittaa joka päivä, mutta kuitenkin säännöllisesti. Siitä tulee aika meditatiivista, kun oikein keskittyy mahdollisimman huolelliseen käsialaan. Hidastuu vielä entisestään se kirjoittaminen. Saa sitten jälkeenpäinkin hyvin selvää :)
VastaaPoistaTekee kovasti mieli kokeilla tuota sinun ehdottamaasi hidastamista käsin kirjoittaessa. Kirjoitin nimittäin juuri onnittelukortin ystävälle oikein keskittyen ja hidastaen, ja yllätyin tuloksesta, tuli niin nättiä vanhaa kaunoa. Minähän pystyn, kun tahdon.
PoistaOlen tottunut söhertämään nopeasti kauppalappuja ja muutaman sanan ajatuksia kirjoista, enkä aina saa niistä selvää. Päiväkirjakalenteriini koitan kirjoittaa vähän selkeämmin, mutta siihen ei mahdu kuin pari lausetta.
Vanha kunnon päiväkirja... kiitos ideasta!