lauantai 4. helmikuuta 2017

Mikä harmittaa tänään ja on harmittanut jo monta päivää, World Visionin kampanjan nimi

World Visionin Suomen osasto on lanseerannut uuden kampanjan kehitysmaiden tyttöjen sukupuolielinten silpomisen lopettamiseksi. Asia on hyvä ja haluan tukea sitä, kuten muutakin työtä köyhien lasten hyväksi. Mutta mikä onkaan kampanjan nimi: Pelasta pimppi! Kampanjatuotteena myydään heijastinta, jossa hehkuu tämä teksti. Mitenkähän käy kaupaksi?

Eikö ole tarkoitus pelastaa TYTTÖ?

Olen juuri lukenut Asko Sahlbergin järkyttävän romaanin Irinan kuolemat, jossa eräs tyttö kokee ja toinen näkee pahoja asioita myös seksuaalisuuden alueella. Kun siinä ohessa avaan sähköpostini ja siellä on ensimmäisenä vastassa tämä mauton, lapsellinen, turhan pelleilevä teksti, en voi kuin huokaista harmista ja pettymyksestä. 

Koen tuon tekstin jopa alatyylisenä. Joissain jengikulttuureissa tytöistä puhutaan sukupuolielimen nimellä. 

En halua laittaa kuvaksi sen heijastimen kuvaa. Googlatkaa, ellette ole saaneet jo muutamia sähköpostikirjeitä, kuten minä.  
Laitan sen sijaan tänne loppuun yksityiskohdan koristellusta puistosta tässä meidän lähellä viime keväältä. 

Miten on, kokeeko kukaan muu tätä kampanjaotsikkoa vastenmielisenä? 



31 kommenttia:

  1. No on kyllä erikoista. Ehkä halutaan asialle huomiota räikeällä tavalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on varmaan selitys. Minulla on Amnestyn soihtupinssi yhdessä takissa ja Roosanauha -koru toisessa. En vain voi kuvitella, että hihassani heiluisi tämä teksti heijastimena.

      Poista
    2. Tässä on tosiaan taidettu hakea huomiota mauttomalla tavalla. Yritetty ehkä lähestyä nuoria erittäin huonolla tavalla. Hienosti kirjoitit, että tässä puhutaan oikeastaan tytöstä sukupuolielimena.

      Poista
    3. Joo, kyllä minulle välittyy esineellistämistä, vaikka tarkoitus on varmaan päinvastainen.
      Nuorekkuuden tavoittelu on saanut tätimäisen muodon. Tätä kampanjanimeä on vaikea kuvitella nuorten käyttöön.
      Jos kahdeksasluokkalainen tyttö pitää esitelmää kehitysmaiden tyttöjen auttamisesta, niin hän varmaan mielellään käyttää Meeri Koutaniemen paljon puhuvia vakavia kuvia ja kertoo eri järjestöjen tekemästä ansiokkaasta työstä, mutta tuskin hän nostaa esiin kampanjanimeä Pelasta pimppi ja esittele vaalenpunaista kampanjatuotetta. Jos hän niin tekisi hän vain vesittäisi edellä esittelemänsä ja saisi kuulijansa hihittämään.

      Poista
  2. Aivan kauhea. En aio osallistua tuon nimen perusteella. Aivan kauheata. Ajattele jos pelastettais poikien vastaava heijastimella.
    Olen todella skeptinen tuollaisen keräyksen vuoksi, koska kyseessä on kulttuuri-ilmiö, joka häviää, jos äidit saa koulutettua. Toisinaan suku pitää huolen silpomisesta, vaikka äidit vastustaa. Myös Suomessa silvotaan, joka pitäisi ensimmäisenä poistaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mai, kyllä tällä keräyksellä varmaan rahoitetaankin sekä valistusta että kiireellisiä turvataloja. Järjestön sivuilla kerrotaan, että he myös kouluttavat silpojia uusiin ammatteihin.
      Luin jostain lehtijutusta naisesta, joka jätettyään perinteisen silpojan ammattinsa ryhtyi puhumaan silpomista vastaan. Joissain perheissä saattaa olla niin, että vanhimmat tyttäret on leikattu, mutta nuorempia ei enää.
      Asia siis hyvä, mutta tuo tunnuslause on niin alentuva ja ajattelematon, läpältä vaikuttava työnimi, ihan kuin sen kehittely olisi kesken.

      Hahmottelin vastaavia kampanjalauseita rintasyöpä- ja eturauhastutkimusten tukikampanjoihin. Terhakat tissit ja Pippelit pystyyn.
      Se mikä ei käy aikuisille, ei pitäisi käydä lapsillekaan, jos arvostamme heitä.

      Ja kyllä, ei Suomessa pitäisi tapahtua enää lasten pahoinpitelyä, ei edes perinteen vuoksi.

      Poista
  3. No ovatpa todella keksineet älyttömän nimen kampanjalle. Nimenomaan Pelasta tyttö olisi se oikea nimi. Vähän tulee mieleen ateistien tyhmä bussikampanja, jumalaa ei ole, iloitse siis elämästä tai jotain vastaavaa, se oli jotenkin niin luokaton että harmitti kovasti. Tämähän on ihan yhtä harmittava. Miksi kutsua väkivaltaista pahoinpitelyä pikkutytön vaaleanpunaisella? Se on kuin asian vähättelyä ja herättää varmaan eka kertaa nähtynä hihitystä, ennen kuin tietää mihin liittyy. Väärä tapa herättää huomiota, minustakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelasta tyttö -heijastin saisi heilua takin hihassani näyttävästi.

      Ateistien bussikampanja herätti minussakin harmistusta. Mitä korskeutta! Vielä kun itsekin ajattelen olevani jonkinlainen uskonnoton ihminen ja tunnen monia elämänhaluisia, iloisia, uskonnollisia ihmisiä. Olin aivan häpeissäni tuon bussikampanjan aikana.

      Nyhyään joidenkin mielestä ilmeisesti kaiken pitää olla provosoivaa.

      Poista
  4. Nyt meni herne nenään!! Kampanja on kerrassaan ala-arvoisesti ja halventavasti toteutettu, koska asia on sen verran vakava ja itse operaatio toeutettuna kirjaimellisesti sekä verinen että veret seisauttava, ettei huumorilla asiayhteydessä ole tilaa, vaan sen käyttö ja tavoiteltu leikkisyys on yksinomaan mautonta! Hyvätekeväisyydelle kyllä - tälle kampanjalle ehdoton EI kiitos!

    Silpomisesta ei voi olla kuin yhtä mieltä ja se olisi ehdottomasti saatava Suomessa rikoslain alaiseksi, jos ei jo ole!? Lakialoite vuodelta 2013 löytyi kyllä.

    Olen Main kanssa yhtä mieltä tuosta syväänjuurtuneesta kulttuurisesta taustasta, jonka haluan uskoa himmentyvän ja katoavan äitien lisääntyvän koulutuksen myötä. Koristellun puiston myötäistä viikonlopun jatketta:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Takkutukka, vaikea ymmärtää, mitä tuossa on ajateltu.
      Suunnittelija on Paola Suohonen/Ivana Helsinki.

      Tulee mieleen, että onko tässä nyt joku sellainen "vapautuminen", että kaikki ruumiinosat pitäisi nähdä samanarvoisina ja yhtä julkisina tytön pikku kätösistä sukupuolielimiin. Mutta kun ne eivät ole! Intiimit alueet ovat intiimejä.
      Onko tämä joidenkin mielestä feminististä ajattelua?

      Suomessa ei tietääkseni ole erillistä silpomista kieltävää lakia, vaan se kuuluu törkeään pahoinpitelyyn. Se voi olla piilossa ja tapahtua mummolamatkoilla. Hirveä yhdistelmä, mummola ja hengenvaarallien silpominen.

      Hyvää ja leppoisaa viikonloppua sinne myös!

      Poista
  5. Samaa mieltä täälläkin, harvinaisen typerä nimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jenny, kiitos, että olet samaa mieltä!

      Voiko tästä edes olla eri mieltä?

      Poista
  6. marjatta

    ilmeisesti nimi on valittu tehokeinoksi, ettei kampanja hautautuisi muiden alle. silti pimppi on ihan liian 'hauska' sana tällaiselle brutaalille asialle. en muuten tykännyt 'pimppini on valloillaan' -kirjankaan nimestä. kun kirjan aiheena on naisiin kohdistuva seksuaalinen vallankäyttö, valloillaan oleva pimppi on minusta jotakin muuta. ehkä tekijät haluavat peukuttaa siskojen solidaarisuutta ja tyttöjen oikeutta hurjasteluun? ne ovatkin ihan hienoja asioita, mutta silti nimi tökkii minua.

    sen sijaan pussy riotin pimppimellakka toimii hyvin yhteiskunnassa, jossa feminismi, lgbt-oikeudet ja muut vastaavat kysymykset mielletään toisarvoiseksi.

    tuo pimpin pelastamiskampanjan aihe on kiihkeä ja kunnioitettava askel eteenpäin, kohti muutosta: suojellaan tyttöjen ja naisten seksuaalisuutta, estetään naisten sukuelinten silpominen täällä ja saman tien kaikkialla muuallakin.

    meri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkään en pitänyt tuosta Katja Ketun yhdessä jonkun toisen kanssa toimittaman kirjan nimestä. Se on jostain karjalaisesta kansanlaulusta, jonka rumempana pidetty naisen sukupuolielimen nimi on vaihdettu lapsenkielseksi nimitykseksi. Ei se minusta sovi oikein millään tavalla vakavan kirjan nimeksi, vaan kuulostaa chicklit-tyyliseltä, vähän Sinkkuelämää-sarjan hauskalta, tytöt menee eikä meinaa.

      Eri kulttuureissa ollaan niin eri tasolla näissä asioissa, että tökkii pahasti, jos sitä eroa ei ymmärretä. Meillä on helppo käsitellä naisasiaa leikkisästi, kun meillä naiset ja miehet ovat olleet melkein tasa-arvoisempia kuin missään muualla, työskennelleet rinnakkain agraarisessa yhteiskunnassa ja sodan aikana naiset tekivät lähes kaikki työt kotona. Suomessa naiset ovat vahvoja, voivat pitää hauskaa ja vitsailla kaikesta keskenään ja yhdessä miesten kanssa, koska meiltä ei ole koskaan runneltu intiimialueita eikä murskattu varpaita.

      Kiitos meri ajatuksista, joita toit tähän keskusteluun.

      Poista
  7. Käväisin World Visionin sivulla. Kuka tuollaista heijastinta kehtaa käyttää, ihmettelen vaan.

    Jos kampanjan nimellä on tarkoitus erottua joukosta ja saada huomiota, se kyllä onnistuu. Tulee mieleen ärsyttävät mainokset, jotka taatusti jäävät kuluttajan mieleen. Yleensä silloin syntyy vastareaktio, eikä missään nimessä halua tuotetta.

    Onhan näitä kummallisia, viestiltään ristiriitaisia kampanjoita nähty. Helsingin bussipysäkeillä oli ennen Guggenheim-äänestystä "mainos". kuvassa oli parkkipaikka, sen päällä luki "Guggeinheim - mitä sitä taiteella pilaamaan". Mietin, onko mainos puolesta vai vastaan. Selvisi, että puolesta! Luulin, että vastaan.

    Joskus oli kampanja ihmiskauppaa ja seksiorjuutta vastaan. Kuvassa naisella oli pornonuken suu. Ihmeteltiin, haluaako kampanja vähentää pakkoprostituutiota - vai lisätä sitä. Mielestäni perusvieti pitäisi olla selkeä.

    Jos sama meno jatkuu, kohta varmaan SDP:llä on kampanja työn puolesta - tai vastaan - jossa kuva keskitysleirin portista ja teksti "Arbeit macht frei". Kai se on niin, että mitä mauttomampaa, sitä enemmän saa huomiota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuija, sinulla on hyviä esimerkkejä siitä, miten turhalla kikkailulla pilataan mainoksia ja kampanjanimiä. Viestin pitää todellakin olla selkeä tai sitten jokin asiaan kuuluva ja siihen tyyliltään sopiva sanaleikki. Tästä tulee mieleen Viking Linen risteilymainos joulun alla, Meri Christmas.

      Huomasit varmaan tekstistä, että olen nyt lukenut Sahlbergin kirjan, josta innostuin, kun luin sinun kirjoituksesi. Se oli kokonainen ja mukaansavievä teos, nimikin hyvä. Jotkut metaforat oudoksuttivat minua vähän alkuun, mutta kun tarina vei, ne eivät enää tuntuneet mitenkään irrallisilta. Koitan, osaisinko kirjoittaa lukuelämyksestäni.

      Huonosti tilanteeseen sopivista viesteistä tulee vielä mieleeni Rosa Meriläisen aikanaan eduskunnassa käyttämä, feministiseksi selittämänsä rintanappi "V----u haisee hyvältä". Tämä nappi yhdessä älyttömän lyhyen minihameen kanssa eduskunnassa oli vain outoa. Silloin ei ollut edes menossa mitään juttua "naisrauhan" rikkomisesta. Tempauksen viesti ainakin minulle oli, että henkilö luulee tällaisen osoittavan rohkeutta, haluaa huomiota ja tekee sen huonolla maulla. Sen lisäksi minua haittasi tuo verbi, koska minulle on oikein tuoksua hyvältä ja haista pahalta.

      Poista
  8. ÄLÄ LEIKKAA TERVETTÄ TYTTÖÄ voisi olla minun ehdotukseni nimeksi sinänsä erittäin tärkeälle asialle.

    Tuohon yllä mainittuun rintanappiin voisi lisätä
    "V---u haisee hyvältä jos pesemisestä ei ole hirveän kauan".

    Jari Ranta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ja selkeä ehdotus!
      Ja tuossa lisäyksessäsi osut ihan naulan kantaan.

      Poista
  9. jari

    kun sinua ei voi kommentoida, käytän nyt tilaisuutta hyväksi ja kiitän päiväkirjastasi. sitä lukiessani tajuan, että tärkeätä on, että ihminen saa elää niin, ettei joudu liian paljon poikkeamaan siitä, mihin soveltuu ja taipuu. sillä tavalla tämän maailman synkkään maisemaan osuu toisinaan hyvyyttä ja jopa häivähdys armoa.

    meri

    VastaaPoista
  10. Kiitos.

    Jari Ranta.

    VastaaPoista
  11. Minäkin olen törmännyt tuohon kampanjanimeen enkä voi sietää sitä. Siinä on tosiaan tytöt niputettu sukupuolielimiksi: ei varmaan ole tarkoitus, mutta luulisi mainontaa/kampanjointia tekevien ymmärtämän hieman enemmän mielikuvien synnystä ja muodostumisesta. Tuo heijastin on kamala, en käyttäisi eikä siitä edes yksinään käy ilmi, mitä asiaa sillä ajetaan.

    Hibo Wardere käsittelee monipuolisesti tyttöjen silmpomista kirjassaan Cut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitähän Hibo Wardere sanoisi tästä kampanjanimestä?
      Käväisin lukemassa tietoa hänestä. Hän kuuluu kampanjoivan Britanniassa tytöille yhä vielä siellä teilläkin tehtävän brutaalin raatelemisen lopettamiseksi.

      Kun PP-heijastin ei kerro yhtään mistä on kyse, sitä käyttävä nainen voi saada kommentteja:"No, annas kun minä pelastan." Ja kun 'pimp' on vielä englanniksi parittaja, epäröisin heilutella tätä tunnusta missään kansainvälisillä paikoilla.

      Poista
  12. Reagoin nimeen ihan samalla tavalla. En tykkää siitä yhtään, se pilaa mielestäni koko kampanjan. Ymmärrän ehkä,mitä tällä haetaan, mutta jossain hyvän maun rajoissa se huomion haunkin olisi pysyttävä. Toivottavasti olen väärässä ja nyt asia löytää ihmisten, jotka eivät ennen ole välittäneet, tietoisuuteen. Nimi on lähes yhtä paha kuin ateistien "Vaihda Raamattusi pornoon", jolla haluttiin parantaa naisen asemaa. Ilmeisesti pornoteollisuuden nainen on heistä vapaa ja itsenäinen.
    Silpomista ei saada loppumaan kuin valmistamisella. Kieltäminen meillä on yksi askel, mutta se ei saa jäädä siihen, muuten tytöt lähetetään muualle silvottaviksi. On löydettävä tapa saattaa ulkomailla silvottujenkin lasten vanhemmat vastuuseen. Mutta ensi sijaisesti valistaa, jankutan taas, siis toimia ennen kuin vahinko tapahtuu.

    Kampanjan nimessä on lisäksi pielessä se, että se vähättelee asiaa. Ikään kuin silpominen tuhoaisi vain yhden elimen. Pelasta tyttö olisi todella paljon kuvaavampi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, me koemme tämän aivan samalla tavalla.

      Minulla kävi myös mielessä tuo Raamattujen vaihtaminen ja muistin, että Aku Ankkoihin, mutta se olikin pornojulkaisuihin. Vielä pahempi. Varmaan haluttiin vihjata myös, että Raamattu kieltää sukupuolielämän ja erotiikan ja kaiken hauskan. Sehän ei ole totta. Ja tosiaan, pornoko muka tekee onnelliseksi! Muistelen, että vapaa-ajattelijoilla oli näiden harkitsemattomien tempausten aikaan puheenjohtajana joku erikoinen tyyppi.

      Valistamista tarvitaan. Hyvä, että monessa maassa yritetään nyt korvata Trumpin lisääntymisterveyteen liittyvästä avustustoiminnasta poisvetämät rahat muuttamalla avustustoiminnan painopistettä.
      Kaikki keräykset ovat myös hyväksi. Suomi World Vision saisi muuttaa kampanjansa nimen. Eihän edes uutisten lukija voi asiallisten uutisten seassa kertoa, että Pelasta pimppi on nyt saanut lahjoituksia niin ja niin paljon.

      Poista
  13. Tämä on samaa sarjaa kuin se rintasyöpää ehkäisevä Tunne tissisi -kampanja. Minulla ei ole tissejä, minulla on rinnat. Ehkä olen huumorintajuton ja kärttyinen akka, mutta näin se vaan on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei, onko sellainenkin ollut! Et ole huumorintajuton. Voi mitä lässyn lässyä. Milloinkahan miehille tulee Tunne pippelisi -kampanja? :)
      Minä olen tullaisesta vihainen, vaikka minulla on enää vain yksi rinta.

      Poista
    2. Tunne pippelisi... Se ois kömpelön lutunen. Mutta joo. Tuo pimppi on jotenkin hämmentävä, ehkä sen takia että hämmennyn liikaakin naisten puolesta ikään kuin ne ois jotenkin heikkoja astioita. Tuo pippeli ei häkähdytä (se ois siis vain nimenä huonosti soiva)kun en koe sitä esineellistäväksi. Minulla kun on sellainen. Mutta siis: jos toiminta on kannatettavaa niin hyvä.

      Poista
    3. Pippeli ei hätkähdytä siksi, että se on niin esillä. Pikkupoikia opetetaan pissimään "kuin miehet", ja he esittelevät mieluusti pippeliään. Tytön sukupuolielimet ovat kätketymmät ja salatummat.

      Tuo slogan kuulostaa pahalta, koska siinä tyttö on tiivistetty pimpiksi, ja kun sellaista tapahtuu oikeastikin, niin se kuulostaa pilkalta.
      Missään jengeissä ei huudella "Hei pippelit, tulkaa tänne!", mutta tyttöjä voidaan kutsua !"Hei p:t..."(siis se toinen pimppiä pahempi sana, tai joku muu, englannissa näitä on useita).

      Poista
    4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    5. Tuota mies ei huomaa, totta. Onko sitten edes mahdollista muuttaa tilannetta käyttämällä tuota sanaa revisionistisesti, ottaa se haltuun ja tuoda "näkyville" uudessa valissa? Tuo nimi voisi olla juuri kömelö yritys...

      Poista
    6. Siihen tässä varmaan on pyritty.
      Kuten Rosa Meriläinen napillaan eduskunnassa. Muutokset eivät vaan käy näin. Enkä ole varma, olisiko sellainen näkyvyys edes pelkästään hyvä.

      Poista

Toinen tuntematon

Toinen tuntematon (2017) syntyi, kun viestintätoimisto Ellun Kanat Kirsi Pihan johdolla ja  WSOY ryhtyivät yhteistyöhön tavoitt...