Tässä on kirja, josta ei
tiedä, miten siihen pitäisi suhtautua. Kirjan on tarkoitus olla totta, mutta kirjoittamisen
ja julkaisun ajankohta sekä kirjoittajan silloinen tilanne saavat uskomaan,
että tarina on vähintäänkin väritetty sopivaksi. Toisaalta, todellisuus on
joskus fiktiota ihmeellisempää. Ja kun kyseessä on natsien sisäpiiri, niin en
ihmettele yhtään, mitä sieltä löytyy.
Yrjö von Grönhagen (1911
- 2003) opiskeli ylioppilaaksi Viipurissa ja valmistui filosofian maisteriksi
Helsingissä. Hän lähti jatkamaan kansatieteen opintojaan Ranskaan Sorbonnen
yliopistoon vuonna 1933 ja sai siellä päähänsä lähteä jalkapatikassa Euroopan
halki keräämään sosiologista aineistoa. Ensimmäinen suunnitelma oli vielä
paljon huikeampi, Intiaan ja Kiinaan, kenties maailman ympäri, mutta varoituksia
kuultuaan kansatieteilijä Grönhagen päätti patikoida Ranskasta Belgian, Saksan,
Puolan ja Baltian maiden läpi Karjalaan.
Matka pysähtyi Saksaan 1935. Siellä Grönhagen ajautui sattumien summana natsijohtaja Heinrich Himmlerin palvelukseen ja pääsi tämän perustaman SS Ahnenerbe-instituutin indoeurooppalais-suomalaisten kulttuurisuhteiden tutkimusosaston johtoon. Ahnenerbe-instituutti oli aatteellinen muinaishistorian seura, jonka tehtävänä oli osoittaa germaanisen rodun etevyys ja todistaa pohjoisen rodun hallinneen kerran koko maailmaa. Tätä varten tehtiin tutkimusmatkoja Tiibetiin saakka.
Matka pysähtyi Saksaan 1935. Siellä Grönhagen ajautui sattumien summana natsijohtaja Heinrich Himmlerin palvelukseen ja pääsi tämän perustaman SS Ahnenerbe-instituutin indoeurooppalais-suomalaisten kulttuurisuhteiden tutkimusosaston johtoon. Ahnenerbe-instituutti oli aatteellinen muinaishistorian seura, jonka tehtävänä oli osoittaa germaanisen rodun etevyys ja todistaa pohjoisen rodun hallinneen kerran koko maailmaa. Tätä varten tehtiin tutkimusmatkoja Tiibetiin saakka.
Yrjö Grönhagen sai toisen tutkijan Fritz Bosen
kanssa tehtäväksi tehdä retken Karjalaan tapaamaan itkuvirsien esittäjiä, runonlaulajia,
ennustajia, kanteleensoittajia ja noitia, äänittämään heidän esityksiään,
keräämään muinaisesineitä ja löytämään todisteita germaanisen alkukielen
olemassaolosta. Kun tutkijat esittivät, että sellaista ei ole löydettävissä
kuten ei myöskään germaanisen musiikin peruskuvaa, niin Himmler määräsi
tutkimuksen lopputuloksen. Saatte
tutkimusta varten apurahoja. Tutkikaapa asia. Olen varma, että tulette tähän
lopputulokseen. – Te ette vain yritä vaan teette kuten sanoin.
Himmlerillä on takanaan
okkultisteista, skitsofreenikkonäkijöistä ja tietäjistä koostuva ”Viisaan Pohjoisen
Rengas”. Grönhagen näkee heidän lävitseen, mutta ei uskalla asettua vastaan.
Hänet määrätään asumaan erään hörhön, eversti Weisthorin luo, ja hän saa
kuunnella iltakaudet isäntänsä pitkiä, mielipuolisia esitelmiä.
-
Minä olen viimeinen Jarl, Weise eli viisas Thor,
suuren jumalan Thorin jälkeläinen, jota sanotaan Ara-Hariksi tai Wiligôtiksi.
Minä olen perustanut Viisaan Pohjoisen Renkaan – der Nordische Ring des
Wissenden – johon kuuluu kaksitoista suurta oppilastani. Yhden heistä saitte
nähdä eilen täällä: valtakunnanjohtaja Himmlerin. Toinen on Hitlerin
henkiystävä Rudolf Hess.
-
Päämääräni on herättää esi-isiemme viisaus elämään ja
luoda Suuri Valkoinen Pohjolan Valtakunta, jossa kaikki pohjolan kansat
olisivat veljiä. Kerron teille tästä, koska Kalevalanne todistaa että Suomenkin
kansalla on ollut ylevä kulttuuri, ja että se on tuntenut suuren salaisuuden,
joka on maailmasta nyt kadonnut.
Miksi Grönhagen teki
työtä, jonka näki hölmöksi? Vai onko hölmöyden näkeminen jälkiviisautta?
Kirjan kirjoittamisen ja julkaisemisen aikaan hän oli vankilassa epäiltynä
yhteistyöstä natsien kanssa, joten oli ehkä viisasta kirjoittaa epäilleensä.
Muutoinkin seikkailutarinasta
paistaa oman viattomuuden korostus. Grönhagen puhuu kirjassa itsestään ylioppilaana,
mikä tuo mieleen helposti mukaan vietävän klopin, mutta Wikipedian tietojen
mukaan hän oli Ahnenerben aikoihin 25 - 26 –vuotias maisterin tutkinnon
suorittanut,
älymystöön kuuluvien vanhempien kasvattama nuorukainen. Yrjö von Grönhagenin
isä oli suomalainen upseeri ja lehtimies Karl von Grönhagen, jonka sukujuuret
juontuivat ruotsalaisesta, saksalaisesta ja hollantilaisesta ylimystöstä. Äiti
Zina von Holtzmann oli koulutukseltaan oikeustieteen tohtori ja polveutui
suomalaisesta ja venäläisestä aatelistosta.
Grönhagenin Saksaan tullessa
siellä oli jo voimassa Nürnbergin lait, joissa juutalaisilta kiellettiin
kansalaisoikeudet. He eivät saaneet äänestää, eivät työskennellä valtion
viroissa eivätkä mennä naimisiin saksalaisen kanssa. Grönhagen työskenteli
laitoksessa, joka mittasi kalloja ja todisteli ”tutkimuksillaan” juutalaisten
huonompilaatuisuutta. Itse hävittäminen ei ollut vielä menossa, Grönhagenin
onneksi, mutta kyllä hän sen alkuvaiheissa oli vahvasti mukana ja viihtyi
natsien aatemaailmassa.
Grönhagen erotettiin
epäpätevänä, kun kiinnostus pohjoismaisuuteen sammui ja natsit suuntasivat
ylevän alkuperänsä etsinnän itään ja myöhemmin myös avaruuteen...
Alkupuheessa Grönhagen
sälyttää naivisti syyn natsien rikoksista valeprofeetoille, joita he
kuuntelivat.
Lasken suurimman vastuun niistä onnettomuuksista,
jotka kohtasivat Eurooppaa, etupäässä sen pienen ”Viisaan Pohjoisen Renkaan”
tilille, joka mielipuolisen haaveilunsa toteuttamiseksi käytti hyväkseen suuren
kansan ”johtajien” yksinkertaisuutta ja sivistymättömyyttä.
Olikohan se nyt näin
yksinkertaista?
Pidän Huovisen Veitikasta,
koska tiedän sen fiktioksi. Pidän nykyajan ”henkilökohtaisista romaaneista”,
Jari Tervon muistelmista, joista on juuri ilmestynyt toinen osa, ja Anja Snellmanin
Pääomasta. Niistä tietää, että ne kuvaavat tosielämää taiteen vapauksin. Mutta
miksi sitten nyt odotan pitäviä faktoja? Ensinnäkin kirjailija antaa ymmärtää
esipuheessaan, että tapahtumat ovat tosia ja keskustelut aitoja. Mutta eiväthän
ne voi olla, koska äänitystekniikka oli vielä 30-luvulla hyvin alkeellista eikä
kirjoittaja varmaan koko aikaa kulkenut kynä kädessä pikakirjoittaen. Toiseksi,
aihe on niin vakava, että odottaisin rehellisyyttä.
Kirjan lopussa Grönhagen
illastaa Italian rintamantakaisen alueen saksalaisen komentajan Karl Wolffin ja
itse Mussolinin kanssa lokakuussa 1944. Herrat puhuvat siinä niin viisaita ja
kauas näkeviä ajatuksia, että sitä on mahdoton uskoa. Miksi viaton
kansatieteilijä on ujuttautunut tähänkin pöytään?
Kolmekymmentäluvun
kuvaaminen ja retki Karjalaan ovat kirjan positiivista antia.
On myös kiinnostavaa
todeta kielen muuttuminen. Nykyään käytetään hyvin harvoin preteritifutuuria
”oli tapahtuva” ja käänteistä sanamuotoa.
Kuka olisi tällöin uskonut, että sota oli syttyvä jo neljän vuoden kuluttua, ja että tämä rauhallinen seutu oli muuttuva veriseksi taistelutantereeksi. (Grönhagenin ajatuksia Belgian Liègessä)
Saksan nuorisoparka! Synkkä on sen tulevaisuus, köyhä sen henkinen taso, jos se sallii kasvatettavan itseään tähän vaaralliseen suuntaan. (Saksalaisen papin huomio Hitler-nuorisosta)
Kuka olisi tällöin uskonut, että sota oli syttyvä jo neljän vuoden kuluttua, ja että tämä rauhallinen seutu oli muuttuva veriseksi taistelutantereeksi. (Grönhagenin ajatuksia Belgian Liègessä)
Saksan nuorisoparka! Synkkä on sen tulevaisuus, köyhä sen henkinen taso, jos se sallii kasvatettavan itseään tähän vaaralliseen suuntaan. (Saksalaisen papin huomio Hitler-nuorisosta)
Ohjaaja Heikki
Huttu-Hiltunen on tehnyt dokumentin Himmlerin
kanteleensoittaja (2014), mikä on sysännyt ottamaan kirjasta uuden
painoksen. Mutta voi, miksi ei kukaan ole haastatellut Grönhagenia hänen vielä
eläessään? Haluaisin kovasti kysyä häneltä, vieläkö hän kirjoittaisi tämän
kirjan samalla tavalla vai ovatko eletyt vuodet saaneet hänet näkemään mitään
toisin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKyllä, tässä kirjassa on valokuvakin matkakirjan nimiölehdestä ja toisessa kuvassa Himmlerin kirjoitus matkakirjaan 13.10.1935: "Saksalaiset ja suomalaiset eivät saa milloinkaan unohtaa, että heillä on ollut yhteiset esi-isät."
PoistaHän kertoo myös kirjeestään Svinhufvudille ja vierailusta tämän kodissa Luumäellä, jonne hän patikoi Taavetista, sekin aikamoinen matka.
Grönhagen on poikkeuksellinen ihminen. Pitää saada tuo dokumentti jotenkin käsiini. Se voi kyllä tuoda lisää uskotttavuutta tähän kirjaankin.
Jos et löydä dokumenttiä, voit kuunnella Yle Areenasta vajaat puoli tuntia kestävän keskustelun dokumentin tiimoilta. Mukana keskustelussa ohjaaja Huttu-Hiltunen.
Poistahttp://areena.yle.fi/radio/2104238
Voit kokeilla toimiiko tuo linkki. Keskustelu on osana Radio1:n Kultakuume-ohjelmaa ja löytyy sen alusta, heti muitten aiheitten esittelyn jälkeen.
Kuuntelin, olipas hyvä keskustelu. Siinä tutkija Markku Jokisipilä määritteli Grönhagenin kansallisomantikoksi, kuten monet opiskelijat silloin olivat, idealistiksi ja opportunistiksi.
PoistaLopussa oli hyvä kysymys: Mitä me ei nähdä nyt? Mitkä asiat nyt muokkaavat maailmaa? Mitä kannelta nyt soitetaan ja kenelle?
Erikoisen kuuloinen kirja! Enpäs ollut tällaisesta kuullutkaan. Melkoinen elämäntarina.
VastaaPoistaEn muista, mistä tämän kirjan keksin. Oli kyllä kiinnostava ja herätti valtavasti lisää kysymyksiä. Osa suomen valtion johdosta oli myös ilmeisesti hyvin natsimielistä aikanaan.
PoistaNo jopas! Aikamoisen historian olet lukenut. Minä ostin heti kaikki epäilysi, ja luulenpa että en olisi ehkä saanut luetuksi loppuun. Häiritsevän oloista tuo jälkiviisaus ja oman viattomuuden korostaminen. Vaikka jälkiviisaus on tietysti sitä yleisintä ja suurinta...
VastaaPoistaJuu, mieheni ja poika ehtivät lukea tämän ensin ja sanoivat, että aikamoinen veijari tämä Grönhagen. Hän vaikuttaa lapsellisen innokkaalta, mutta ihmiset olivat 30-luvulla erilaisia kuin nyt, ainakin idealistisempia.
PoistaSilloin 30-luvulla oli Suomessa Suur-Suomi -nationalismi vallalla ja Saksassa Lebensraum. Ideologiat olivat yhteisiä, joten siltä pohjalta Grönhagen löysi varmaan yhteistä mystikko Himmlerin kanssa.
Minusta tämä on kiehtova kirja. Tuossa Ketjukolaajan mainitsemassa radio-ohjelmassa mainitaan myös samasta ajasta kertova tietokirja, Kolmannen valtakunnan vieraat, joka antaa objektiivisempaa tietoa.
Marjatta, koska en nyt aio tätä kirjaa lukea, mutta ellet jo tiedä, niin minusta piti tulla hissan maikka ja se pirulainen elää sisälläni vieläkin. Olen erikoistunut Romanoveihin sekä muihinkin Venäjän hallitsijoihin sekä kaikkeen mikä liittyy Kolmanteen Valtakuntaan ja juutalaisuuteen. Pelkstään Eichmannin elämäkerran olen lukenut niin monta kertaa, että en kehtaa sanoa.
VastaaPoistaEn varsinaisesti nyt puutu tähän herraan, joka luonnollisesti halusi näyttäytyä jälkipolville nuorena pojankloppina, vähän harhaan hurahtaneena, mutta SEN JÄLKEEN kun natsismi oli hävinnyt sotansa. Tekee mieli sanoa toistaiseksi, sillä siitä ilmeee jälleen merkkejä. Minä sain jopa uhkauksen julkaistuani vääränlaisen runoilijan runon! No, en uskalla ollenkaan puuttua siihen, mitä nyt tapahtuu pinnan alla, meillä ja muualla, mutta tekee mieli palata siihen aikaan kun olimme vielä pikkuisia tai meitä ei ollutkaan.
Suomessa oli äärimmäisen vahva kannatus Hitlerin opeille, yli-ihmisteorioille yms. Nämä piirit tunsivat toisensa ja kokoontuivat usein yhteen. Hienoja illallisia, tanssimista aamuviiteen ja kaiken keskellä, kuin ilma, jota he hengittivät, yhteisen aatteen vahvistaminen. Mistä minä tiesin, kun vedin yli kyynärpään hienot valkoiset iltapukukäsineet käteeni vain kokeillakseni, salaa, kenen käsiä ne illalla kättelisivät, keiden olkapäillä lepäisivät tanssin pyörteissä...Meni vuosia, kasvoin, kuulin, tutustuin, luin ja aloin tajua, että on olemassa sellainen suomlainen todellisuus, josta ei puhuta. jota ei nähdä, mutta jolla on rahaa ja joka vaikuttaa. Nyt tiedän, kuka hän oli, jota pikkutyttönä ihailin, hän johon sitten halusin ottaa välimatkaa ja johon vieläkin törmäsin muutama vuosi sitten eräällä hautausmaalla. Aika on ollut hänelle armollinen, klassinen kauneus kestää vuosia, silmissä sama kylmän älykäs katse, mutta värähtikö ääni vähän, muistiko hän mitä oli ollut, kaipasiko niitä aikoja, vai toivoiko, että olisi kuitenkin valinnut toisin.
Minusta on tulossa tylsä. Olen sitä mieltä, että kaikki ääriliikkeet ovat pahasta. Kompromissi on usein kaikille paras valinta ja se kultainen keskitie, vaikka se olisikin vain köyhän miehen hopeaa ja muistojen pölyä.
Leena, voi miten hienoa, että olit jo nuorena kiinnostunut historiasta. Minä heräsin sille vasta myöhään aikuisiässä, mutta olen yhä kiinnostuneempi. Nyt pidän historiaa yhtenä tärkeimmistä oppiaineista koulussa. Se pitää vain osata opettaa niin, että lapsi/nuori innostuu ja tuntee, että hänen on elintärkeää tuntea taustansa.
PoistaGrönhagenista tietoja etsiessäni törmäsin netissä sellaisiin mielipiteisin, että huh huh - jotkut suomalaisetkin ovat edelleen Ahnenerben yli-ihmisteorian kannattajia.
Samaa mieltä ääriliikkeistä. Ei ole koskaan hyväksi jumittua tiukasti johonkin mielipiteeseen ja henkilöön.
Marjatta, saako sun s-pstia mistään. Haluaisin tarkentaa pari kohtaa yllä olevasta, mutta en voi julkisesti. Minun s-postini on leenalumi@gmail.com
PoistaEllet jaksa, ymmärrän kyllä, sillä sinun pitää nyt helliä itseäsi.
♥
Leena, minun s-postini: marjatta@mentula.net
PoistaTottakai jaksan ottaa vastaan s-postia. Mielellään!
"Äärimmäisen vahva kannatus" on kyllä aika vahvasti sanottu. Kannatusta oli toki, kuten kaikissa muissakin Euroopan maissa. Joissakin piireissä. Korkein valtionjohto suhtautui Saksaan nihkeästi. Vertailun vuoksi esimerkiksi Ruotsi ei ole tehnyt minkäänlaisia katumusharjoituksia oman natsimenneisyytensä kanssa, vaikka siellä oli sentään kansallissosialistinen puoluekin - toisin kuin Suomessa.
PoistaKannattaa lukea Tarmo Kunnaksen Fasismin lumous. Siinä ei ole mitään turhaa hysteriaa.
Kiitos kirjavinkistä, Kirjavuorenpeikko!
PoistaNiin, se on hyvä, että Suomessa reagoidaan maltillisesti ja hitaasti harkiten asioihin ja yritetään pitää suhteet hyvinä joka taholle. Arvostan diplomaattisuutta.
Natsien kanssa ilmeisesti jarruteltiin ja pelattiin aikaa.
Meiltä ei ehditty lähettää keskitysleireillekään kuin muutama ihminen - turhia menetyksiä tietysti nekin.