Neljäkymmentä vuotta sen
jälkeen, kun Ira Levin kirjoitti romaanin The Stepford Wives, jossa naisten
tunteita ja ruumista säädeltiin, Lauren Oliver kirjoitti nuorten kirjan, Delirium.
Deliriumin yhteiskunnassa sekä naisia että miehiä hallitaan kieltämällä heiltä
rakkaus. Totalitaarisen yhteiskunnan valtaapitävät ovat huomanneet, että
tunteidensa valtaan jätettyjä ihmisiä on vaikea hallita, niinpä heille tehdään 18
vuotta täytettyään pieni aivoleikkaus, jossa tuon vaarallisen taudin, amor
deliria nervosan, mahdollisuus kitketään pois. Eipä haittaa, vaikka siinä
samalla muutkin ääritunteet latistuvat ja kansalaisesta tulee säyseämpi.
Leikkausta odottaessaan nuoret viettävät viimeisiä riehakkaita päiviään. Heidät
on aivopesty pitämään operaatiota välttämättömänä. Amor-taudin oireethan ovat
hirveät, alkaen ajatusten harhailusta ja päätyen riutuvaan kuolemaan. Kirjan päähenkilöllä,
Lenalla, on 95 päivää omaan lobotomiaansa.
Yhdeksänkymmentäviisi
päivää, ja sitten minä olen turvassa. Minua tietenkin hermostuttaa. Mahtaako
proseduuri tehdä kipeää? Haluan päästä siitä. On vaikeaa pysyä kärsivällisenä.
On vaikeaa olla pelkäämättä, kun minua ei vielä ole parannettu, vaikkei deliria
olekaan toistaiseksi hipaissut minua.
Olen silti huolissani. Sanotaan että ennen vanhaan rakkaus teki ihmiset hulluiksi. Jo se on kauheaa. Shhh:ssa (Suojeluksen, hyvinvoinnin ja hyvänolon hakuteos) kerrotaan myös tarinoita niistä, jotka kuolivat menetetyn tai löytymättä jääneen rakkauden vuoksi, ja se kauhistuttaa minua kaikkein eniten.
Kaikista tappavista tappavin: rakkaus surmaa, kun sen saa ja kun sitä ei saa.
Olen silti huolissani. Sanotaan että ennen vanhaan rakkaus teki ihmiset hulluiksi. Jo se on kauheaa. Shhh:ssa (Suojeluksen, hyvinvoinnin ja hyvänolon hakuteos) kerrotaan myös tarinoita niistä, jotka kuolivat menetetyn tai löytymättä jääneen rakkauden vuoksi, ja se kauhistuttaa minua kaikkein eniten.
Kaikista tappavista tappavin: rakkaus surmaa, kun sen saa ja kun sitä ei saa.
Lenalla on syytäkin pelätä. Hänen äitiänsä tarkkailtiin, koska häneen operaatio ei täysin tepsinyt. Lenalla on hatarat muistot äitinsä katoamisesta. Hänelle kerrotaan tämän ajautuneen itsemurhaan epänormaalista tunteilusta isän kuoleman jälkeen. Myös Lenan siskolla oli vahvoja tunteita. Hän ehti rakastua ennen leikkausta, johon hänet piti raahata pakolla. Korjattuna sisko ei muista koko tapausta, vaan on tyytyväinen hänelle järjestettyyn tasaiseen elämään sopivan elämänkumppanin kanssa. Vaikka Lena odottaa aikuistumisriittiään, hän alkaa myös epäröidä. Hänellä on ihania muistoja eläväisestä äidistä ja siskosta hauskempana. Romeo ja Julia, jota nuorille esitellään tarinana vanhan maailman vaaroista, onkin Julian mielestä kaunis.
Viime hetkellä Lena tapaa
leikkaamattoman Alexin ja tutustuu toisenlaiseen elämään. Tunteista
vapautettujen ihmisten onnellisuus näyttää hänestä nyt valheelta. Mutta miten
pelastua tarkasti vartioidusta yhteisöstä?
Ulkopuolella on Korpi, jossa asuu muinaisen ajan ihmisiä ja karanneita toisinajattelijoita. Heitä on myös soluttautuneina leikattujen yhteiskunnassa. Kaikki onkin paljon mutkikkaampaa kuin mitä Lenalle on uskoteltu.
Ulkopuolella on Korpi, jossa asuu muinaisen ajan ihmisiä ja karanneita toisinajattelijoita. Heitä on myös soluttautuneina leikattujen yhteiskunnassa. Kaikki onkin paljon mutkikkaampaa kuin mitä Lenalle on uskoteltu.
Deliriumin
yhteiskuntakuvaus vartijoineen ja urkkijoineen tuo mieleen montakin mennyttä ja
nykyistä yhteiskuntaa. On helppo todeta, että punakhmerien hallitsemassa
Kamputseassa ihmiset eivät olleet vapaita eivätkä varmaan saaneet rakastaa.
Mutta entä meillä demokratiassa? Saahan meillä rakastaa? Mutta saako rakastaa
eri tavoin? Ja saavatko kaikki rakastaa?
Tarinan tasainen
ihanne-elämä tuo mieleeni myös joskus näkemäni elokuvan Pleasantville, jossa
kaikki oli miellyttävää ja harmitonta. Jostain syystä siitäkin vain haluttiin
pois. Lenan ystävä Hana tuo ensimmäisenä hänen mieleensä epäilyn sanoessaan:”Ei
voi olla todella onnellinen, ellei ole joskus onneton. Kai sinä sen tiedät?”
Deliriumin kaltaiset
dystopiakuvaukset ovat suosittuja nuorten kirjoissa. Nuoret pelkäävät, että
aikuisen vastuulliseen elämään siirtyessään menettävät vapautensa ja persoonallisuutensa. He haluavat kyseenalaistaa ympäristönsä arvot. Onko aikuisen elämä
nuorten silmissä aina väistämättä niin tylsää ja eunukkimaista?
Useimmat meistä eivät näe toisiaan ylioppilasjuhlien
jälkeen, ja vaikka näkisimmekin, se olisi erilaista. Me olisimme erilaisia.
Aikuisia – parannettuja, liputettuja ja laputettuja, paritettuja, tunnistettuja
ja siivosti elämämme polulle saatettuja, täydellisen pyöreitä marmorikuulia
asetettuina vierimään alas tasaisia, tarkasti rajattuja rinteitä.
Nyt on ihan pakko sanoa,
jos joku nuori sattuisi lukemaan tämän postaukseni, että tottakai nuorena pitää
tuntea juuri noin. Miten muutoin voisi tuoda oman panoksensa yhteiskuntaan. Silti
ei kannata liiaksi pelätä aikuistumista. Joskus käy jopa niin, että myöhemmin
elämässä toteaa olleensa nuorena vakavampi ja vanhempi kuin vanhana.
"Pelastavat pojat" on eräs tyttöromaanitrendi. Milloin ritari on kuohimaton Alex, milloin supervoimat
omaava susipoika. Samanlainen on myös aikuisten naisten suosittu chick lit
-aihe: jännittävä, aito mies tulee ja pelastaa harmaudelta.
Delirium on trilogian
ensimmäinen osa. Toinen osa on nimeltään Pandemonium
– rakkaus on kapinaa (2012) ja
kolmas osa Requiem – rakkaus palaa
(2013). Juoni ei ole niin yksinkertainen kuin mitä nuo nimet antavat olettaa.
Kuulostaa ihan siltä, että kakkososassa vastarintaliike ryhtyy tositaisteluun
ja että kolmannessa osassa se voittaa ja ihmiset saavat taas tuntea täysillä. Kävin kurkkimassa
googlessa. Paljon yllättävää on tulossa, ja kakkososaa pidetään ykköstä
parempana. Siinä kerrotaan olevan yhteiskunnallista pohdintaa ja kiehtovia
takaumia sekasorron aikaan eli meidän aikaamme. Ykkösosakin osasi yllättää
juonikuvioineen; pidin varsinkin lopusta, koska se ei ole liian onnellinen.
Sarjasta on tulossa myös elokuva.
Sarjasta on tulossa myös elokuva.
Tätä kirjoittaessani sain korvamadon
”All you need is love, love...” Pidetään siitä kiinni.