Sinikka Nopola, Likka,
äite ja rouva Obama (2013)
Eila, Rampe ja likka ovat
seikkailleet jo useassa Nopolan kirjassa. Tässä viimeisimmässä,
episodiromaanissa, likka jatkaa seurusteluaan sosiologi Pirkan kanssa, tulee
raskaaksi ja synnyttää Elviran.
Kun tulin raskaaksi, äiti
sanoi:"Se, mikä sieltä syntyy, ei ole sitten novelli tai runo, että
kokeillaan ny tänään tämmöstäkin. Lapsi on sulla joka päivä, sitä ei voi
vaihtaa.
Äiti oli tietämättään havainnollistanut modernin ja postmodernin ihmisen eron. Minun sukupolveni on vaikea tottua äitiyteen, koska me kaipaamme vaihtelua. En voi millään ymmärtää, että elämä koostuu toistoista, että minun pitää laittaa perheelle ruokaa joka päivä. Koska se loppuu?
Äiti oli tietämättään havainnollistanut modernin ja postmodernin ihmisen eron. Minun sukupolveni on vaikea tottua äitiyteen, koska me kaipaamme vaihtelua. En voi millään ymmärtää, että elämä koostuu toistoista, että minun pitää laittaa perheelle ruokaa joka päivä. Koska se loppuu?
Likan ja äidin suhde on
romaanin parhainta antia. Äiti on jalat maassa kulkeva, omanarvontuntoinen
käytännön ihminen. Hän näkee tyttärensä, "vilosofian kandidaatin",
haihattelijana ja haaveilijana.
Perheenjäsenten erot
näkyvät kaikessa koomisuudessaan, kun perhe ”keskustelee” automatkalla isän
kotiseudulla Mouhijärven Häijäällä. Eilan jutellessa vuolaasti arkiasioista ja
Rampen vastaillessa "jaa" kahdeksanvuotias likka kohottautuu
takapenkiltä Saima Harmaja -runokirjansa äärestä kysymään: Mitä tarkottaa
"lumoissa poven liekin loistavan, soaistu, valon varjoon sekoitan"?
Isä Rampe on maailman
hidaspuheisin hämäläinen, Eilan laskujen mukaan "suvella noin kuuskymmentä
sanaa viikossa". Kun tytär ei pääse joulunäytelmässä kunnon rooleihin vaan
saa tehtäväkseen kantaa rekvisiittaa, niin Eilan mielestä hän tulee
isäänsä:"Sieltä se keeni tulee".
Eilan suorapuheisuus
nostaa mieleeni toisen länsisuomalaista elämää kuvanneen kirjailijan Tuula-Liina
Variksen henkilöhahmot, jotka elämäkerrallisessa kirjassa "Maan päällä
paikka yksi on" toistelevat "kyllä totuuren aina sanoo saa".
Tämä tylytystyyli tulee hykerryttävästi esiin, kun likka kertoo äidilleen
seurustelusuhteeseensa tulleesta kuprusta, jonka syynä on se, että hän ei voi
sietää sulhasensa Pirkan epä-älyllistä Santanan kuuntelua.
- Tartteeko kaiken olla
älyllistä?
- Tarttee.
- Jos sää oot noin kronkeli, niin sun on sitten parasta olla yksin. Sun kannattaa hyvissä ajoin varata asunto senioritalosta.
- Enhän mää oo vielä neljäääkymmentäkään.
- Niihin pääsee jo 55-vuotiaana. Se on ihan viksu vaihtoehto niille, joita odottaa yksinäinen vanhuus.
- Tarttee.
- Jos sää oot noin kronkeli, niin sun on sitten parasta olla yksin. Sun kannattaa hyvissä ajoin varata asunto senioritalosta.
- Enhän mää oo vielä neljäääkymmentäkään.
- Niihin pääsee jo 55-vuotiaana. Se on ihan viksu vaihtoehto niille, joita odottaa yksinäinen vanhuus.
Tyly puhe ei tarkoita
sitä, ettei Eila arvostaisi tytärtään. Hän näkee likassa hieman Armi Kuuselaa.
Armin vaalea kauneus
puhkes täydelliseen kukkaan Miss Universum -tittelin jälkeen. Joskus kun likkaa
vilkasee nopeesti, hänen olemuksessaan voi havaita häivähdyksen samaa. Siihen
yhdistyy myös sisäinen kauneus, niin kuin Armilla. Kai se on loppujen lopuks multa
perittyä.
Rouva Obama tulee mukaan
siten, että Eilan mielestä likka sopisi hyvin presidentin puolisoksi.
- Jos mää oon ny ihan
rehellinen, niin mää oon nähny sut aina presidentin puolisona: sää oot sillai
hillitty ja pohjimmiltas kuitenkin aika viksu, että sää sopisit
edustustehtäviin. Maan äidiks.
Näitä suuria ajatuksiaan
Eila ei kuitenkaan tuo usein esiin, koska hänen mielestään likkaa, kuten myös
Rampea, on vähän kovisteltava etteivät nämä ylpistyisi.
Joskus löytää
sukulaissieluja lukemastaan tai katsomastaan. Minä näen Eilassa ja likassa
vanhan amerikkalaisen Tyttökullat -sarjan (The Golden Girls) kipakan, pienen mummelin Sophia Petrillon ja hänen kolhon tyttärensä, sijaisopettaja
Dorothy Zbornakin. Sophiankin rakkaus on pisteliästä, mutta ehdotonta.
Lisäys seuraavana päivänä
Kun ei kukaan ole vielä ehtinyt kommentoida, niin teenpäs pienen lisäyksen. Minua askarruttaa Eilan kasvatusmetodi. Itse en uskaltaisi tuolla tavalla "kovistella". Kysynkin siis, mitä mieltä olet Eilan tyylistä. Nykyään on kyseenlaistettu liian pehmoa kasvatusta. Olisiko Eilan tyyli sitten oikea ja omiaan koulimaan lasta pahaa maailmaa vastaan?
Kysymyksen tueksi vielä pieni episodi psykologilla, jonne likka postmodernina ihmisenä on mennyt puhumaan vaikeuksistaan ja ottaa esille äitisuhteensa.
- Mää oon koonnu äitini määritelmät itsestäni. Hänen mukaansa olen kronkeli, epänormaali, syrjään vetäytyvä, koppulakoura, unelias tyyppi, epävarma, poikkeava, koheli, prehjuhousu, pöhkö, epämääräisten ruokien kuten itujen ystävä, herkkähipiäinen, teatraalinen, närkkinokkainen, poissaoleva, ei kodin ihminen, jatkuvasti häiriintymäisillään, sellainen jolle jää luu käteen sekä selvästi psykiatrin tarpeessa.
Ja mitä psykologi? Innostuu, kehuu Eilan värikästä kieltä ja sitä, että tämä on pistänyt riman korkealle ja kehuu vain äärimmäisissä tilanteissa, kun tietää likan tarvitsevan kannustusta.