lauantai 1. helmikuuta 2020

Jakamattoman ihmisarvon puolesta Helsingissä 1.2.2020




Jokainen meistä on varmaan todennut ilmapiirin muuttumisen yhteiskunnassamme. Puhe on entistä raaempaa ja loukkaavampaa. Ilmiöt kuten ala-arvoinen nimittely ja loukkaaminen, varsinkin somessa, uhkakuvien kehittely ja levittäminen, asioiden vääristely, syntipukkien osoittelu, uhriksi tekeytyminen valheiden avulla (tapahtunut jo tämänpäiväisen tapahtumankin raportoinnissa toisaalla) ja voiman tunnossa pullistelu ovat pahaa enteilevää oirehdintaa. Kun tätä tapahtuu, me toivomme, että se loppuisi, mutta se ei vain lopu itsestään.

Joulun aikaan tapahtui sellaista, mikä sai muutaman ihmisen aloittamaan liikkeen hyvien arvojen lisäämiseksi. Jotkut röyhkeät ryhtyivät jahtaamaan vankileiriltä Syyriasta Suomeen tuotua kahta orpolasta ja heidän hakijoitaan levittäen heidän kuviaan ja nimiään joukkovihan kohteiksi somessa. Näinkö pitkälle on menty? Tästä tyrmistyksestä syntyi Silakkaliike sisarliikkeenä Italian Sardiineille. Parvikalan valitseminen kansanliikkeen tunnukseksi kertoo yhteisöllisyydestä. 




Silakkaliike on kerännyt facebookissa jo yli 28000 jäsentä ja samaa mieltä olevia on tietenkin paljon muitakin. 

Liikkeen periaatteita ovat jakamaton ihmisarvo, luonnon kunnioittaminen, tieteen arvostus, yhdenvertaisuus ja syrjimättämyys.  
Erään tämänpäiväisessä Silakkaliikkeen tapahtumassa näkemäni kyltin teksti Sivistys-Suomi ilmaisee nämä periaatteet hyvin.



Fishmobiksi nimetty tapahtuma oli Kansalaistorilla. 
Kiasman kulmalle oli kokoontunut muutamia Odinin sotureita häiritsemään voimakkailla äänentoistovälineillään tapahtumaa. Heidän vastineensa Ei rasismille -iskulauseille oli huuto Silakat uuniin. 



Minä niin toivon, että tämä vihahuutelu loppuisi ja ihmiset osaisivat elää yhdessä toisiaan kunnioittaen. En ymmärrä, miten joillekin vihan ilmapiiri on niin tärkeä, että he asettuvat  vastajoukoksi niille, jotka pyytävät ilmapiirin parannusta ja korostavat normaalin, rauhallisen, sivistyneen kanssakäymisen  tärkeyttä.

Me ihmiset olemme toistemme ympäristö. Tämä on filosofi Esa Saarisen lause, jonka löysin vuoden hotellissa asuneen, hotellin kanssa yhteistyötä sosiaalisen median kanavillaan tekevän nuoren miehen haastattelusta. Hänelle oli kirkastunut vuoden aikana, mikä elämässä on tärkeintä. Se on vastuu siitä, miten toisiamme kohtaamme. 
Me voisimme olla ympäristönä toisillemme vihanta puisto eikä taistelukenttä, eikö vain? 


25 kommenttia:

  1. Taputan paitsi silakoille myös sinulle, koska otat ja otatte kantaa ihmisarvoisen käyttäytymisen ja toiminnan puolesta. Liityn ajatuksissani samaan porukkaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Lissu!
      Tämän liikkeen olemassaolo tuo toivoa siihen, että pahantekijöille löytyy vastavoimia ja jarruja, niin ettemme ajautuisi populistijohtoiseksi valtioksi.

      Kovasti noita ääriryhmiä sieppaa se, että isänmaallisia symboleita, Maammelaulua, leijonaa, sisua ja Suomen lippua ei anneta yksinomaan heille, isänmaallisiksi itsensä nimenneille.

      Tässä yhteydessä huomaa selvästi, miten alkeellisin mustaamiskenoin viharyhmät toimivat.
      Silakkaliikkeen aloittaneen henkilön perheestä on kehotettu tekemään tekaistuja lastensuojeluilmoituksia ja niitä on myös tehty. Sosiaaliviranomaiset ovat tietenkin ymmärtäneet tilanteen.
      Eilisessä tapahtumassa seisoi mukana eräs äärioikeistolaisissa ryhmissäkin toiminut poliitikko, joka kuvasi kännykällään ihmisiä. Seisoin aivan hänen lähellään. Kaikki oli rauhallista ja ystävällistä. Mietin, onko tämä henkilö kääntänyt kelkkaansa vai onko hän valmistautumassa puhuman lavalla tai muunneltuun totuuteen somessa. Kun hän ei saanut videoilleen mitään epäilyttävää, hän julkaisi facessa oman puhuvan päänsä kertomassa, miten häntä oli sorrettu, valutettu päälle vettä sateenvarjoista ja estetty kuvaamasta ja että lavalta oli jaettu ihmisiä kertomalla, että tuossa vieressä eduskuntalossakin on erään puolueen jäseniä jouduttu asettamaan syytteeseen vihapuheista. Sehän on totta! Kun kansanedustaja alkaa nimetä ihmisiä karsittaviksi vieraslajeiksi, me olemme jo samalla tiellä kuin monet kansat ennen kansanmurhia. Eduskunta on paikka, jossa viimeisenä kuvittelisi kuulevan tällaista puhetta.

      Poista
    2. Onpa järkyttävää, miten ihmiset ovat valmiita valheisiin mustatakseen ihmisten maineet.
      Minusta oli todella ikävää seurata populistien ja äärioikeistolaisten joukkohysteriaa niiden kahden orpolapsen hakemisen aikoihin. Nykyistä politiikkaa, mutta inhottavaa vihapolitiikkaa, ja se näkyy jatkuvan Pekka Haaviston ajojahtina koko kevään.

      Poista
    3. Näin on ja pahemmaksi näyttää menevän.
      Eräs poliisia nimitellyt selitti juuri, että sananvapaus tarkoittaa sitä, että saa sanoa ihan mitä vain ja virkavalta sitten päättää, mikä menee yli. Hän ei siis ymmärrä, että on muitakin oikeuksia kuin sananvapaus (jonka hän on ymmärtänyt väärin). Ihmisen kunniaa ei saa loukata eikä tunkeutua hänen yksityiselämäänsä. Kiihotus kansanryhmää vastaan on asia, johon on jouduttu puuttumaan vähän väliä. Siis kaikkeinko korkeimpana on vapaus syytää suustaan loukkauksia!

      Pekka Haavisto presidenttinä on joidenkin agendassa vastustettavava asiana numero 1, siitä kaikki mahdollinen kiusanteko.

      Poista
  2. marjatta

    olen nähnyt juutuubeja näistä raivokkaan sivistymättömistä reformi-studion aktioista. reformihenkilöt ovat videoimisineen hyvinkin tuttu näky erilaisissa mielenosoituksissa.

    tällainen trollaukseen ja stalkkaukseen perustuva sosiaalinen teatteri perustuu tietoiseen ärsyttämiseen, provosointiin ja pelleilyyn.

    "me ihmiset olemme toistemme ympäristö." totisesti! pelkästään tämän tosiasian takia pitäisi lopettaa se oman sisäisen perkeleensä kanavoiminen ja muu tylyttämiskulttuuri. maailmanyhteisö on supistunut pieneksi, ja kaikki riippuu kaikesta.

    kuulin tänään radiossa ihanan sanan: äärimaltillisuus. haluan sen porkkanaksi keppini nokkaan.

    meri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, meri! Samoin minä.

      En ollut tiennyt mitään tällaisesta Reformi-Studiosta, näiden "tutkivien toimittajien" nimiä olin kyllä kuullut. Huh huh.

      On myös uusi Toimittajaliitoksi itsensä nimennyt ryhmä, jonka perustajina on Johan Bäckman ja MV-julkaisun väkeä. He ottavat vastaan kaikenlaista soopaa keneltä vain ja julkaisevat sitä.
      Oikeilla toimittajilla on Journalistiliitto, mutta se ei kaikille riitä. Pitää saada "vaihtoehtoisia totuuksia".

      Ihmiset eivät ilmeisesti enää välitä siitä, mikä on totta.

      Katselin eilisestä tapahtumasta kuvatun 36-minuuttisen videon, jossa näkyi kaikki. Tilaisuus ei ollut sen pitempi, koska satoi. Kuvaan osui aika usein mainitsemani uhriutumistempun tehnyt, tilaisuuden luonteesta valehdellut poliitikko ylhäisessä yksinäisyydessään. Joka katsoo sen, niin huomaa, ettei kukaan huomioinut häntä, saati häirinnyt. Yhdessä vaiheessa kaikki kääntyivät siellä reunassa mölyäviin oodineihin päin ja huusivat 'ei ei rasismi', joten jos hän ei kääntynyt, niin oli sitten silmäkkäin jonkun kanssa, mitä asiaa videollaan paheksuu. Kannatus lisääntyy, fiktiofakta kannattaa.
      En ymmärrä, miten näin helposti paljastettava muuuntelu menee läpi. Kuka uskoo!
      Sosiaalista teatteria, niin se varmaan on.

      Viisi vuotta sitten kävin jossain keskusteluketjussa oikomassa väärin käännettyjä pakolaisten puheita, olikohan se peräti MV.
      Jokainen vähänkään englantia osaava ymmärsi, miten täysin päinvastaisia puheet ja käännökset olivat. Suuri joukko oli kuitenkin reagoinut kiihtyneenä kompaten vääriin käännöksiin.
      Siellä oli myös arabiankielinen teksti, jota ei tarvinnut kuin viedä Google-kääntäjään ja sai oikean käännöksen. Tekstin julkaissut paahtoi, miten valtamedia ei tällaisestakaan kauheasta mielenosoituksesta raportoi ja sai paljon kannatusta. Kyseessä oli islamilainen hautajaissaattue ja tietoa siitä.
      Minä en saanut käännöskorjauksistani kiitosta, vaan nimittelyä. Se kai kuului siihen teatteriin. Minua ei kuitenkaan uhattu eikä usutettu ihmisiä perääni. Termi maalittaminen oli vielä silloin tuntematon paitsi sodankäyntiterminä.

      Poista
  3. Ihailen aktiivisuuttasi liputettavien asioiden puolesta! Vaikka suvaitsevaisia on maassamme paljon enemmän kuin suvaitsemattomia (toivottavasti?), silti huomio kiinnittyy liian usein juuri vihapuheen liputtajiin ja aivan todellisiin natsilippuihin. Mitä enemmän on hyviä tekoja ja tempauksia oikeudenmukaisuuden ja suvaitsevaisuuden puolesta, sitä vähemmän vihapuhe saa valtaa. Vaikka huomiotaan yrittävätkin epätoivoisesti huudella.

    Kum mietin varhaista lapsuusmuistoani, kohtaamista hakaristipaitaan pukeutuneen Pekka Siitoimen kanssa (hän näytti minulle natsitervehdystä koulumatkallani), mietin vihapuheen olleen silloin enemmän yksittäisten kylähullujen sanomisia. Vaikka Pekan touhuja ei voikaan mitenkään ymmärtää. Nykyään taas näyttää pelottavasti siltä, että vihaa lietsova joukkohurmos on yhä tehokkaammin leviävää. Somen ja netin myötä toki näin on käynyt, mutta ehkä muutenkin. Juurettomuus ja yhteiskunnan ulkopuolelle pudonneiden määrä on jatkuvassa kasvussa, tällöin myös riski ajautua väärälle puolelle. Ja nyt sanon väärälle, koska ihmisvihassa ei ole mitään oikeaa tai oikeudenmukaista. Toivottavasti koulumaailmassa reagoidaan tulevaisuudessa näkyvämmin asiaan ja aletaan pohtia oppimiskokonaisuuksia myös syrjäytymisen ehkäisemisen kannalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Ja nyt sanon väärälle, koska ihmisvihassa ei ole mitään oikeaa tai oikeudenmukaista." Just tämä, että väärä pitää saada todeta vääräksi. Nyt on suvaitsevaisilla ihmisillä vähän hämärtynyt se, mitä pitää hyväksyä ja mitä ei. Tähän hämärtämiseen äärioikeisto juuri pyrkii uhriutumisellaan, rasistisia iskulauseita huutavia ei saisi pitää rasisteina, he loukkaantuvat siitä.

      Nykyään kaikki leviää nopeasti, niin koronavirus kuin vihahurmos, ja nettikiusaamisessa sekä äärioikeiston liepeillä diivailemisessa on oma kutkutuksensa, joka addiktoi yllättävän monia ihmisiä, sellaisiakin joilla uskoisi olevan aivan muuta mielessään. Ihmisarvon kunnioittaminen on asia, josta ei voi tinkiä.

      Yhä enemmän pitäisi kasvatuksessa tähdätä elämisen taitojen ja hyvän kanssakäymisen sääntöjen opettamiseen siinä ohessa kun lapsille siirretään eri tieteiden, taiteiden ja taitojen perusasioita arvokkaasti lapsia kiunnioittaen kuvittelematta että he löytävät ne keskenään tableteistaan lattialla makoillen koulun säästäessä työpöydissä ja tuoleissa.
      Meillä on kaikki Suomessa vielä melkolailla hyvin - tosi hyvin kun ajatellaan globaalisti. Koko ikäluokan tasokas koulutus ja muu hyvä asioiden hoito takaavat toivottavasti sen, että maltti, toisten ihmisten kunnioitus ja harkinta säilyvät ja natsiliput päätyvät roskiin.

      Poista
  4. Vaikea sanoa mitä mielenosoituksilla on saavutettavissa. Ja jos sitten on vielä vastamielenosoituksia niin mahtaako meininki lauhtua?

    Keskustelujen sävy saisi kernaasti pehmentyä, terävä puhe ei oikein edistä asioita hyvällä tavalla. Varmasti sellaiseen itsekin usein syyllistyn.

    Vastakkainasettelussa on se paha piirre, että ihmisten mielikuvitus alkaa maalata kaikista eri mieltä olevista uhkaavia kuvia. Minuakin on varmaan nettikeskusteluissa joskus pidetty Pietarin trollina tai ties minkälaisena pahantekijänä. Niinpä siis myös samanmielisyyden vaatiminen voi johtaa epäluuloon eri tavalla ajattelevia kohtaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oo, eikä täydelliseen samanmielisyyten koskaan päästäkään. Ihmiset sivuavat toistaan joissain asioissa, mutta eroavat joissain toisissa.
      On porukoita joissa vaaditaan liikaa samanlaisuutta. Toistaiseksi näyttäisi siltä, että Silakat ei ole tällainen. Itse olen aina mukana väljästi missä sitten olenkin omat mielipiteeni ja liikkumavarani säilyttäen.

      Olen ymmärtänyt, että tämä Silakkaliike tarjoaa paikan, Facebook-sivut, joissa voi keskustella ilman pelkoa lytätyksi tulemisesta, koska siellä poistetaan asiattomuudet ja toisten kommentoijien pilkkaaminen. Nämä sivut ovat avoimet, joten minäkin, faceen liittymätön, olen käynyt niitä katselemassa.

      Monelle nuorelle tämä lauantainen tapahtuma on ollut yhteisöllisyydessään todella huojentava. He ovat kokeneet todeksi sen, että parvessa on voimaa ja että on myös hyvien asioiden puolesta parveilemista eikä ehkä sittenkään ole pakko alistua populistien möykän alle. Tämä näkyi konkreettisesti, kun sieltä laidalta huudettiin tehokkailla toistoväineillä silakoita uuniin käristymään ja Silakka-porukka vastasi Maamme-laululla ja toistamalla "Silakka ei vihaa".

      Tässä mielessä myös Ilta-Sanomat on oivaltanut tilanteen oikein, kun julkaisee tämän viikon ajan liitettä 'Luota huomiseen', joka koostuu hyvistä uutisista. Kouluissahan on vietetty Sanomalehtiviikkoa vuosittain jo kauan ja tilattu lehtiä opetuskäyttöön. Tämä liite sopii paljon paremmin lasten ja nuorten opetukseen kuin niin usein lehdissä toistuvat huonot uutiset. Ei nuorille pitäisi luoda niin pessimististä maailmankuvaa kuin mitä viime aikoina on tehty, varsinkin kun se ei pidä paikkaansa. Maailma ei ole mätänemässä eikä tukehtumassa. (Oli muuten ilo todeta äskeisellä reissulla Kanarialla, että siellä on valtavia tuulipuistoja ja jokin niistä saarista saa koko energiansa tuulesta.)

      En ole nähnyt sinua kiihkoilijana puoleen enkä toiseen. On ollut antoisaa keskustella kanssasi.
      Toivottavasti minutkin nähdään "oikein". Kun aloin blogini, niin en halunnut kirjoittaa muusta kuin kirjoista, mutta viime aikoina monet muut asiat ovat ajaneet tärkeydessä ohi. Vähitellen on käynyt niin, että suuriääninen joukko, ei ehkä kovin iso kuitenkaan, on alkanut korottaa räyhäävän ja ala-arvoisen tyylin normaaliksi keskustelutyyliksi. Sitä en voi sietää.
      Alkoiko se Suomessa siitä, kun Soinille puoluejäsenten määrä oli tärkeämpää kuin laatu ja me saimme kansanedustajiksi rikollisia ja muita eduskuntatyöhön sopimattomia henkilöitä. Mutta sama on tapahtunut muuallakin Euroopassa - onko yhteinen nimittäjä sitten paljon vaurautta tuottaneiden asioiden, globaalien markkinoiden ja digimaailman mukanaan tuomat huonot puolet? Työt ovat siirtyneet muualle ja ihmiset turhautuvat ilman tavoitteita ja mielekästä tekemistä. Kaikille ei vapaa-aika sovi (toisin kuin minulle, nyt eläkeläisenä ja ennenkin, aina on aika loppunut kesken).

      Niin, mitä mielenosoituksilla on saavutettavissa? Kuten jo sanoin yhteinen tunne toivosta ja valoisammasta ajasta. Muutoin Silakkaliike ei ole ainakaan vielä ehtinyt saada paljon aikaan. Iltapäivälehtiin on jätetty vetoomus kommenttiketjujen moderoinnista. Sitä lienee jo tapahtunut ja saisi tapahtua kaikkialla. Raivon purkamiselle on muita väyliä, joissa ei vahingoiteta kanssaihmisiä.

      Poista
    2. Ensimmäinen sana piti olla 'Joo'. En enää uskalla korjata, etten hävitä koko vastaustani. Heh heh, kyllähän se aika loppuu, kun alkaa kirjoittaa tänne kommentteihin pitemmin kuin itse postaukseen.

      Poista
  5. Silakkaparvi on kyllä aika huono esikuva "edistykselliselle" toiminnalle. Silakkaparvessahan jokainen kala seuraa herkeämättä naapuria, ja kun tämä jostakin syystä (pelästyttyään, ruokaa havaittuaan) muuttaa uimisen suuntaa, koko parvi seuraa miettimättä miksi mennään toisaalle, miksi muutetaan suuntaa. Silakkaparvi on säikkyparvi.

    Eli jos edellinen kuvaus silakkaparven käyttäymisestä on faktaa, se muistuttaa aika lailla älyttömän joukon toimintaa, melkeinpä ihan fasistisen semmoisen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta Kyösti, äläpäs nyt kyynistele...

      Totta, nämä symbolit ovat aina vaikeita. Silakka on valittu Italian liikkeen sardiini-tunnuksen mallin mukaan; jotkut kyllä pohjoisessa olisivat ehkä muikun kannalla.
      Tuo mitä sanot kalaparvesta käyttäytymiseltään lammaslaumanomaisena pitää paikkansa, mutta luulen, että tässä on ajateltu muita ominaisuuksia. Parvikala on vaatimaton ja pieni yksinään, mutta parvena iso. Silakan valinta symboliksi korostaa yhteisöllisyyttä ja parven voimaa, pisarat tekevät sateen.
      Minä näen tämän silakkaparveilun hippiliikkeen omaisena voimana, hyvällä vaikuttamisena. Kun äijänköriläät univormuissaan telttakatoksessa vaativat silakoita uuniin (myöntävät keskitysleirien olemassaolon siis, vaikka toisaalla kieltävät tai pitävät turhana muistella), niin nuoret naiset sateessa (sopii silakoille!) miettivät, uskaltaisko noita mennä halaamaan.
      Hippiliike vaikutti USA:ssa mielipiteisiin paljon ja vaikutti osaltaan Vietnamin sodan lopettamiseen. Silläkään ei ollut johtajaa. Fasistinen liike vaatii aina vahvan johtajan ja se tähtää julmuuksiin. Silakkaparvessa en näe mitään sen suuntaista.

      Olen huomannut, että Silakkaliikkessä on kaikenlaista väkeä, niin iältään kuin muiltakin osin, väkeä, jota voisi kutsua tolkun ihmisiksi siinä vanhassa hyvässä merkityksessä (järkevä reipas), mutta nyt tällekin sanalle on muodostunut uusi sisältö, lähinnä välinpitämätön.
      Sen verran mitä muutamien ihmisten kanssa tuossa tapahtumassa juttelin, niin oli kyllästytty populistisiin vihan osoituksiin ja ihmisten jahtaamiseen. Sille haluttiin loppu.

      Ehkä Silakkaliike lisää medialukutaitoa, niin ettei uskota jokaisen hassunnimisen trollin satuiluja esim. murhanhimmoisista Silakoista vaanimassa illalla yksinäistä kulkijaa. Tämä juttu, jota on tietyillä tahoilla jaettu, saa minut nauraa pyrskähtelemään, kun muistan ne rouvat kenen kanssa Helsingissä juttelin.

      Poista
    2. Mietin tässä vielä sellaistakin, että onko nykyään netissä parveileminen tullut tärkeämmäksi kuin reaalimaailmassa tapaaminen. Tähän Fishmobiin osallistui noin tuhat ihmistä - minusta se on vähän netissä ryhmään liittyneiden ja siellä innolla mukana olleiden määrään verrattuna. Kyllä neljännes olisi pitänyt olla paikalla, sateesta huolimatta. Ennen mielenosoitukset olivat komeita tapahtumia. Eikö viitsitä lähteä kotisohvalta!

      Nettitouhuamisissa trollihomma on kaikkein hulluinta. Mitä ideaa on sekoittaa virtuaalielämää todellisuuteen ja keksiä vaihtoehtoisia totuuksia? Eikö oikea totuus olekaan enää tärkeää, vaan vain se, minkä saa uskotelluksi?
      Nyt on joku pilailija "Jönsse Keskitatti" esiintynyt somessa silakkana, joka on olevinaan hyvis, mutta paljastuukin pahikseksi, koska ehdottaa äärioikeistolaisia ammuttavaksi montun pohjalle. Vitsihän tällainen on, koska "kukkaislapset" eivät tartu aseisiin, mutta eikös eräs meppi, presidenttiehdokkaanakin taistellut, levitä tätä eteenpäin tarkoituksenaan uskotella ihmisille, että tämmöisiä petokaloja ne silakat ovat. Uskooko joku muka!
      Lapselliseksi menee tämä maailmamme, aivan naurettavaksi.

      Poista
    3. Mutta eihän tolkun ihminen voi tarkoittaa sitä, että pitää ajatella juuri samalla tavalla kuin naapurikin ajattelee? Minusta tolkun ihminen tarkoittaa ihan päinvastaista. Tässä suhteessa - niin kuin nyt tolkun ihmisistä puhutaan - koko ajatus on mennyt silakaksi. Siis eletään säikkynä parvessa joka käyttäytyy vaistojen mukaan, ei järjellä.

      Eli olematta kyyninen: parvikäyttäytymistä ei tarvita koska se jotaa totalitaariseen yhteiskuntaan.

      Poista
    4. Fasismi ja totalitarismi ovat Silakkaliikkeen vastustamia asioita ja järki (tieteen arvostaminen) on arvoissa ylinnä.

      Eihän kaikki yhdessäolo vaadi yhdenmukaisuutta. Ihmiset ovat kokoontuneet yhteen jo esihistoriallisina aikoina, jolloin mitään ismejä ei ollut keksittykään.
      Eikö nykyään pitäisi olla enemmän huolissaan yksilöllisyyden ihannoimisesta, mikä johtaa yksinäisyyteen kuin siitä, että yritetään kaikista erilaisuuksista huolimatta kokoontua jonkin kannatettavan asian nimissä yhteen.

      On olemassa aikojen kuluessa hyväksi nähtyjä asioita, joista on järkevää pitää kiinni, kuten esim. kristinuskon alueella kymmenen käskyä ja muissa uskonnoissa vastaavat ja YK:N ishmisoikeuksien julistus. Järkevä ihminen huolestuu, jos näitäkään, perusasioita, ei enää arvosteta.

      Mielipiteen ilmaiseminen ryhmänä on aina tehokkaaampaa kuin yksin. Jos työpaikalla on jotain, mihin haluaa puuttua, niin kannattaa mennä esimiehen luo ryhmänä tai vaikka keräämänsä adressin kanssa, ei yksin.

      En oikein pääse kiinni siitä, mitä tarkoitat, Kyösti.
      "Juuri samalla tavalla kuin naapurikin ajattelee?" - Missä tällaista vaaditaan ja onko se edes mahdollista?
      Tottakai Silakkaliikkeessäkin nousee esiin samoja erikoisia mielipiteitä mitä on ollut liikkellä siellä täällä ja mistä olen ärsyyntynyt, kuten kulttuurinen omiminen pikkutarkasti tulkittuna (valkoihoinen ei saisi tutkia muita kulttuureja tai edes tehdä auttamistyötä kehitysmaissa jne), mutta tämä kertoo juuri ryhmän heterogeenisyydestä ja siihenkin voi vastata ystävällisesti.
      "Siis eletään säikkynä parvessa joka käyttäytyy vaistojen mukaan, ei järjellä." - Missä tällaista on? Ei ainakaan niissä, jotka haluavat estää uusien auschwitzien syntymisen.

      Minusta on hyvä, että lopulta on jotain yhteistä reagointia siihen vulgääriin paasaamiseen, joka alkoi kun meille tuli isompi määrä pakolaisia syksyllä 2015 ja on vain pahentunut sen jälkeen ja tullut yhä hyväksytymmäksi. Itse olen kärsinyt ilmapiirin muutoksesta, tuntenut jopa masennusta sen vuoksi ja kirjoittanutkin siitä useaan otteeseen.
      Lue vaikka tämä kirjoitukseni eräästä tilaisuudesta:
      http://marjatankirjat.blogspot.com/2015/09/pakolaisten-vastaanottaminen_24.html

      Poista
    5. Niinpä - en vaan ole aivan varma mistä suunnasta tuuli käy enkä siitä kuka todella haluaa sananvapautta. Jos poliisimies tekee rikosilmoituksen, kun häntä on syytetty turhanvalittajaksi, ollaan jo aika pitkällä pois sananvapaudesta.

      Jotenkin tätimäiseltä tämä silakkaparvi kuulostaa - en tosin tiedä siitä mitään muuta kuin mitä lehdissä lukee. Onkohan siellä, muuten Marjatta, puututtu mitenkään Sähköliiton harjoittamaan vihapuheeseen, jossa "rikkurit" leimataan Jack Londonin sanoin ties miksi - jopa kovempaa kieltä kuin Päivi Räsäsen lainaama Raamattu. Kirjoitin aikoinani monta juttua Londonista ja lainasin myös tuota rikkuritekstiä. Silloin, 1970-luvulla, se ei tuntunut "miltään". Nyt saattaa tuntua.

      Henkilökohtaisesti en usko, että seuraavia keskitysleirejä perustavat natsilippujen heiluttajat, jotka kenties ovat sittenkin historiallinen anakronismi. Sitä vastoin luulen, että keskitysleirien rakentajat tuleva vasemmalta ja vihreistä eikä niitä perustetata kaupunkien ulkopuolelle vaan kylän keskelle - eli ihminen pakotetaan luopumaan vapauksistaan ja tolkun ihminen jopa luopuu ajatellessaan tekevänsä hyviä tekoja.

      Tuosta silakasta vielä: silakkaparven käyttäytyminen on tyypillinen vaistomainen tapa suhtautua asioihin. Minusta järjellinen käyttäytyminen on ainoa mikä perustuu sivilisaatioon.

      Poista
    6. 'Järki hoi, älä jätä!' sopii moneen hösellykseen nykyään, kun klikataan ja jaetaan kaikenlaista ennen kuin on otettu yhtään selvää ja mietitty.

      Vasemmistoanarkistit, äärioikeistolaiset ja islamistit ovat kaikki vihaporukoita, joita normaalisti ajetteleva ihminen välttää. Ensin mainitsemastani ryhmästä en tunne ketään nimeltä, enkä usko, että se on kovin suuri. Noista toisista tiedän monta nimellä, koska he esiintyvät aivan avoimesti videoillaan, kuten esim. nämä joulunajan lasten jahtaajat.
      Muutoin en näe erityisemmin vaaraa missään. Jotain pikkumaisuutta on ollut mainitsemissasi ryhmissäkin joillain ihmisillä ajoittain ilmassa, mutta en näe sen johtaneen tai johtavan mihinkään.

      'Tolkku' oli Kainuussa hyvin paljon käytetty sana hyvästä, järkevästä ihmisestä, 'tolokun ihminen'. Nykykäytössä se on alkanut merkitä osallistumatonta, joka haluaa ehdoin tahdoin pysyä sivussa, olla neutraali keskitien kulkija, ja esim. kiusaamista nähdessään seisoo ääneti ja selittää, ettei hän tehnyt mitään. Minusta tämä sana pitäisi ottaa takaisin sen oikeassa merkityksessä, samoin kuin äärioikeiston omima sisu. Nyt Sisuradiolle on Ruotsissa harkittu uutta (tylsää) nimeä Sveriges Radio Finska, koska sisu-sanan sävy on pilattu. Ei pitäisi luovuttaa, vaan päinvastoin ottaa ryvetetyt asiat, leijonat ja liput, takaisin!

      Sananvapautta käytettäessä pitää muistaa, että samaan aikaan on olemassa muita vapauksia, esim. vapaus olla saamatta osakseen henkilöönsä kohdistuvaa pilkkaa tai uhkaa.

      En ole huomannut Silakkaliikkeen piirissä puhetta kummastakaan tapauksesta, munattomasta nillittäjästä tai kalkkarokäärmettä, rupisammakkoa ja vampyyriä kauheammasta rikkurista.
      Ensimmäinen kertoo minusta huonosta käyttäytymisestä ja on pahempi, koska kohdistui suoraan toiseen henkilöön. Jälkimmäinen ei koske ketään yksittäistä, nimeltä mainittua ihmistä vaan ryhmää ja on kaunokirjallinen, aika hauska mustan huumorin tuotos.
      Nimittelyt alkoivat suvakkihuorista ja kun pilkkaava puhe saa jatkua, se alkaa tuntua normaalilta. Nykyään alatyylinen v-sanakin on yleinen, minä kavahdan sitä joka kerta, kun kuulen sen jonkun "älykön" suusta.

      En ole pitänyt Silakkaliikettä tätimäisenä (mitä nyt sitä minäkin sivummalta seurailen) vaan nuorekkaana.
      Saa nähdä, mitä toimintaa siihen kehitellään. Kaikkihan on vasta alussa. Tähtäin on minusta erinomainen. Siihen ei kuulu sananvapauden kaventaminen, vaan nuo viisi jutussani alleviivaamaa asiaa, joista esim. tieteen arvostaminen ei todellakaan viittaa mihinkään vaistoon perustuvaan säikkymiseen.

      Poista
    7. Eli nuorekasta on tämää uus-suvaitsemattomuus?

      Uskon että on. Että pienet sanatkin pöyhitään loppuun asti ettei kukaan vaan loukkaannu.

      Mielenkiintoista on ajatusharha, että nuoret ovat lähtökohtaisesti suvaitsevampia kuin vanhempi väki. Eihän se niin mene. Valitettavasti.

      Mitä tarkoittaa tieteen arvostaminen, jos kaikki perustelu syntyy tunteista, siitä miltä tuntuu?

      Kunnioitettu ilmastohenkilö Petteri Taalas sanoi pari päivää sitten, että tämä teini Thunberg vetoaa anarkirstisesti tieteeseen. Kun sovinnainen tätimäinen asenne on, että kuunnelkaa teiniä joka vetoaa tieteeseen. Siis: mitä tiede on?

      Ovatko silakat muka tiedettä - tuskinpa. Sitten kun alkavat puolustaa Päivi Räsästä ja tuomitsevat Sähköliiton vihapuheen, sitten muutan kantani parvieläimistä.

      Poista
    8. Minusta tuntuu Kyösti, että sinä keräät kaikkea, mikä sinua nykymenossa pännii ja yhdistät sen aivan muotoutumisvaiheessa olevaan uuteen kansanliikkeeseen.

      Minulle nuorekkuus ajattelussa on ennakkoluulottomuutta ja sitä, että asioita voidaan aloittaa myös uudelta pohjalta liittämättä niihin vanhoja rasitteita. Aavistelen silakoissa tällä hetkellä tätä ja koin sitä lauantain tapahtumassa.
      Jos tätimäisyys on jotain sössötystä ja keskenkasvuisuuden ihailua, niin sitä en havainnut.

      On tietenkin älykästä olla epäilevä kaiken suhteen, mutta sillä asenteella ei mikään liikahda.
      Jyrki Lehtola moittii kolumnissaan silakoita siitä, ettei kaikkia hyväksytä joukkoon. No, jos vihasivustoilla kunnostautunut henkilö pyrkii mukaan sekoittamaan ja estämään toiminnan suunnittelua jankkaamisellaan, kuten näillä "sanan ja teon julmureilla" (Niinistöllä hauska vanhahtava tyyli puheissaan) on tapana, niin eikö ole järkevää ohittaa tällainen henkilö? Sitten alkaa uhriutuminen, kaikkien piti päästä mukaan, minua ei huolittu. Miksi silakat uuniin -huutajan pitäisi toimia silakoissa?

      Ei pidä uskoa kaikkea, mitä silakoista kirjoitetaan, trollaajien joukko on nyt liikkeellä ja joku kiireinen toimittajakin saattaa vahingossa jatkaa väärää tietoa.

      Tieteellisen tutkimuksen arvostaminen on hyvä asia. Jo jonkin aikaa on vallinnut sellainen tunnelma, että yliopistoja on ajettu alas ja "kaiken maailman dosenttien tietoa" väheksytty. Greta Thunbergilla ei ole sen asia kanssa mitään tekemistä.

      Poista
    9. Ai niin, ja se on vielä pitänyt sanoa jo aiemmin tässä keskustelussamme, ettei tunne sulje pois älyä eikä ole sen vastakohta. Älyn vastakohta on hölmöys ja tunteen tunteettomuus.
      Jos tunne erotetaan älystä, niin seuraukset eivät ole hyviä.

      Poista
  6. mm

    jos historian tuntemus on niin limboksi mennyt, että Kekkonenkin on enää kansakunnan muistissa korkeintaan kuvana kaljapullon kyljessä, niin varmaan jotakin kekkosaikaista auschwitztoimintaa ei historiattomassa perspektiivissä ole laisin.
    KS. Kyrö/hj:
    http://hikkaj.blogspot.com/2020/01/auschwitz.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, näin se on. Halla-ahohan kirjoitti jo aivan vuosituhannen alussa holokaustin muistamisesta holo-hölöttämisenä ja siitä tilanne on edennyt niin, että arabeja pitäisi saada nimitellä julkisesti rättipäiksi ja kaikkia ihonväriltään vähänkään meistä eroavia haitallisiksi vieraslajeiksi.
      Saksassa Auschwitz haluttiin unohtaa Nürnbergin jälkeen, mutta löytyi ihmisiä, jotka halusivat tuoda kaiken tapahtuneen esiin varoitukseksi ja esimerkiksi siitä mitä voi tapahtua, jos alamme mustamaalata jotain ihmisryhmää. Nyt joidenkin agendassa on unohtaa tämä varoitus ja arvottaa taas toiset yli-ihmisiksi ja toiset rotiksi. - Se ei tule onnistumaan!

      Poista
  7. Positiivinen ilmiö on tämä silakkaliike. Selvää on tietysti, että kyynikot alkavat ankaran mitätöimisen, kuten olet jo kommenteissa huomannut.
    Harkitsin itsekin Hesaan lähtöä, mutta en sitten saanut aikaiseksi. Hyvä, että siellä vesisateessa olet ollut miehesi kanssa.
    Presidentti on erittäin huolissaan vihapuheesta, sinä olet, minä olen ja moni muu. Törkeyksien ei pidä antaa muuttua arkipäiväiseksi ja murtautua asiallisille foorumeille. Kyllä mielipiteitä pystyy vaihtamaan ilman nimittelyä ja toisen osapuolen vähättelyä. Eihän tästä ole kahta sanaa.
    Haluaisin jonkun vihapuhujan selkeästi vastaavan, mitä hyvää on halventamisessa, maalittamisessa ja ns. vaihtoehtoisten totuuksien levittelyssä.
    Toivotan vilpittömästi silakkaliikkeele menestystä. Pyrin itsekin paikalle, kun seuraavia tapaamisia järjestetään.
    Tsempit Marjatalle!
    t. manu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Eihän tästä ole kahta sanaa." Tämä lauseesi, Manu, tuntuu tosi hyvältä. Normaaliahan sen pitäisi olla, että puhutaan normaalisti.

      Vihapuhuja ei ikinä selitä, miksi hän vihaa ja lyttää - ei, hän menee sen sijaan jollekin sivustolle mustamaalaamaan tällaisen kysyjää lisää, valittamaan, ettei mitään enää saa sanoa ja usuttamaan muita vääriä asioita kysyneen kimppuun - sananvapauden nimissä. Siksi ymmärrän nimimerkin käyttämisesi hyvin.

      Mehän emme tarvitsisi mitään kansanliikettä normaalin puolesta, jos ihmisten käyttäytyminen olisi pysynyt normaalina.

      Nyt jo perussuomalaiset ehdottavat, että lakiakin on muutettava tässä suhteessa sallivammaksi. Siis tilanteessa, jossa rikkomukset ovat lisääntyneet, pitäisi lieventää niitä koskevaa lakia! Onneksi me olemme mukana kansainvälisissä sopimuksissa, olemme YK:n jäsenmaa ja kuulumme EU:hun. Sivistys-Suomi on asia, josta on pidettävä kiinni.

      Poista